تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۱۶ دی ۱۳۹۶

برای کدام آزمایش ناشتا باشم؟

زنی 52 ساله هستم که هر 6 ماه یک بار آزمایش‌های مختلف مربوط به بررسی سلامت را انجام می‌دهم اما موضوعی که همواره مرا نگران می‌کند میزان ناشتا بودن قبل از انجام آزمایش است. لطفاً مرا راهنمایی کنید که برای چه آزمایش‌هایی باید ناشتا بود و آیا ساعات ناشتا بودن برای همه آزمایش‌ها یکسان است؟

رویداد۲۴-زنی 52 ساله هستم که هر 6 ماه یک بار آزمایش‌های مختلف مربوط به بررسی سلامت را انجام می‌دهم اما موضوعی که همواره مرا نگران می‌کند میزان ناشتا بودن قبل از انجام آزمایش است. لطفاً مرا راهنمایی کنید که برای چه آزمایش‌هایی باید ناشتا بود و آیا ساعات ناشتا بودن برای همه آزمایش‌ها یکسان است؟برای انجام برخی از آزمایش‌ها نیاز نیست ناشتا باشید اما برای اینکه نتیجه مناسبی از انجام برخی از تست‌ها بگیرید باید حتماً ناشتا باشید که البته مدت زمان ناشتا بودن در همه این تست‌ها یکسان نیست. از میان آزمایش‌هایی که نیاز به ناشتا بودن ندارند می‌توان به شمارش تعداد سلول‌هاى خون، تست کلیه BUN /CR، آزمایش‌های کبدیAST/ALT، تست‌های انعقادی PT/PTT/INR، هموگلوبین و تست‌های مربوط به تیروئید اشاره کرد. از میان آزمایش‌هایی که باید قبل از آنها ناشتا باشید هم می‌توان به تست قند خون  اشاره کرد.

برای اندازه‌گیری درست میزان قند خون باید از حدود 8 ساعت قبل ناشتا باشید و تنها آب بنوشید. برای سنجش میزان چربی خون هم باید ١٤ ساعت قبل از انجام تست ناشتا باشید و البته بهتر است آخرین وعده غذایی‌تان سبک باشد. برای سنجش میزان سدیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر و اسید اوریک رعایت حدود 4 ساعت ناشتایی توصیه می‌شود البته در مورد تست اسید اوریک بهتر است قبل از انجام آزمایش از خوردن گوشت زیاد هم خودداری کنید.


برای بررسی میزان آهن خون هم توصیه می‌شود از 2 روز قبل، مصرف ویتامین ب 12 و مکمل‌های آهن را قطع کنید و اگر از حدود 4 ساعت قبل از تست ناشتا باشید بهتر است.

دکتر مژگان عسگری

پاتولوژیست

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان