تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۱۸ دی ۱۳۹۶
بیگلری،عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

مجلس با اعتراضات سراسری از جراحی اقتصادی عقب‎نشینی می‎کند؟

بیگلری، عضوکمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی، می‌گوید که جو غالب مجلس مخالف افزایش 50 درصدی قیمت بنزین است و اگر هم قرار باشد افزایشی صورت بگیرد حتما با شیب ملایم 10 الی 20 درصدی خواهد بود.
مجلس با اعتراضات سراسری از جراحی اقتصادی عقب‎نشینی می‎کند؟
رویداد۲۴بیگلری، عضوکمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی، می‌گوید که جو غالب مجلس مخالف افزایش 50 درصدی قیمت بنزین است و اگر هم قرار باشد افزایشی صورت بگیرد حتما با شیب ملایم 10 الی 20 درصدی خواهد بود.
 
لایحه بودجه سال 97 در حالی در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی کارشناسانه است که تنور انتقادات به حذف یارانه‌ ثروتمندان و پیشنهاد افزایش 50 درصدی قیمت بنزین، حسابی داغ است. 
 
افزایش درآمد حاصل از مالیات، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حذف یارانه 30 میلیون یارانه‌بگیر، سه محور مهم و مورد بحث در برنامه و بودجه است که علاوه بر نمایندگان مجلس، صدای مردم را در هم درآورده است و به نظر می‌رسد جو موجود در جامعه اصلا پذیرای این موارد نباشد، خصوصا بنزین 1500 تومانی!
 
هرچند که از همان روزهای اول پس از تقدیم بودجه به مجلس، دولتی‌ها انعطاف لازم در خصوص این افزایش قیمت به خرج دادند و اعلام کردند این افزایش قیمت‌ها اصلا قطعی نیست اما، بسیاری از نمایندگان به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی و معیشتی، صراحتا با بنزین 1500 تومانی مخالفت کردند و اعلام کردند اگر بنا باشد افزایش قیمتی صورت بگیرد قطعا با شیب ملایم خواهد بود، نه افزایش قیمت 50 درصدی که طبیعتا می‌تواند تورم‌زا هم باشد. 
 
از سوی دیگر اما انتقادات بسیاری هم در این زمینه متوجه دولت است که چرا طی 5 سال گذشته و از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی سالانه و به صورت تدریجی افزایش پیدا نکرد تا همین موضوع باعث شد تا دولت با مشکلاتی در خصوص کسری بودجه مواجه شود.
 
با توجه به یک گزارش اقتصادی که یکی از رسانه‌های خارجی منتشر کرده است، به این موضوع  و بودجه سال 97 اشاره کرده و اعلام کرده است که اگر دولت بتواند علاوه بر افزایش معقولانه قیمت حامل‌های انرژی، حذف یارانه‌ها را در دستور کار خود قرار دهد و بودجه حاصل از آن را به بخش تولید و اشتغال انتقال دهد و از آن سو بتواند تدابیر لازم در خصوص رشد اقتصادی را انجام دهد، در سال آینده می‌تواند رشد اقتصادی 7 درصدی را تجربه کند. موضوعی که به نظر می‌رسد پس از اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر مجلس و دولت در حال عقب نشینی از آن هستند.
 
شهباز حسن‌پور بیگلری، نماینده مردم سیرجان در گفت‎وگو با رویداد۲۴، با اشاره به آخرین تحولات در خصوص وضعیت قیمت بنزین در مجلس شورای اسلامی، گفت: در بودجه سال 97، دولت پیشنهاد افزایش قیمت حامل‌های انرژِی را داده است، این موضوع در مجلس  و در کمیسیون‌های مربوطه مورد بحث و بررسی قرار دارد. تاکنون هیچ تصمیم قطعی در مورد قیمت بنزین وسایر حامل‌های انرژی گرفته نشده است. مجلس هر تصمیمی در خصوص قیمت‌ حامل‌های انرژی اتخاذ کند قطعا با یک شیب ملایم خواهد بود تا خدای نکرده نارضایتی در جامعه ایجاد نشود.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه، به هیچ عنوان موافق افزایش 50 درصدی قیمت بنزین نیستم، تصریح کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی که مردم با آن درگیر هستند، به شدت مخالف افزایش 50 درصدی قیمت بنزین و حامل‌های انرژی هستم و معتقدم باید با یک شیب ملایم، اصلاح قیمت‌ها را داشته باشیم. 
 
بیگلری با اشاره به اینکه با افزایش قیمت 10 یا 20 درصدی قیمت بنزین موافق هستیم، گفت:جو غالب مجلس نیز با قیمت 1500 تومانی بنزین مخالف است و نظرشان بر افزایش ملایم 10 الی 20 درصدی است.
 
این نماینده مجلس با اشاره به پیشنهاد حذف یارانه بیش از 30 میلیون یارانه بگیر،خاطرنشان کرد: ما اعتقادمان بر این است که با کار کارشناسی به افرادی که نیازمند یارانه هستند، یارانه  همانند سابق پرداخت شود و یارانه عده‌ای هم که از وضعیت مالی خوبی برخوردار هستند، طبق قانون قطع شود و بودجه آن صرف تولید و اشتغال شود. 
 
نماینده مردم سیرجان با اشاره به عقب‎نشینی دولت و مجلس در خصوص حذف یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، گفت:  صراحتا اعلام می‌کنم که هیچ عقب‎نشینی در کار نیست. دولت همواره پیشنهاداتی را مطرح می‌کند، مجلس نیز این پیشنهادات و لوایح را مورد بررسی کارشناسانه قرار می‌دهد و در نهایت پس از تصویب در صحن علنی، تبدیل به قانون می‌شود، ما نیز اکنون در حال بحث و بررسی بر روی پیشنهاد دولت هستیم و مطمئن باشید که دولت و مجلس سعی دارند تا رفاع عمومی را در سطح جامعه برقرار کنند.
 
بیگلری در ادامه تصریح کرد: دولت باید در این چند سال، به صورت ملایم قیمت حامل‌های انرژی را افزایش می‌داد. این موضوع اشتباه دولت بوده است و اگر اکنون بخواهیم به یکباره افزایش قیمت را داشته باشیم، باعث فشار بر مردم شده و انصافانه نیست.
 
عضوکمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه جراحی اقتصاد در سیستم اقتصادی ما باید حتما صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: ما مخالف اصلاح ساختار و به نوعی جراحی اقتصادی نیستیم، اما اعتقادمان بر این است که این جراحی باید با شیب ملایم و ملاحضات کامل صورت بگیرد تا فشاری بر مردم وارد نشود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان