تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
بادامچی و میرزایی‌نیکو نمایندگان مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح کردند:

تیم اقتصادی دولت یازدهم از تیم فعلی چابک‌تر بود

محمدرضا بادامچی، نماینده تهران و قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده دماوند در مجلس شورای اسلامی می‌گویند تیم اقتصادی دولت گذشته از تیم اقتصادی دولت فعلی باتجربه و چابک‌تر بود و اکنون برنامه خاصی از طرف وزارت اقتصاد برای بهبود این حوزه ارائه نشده است.
تیم اقتصادی دولت یازدهم از تیم فعلی چابک‌تر بود
رویداد۲۴- محمدرضا بادامچی، نماینده تهران و قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده دماوند در مجلس شورای اسلامی میگویند تیم اقتصادی دولت گذشته از تیم اقتصادی دولت فعلی باتجربه و چابک‌تر بود و اکنون برنامه خاصی از طرف وزارت اقتصاد برای بهبود این حوزه ارائه نشده است.
بسیاری از مردم در ۲۹ اردیبهشت به امید بهتر شدن روند اقتصادی، دوباره پای صندوق‌های رای رفتند و حسن روحانی را برای چهار سال دیگر به عنوان رییس جمهور برگزیدند. اکنون و پس از گذشت پنج ماه از شروع بکار دولت دوازدهم همچنان با شرایط سخت اقتصادی مواجهیم و در همین راستا در هفته‌های گذشته شاهد راهپیمایی‌های اعتراضی در این رابطه بودیم. 

سوالی که این روزها برای همگان مطرح می‌شود این است که آیا تیم اقتصادی دولت دوازدهم نسبت به گذشته تقویت شده یا خیر؟ از این‌رو به گفت‌وگو با دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نشستیم تا نظرات آن‌ها را راجع به این سوال و وضعیت این روزهای اقتصاد کشور جویا شویم.

ورود بی‌رویه کالای قاچاق عامل بازدارنده رونق اقتصادی

محمدرضا بادامچی، نماینده تهران در گفت‏‎وگو با رویداد۲۴ راجع به اینکه تیم اقتصادی دولت دوم آقای روحانی نسبت به دوره گذشته تقویت شده یا خیر، گفت: من تیم اقتصادی دولت یازدهم را از تیم اقتصادی دولت کنونی قوی‌تر و چابک‌تر می‌دانم. دکتر طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت یازدهم فردی دانشمند، باتجربه و نوگرا بود. البته جایگزینی که در دولت دوازدهم در حوزه اقتصاد صورت گرفت را نامناسب نمی‌بینم ولی مطمئناً این تغییر نسبت به دوره قبل بهتر نبوده است. آقای طیب‌نیا، رییس کمیسیون اقتصادی ریاست جمهوری بودند و خیلی خوب به وظایف خود عمل می‌کردند و متاسفانه امروز شاهد حضور ایشان در بدنه اصلی اقتصادی دولت نیستیم.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره اینکه مهمترین ضعف تیم اقتصادی دولت دوازدهم در چیست افزود: نوگرایی در وزارت اقتصاد بسیار پایین است. از طرفی و به نظر من، رییس سازمان برنامه و بودجه خیلی به دنبال تحول اقتصادی در کشور نیست و همچنان شاهدیم که سیستم این سازمان به صورت سنتی و قدیمی اداره می‌شود. من معتقدم اگر برخی از افرادی که در تیم اقتصادی دولت یازدهم حضور داشتند و امروز در راس کار نیستند، می‌ماندند و تا حدی هم تقویت می‌شدند چشم‌انداز خوبی را می‌توانستیم در این حوزه متصور شویم. اگر در همین رابطه با صاحب‌نظران دیگری هم صحبت شوید بسیاری از آن‌ها هم همین اعتقاد را دارند.

وی در ادامه افزود: ما نمایندگان مجلس در چندین نوبت مسائلی را به وزیر اقتصاد گوشزد کردیم که خیلی مورد توجه ایشان قرار نگرفت و می‌بینیم که با همان روال گذشته کار دنبال می‌شود. به طور مثال در بخش گمرک، دغدغه‌های خود را مطرح کردیم ولی هیچ‌گاه شاهد حل این مشکلات نبودیم. واقعا قاچاق برنجی که در کشور صورت می‌گیرد شرم‌آور است. متاسفانه در رابطه با اقلام دیگر هم این اتفاق افتاده و امروز صدای تولیدکننده‌ها درآمده است. 

بادامچی تاکید کرد: حال با این شرایط نامناسب نمی‌توانیم به بهبود اوضاع اقتصادی کشور امیدوار باشیم و در نهایت دود این عدم مدیریت‌ها به چشم مردم می‌رود و آن‌ها هستند که بیش از همه متضرر می‌شوند.

عضو فراکسیو امید درباره اینکه چقدر به بهبود شرایط اقتصادی در آینده امیدوار است، گفت: همیشه باید با امید زندگی کرد ولی متاسفانه من حرکت مثبت و خاصی را در این جهت نمی‌بینم. یکی از عوامل بازدارنده رونق اقتصادی و به تبع آن بیکاری در جامعه، ورود بی‌رویه کالای قاچاق در کشور است. با این شرایط فقط باید منتظر تعطیلی واحدهای تولیدی باشیم که این روند بسیار نگران کننده است.

تیم اقتصادی دولت دوازدهم هنوز سوار کار نشده است

قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده دماوند در گفت‏‎وگو با رویداد۲۴ درباره اینکه تیم اقتصادی دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم تقویت شده یا خیر، گفت: از نظر من تیم اقتصادی دولت اول آقای روحانی از تیمی که اکنون سکان‌دار اقتصاد کشور است قوی‌تر بود و امروز تحرک تیم اقتصادی دولت دوازدهم را نسبت به گذشته کمتر می‌بینم. 

نماینده دماوند در ادامه افزود: در حال حاضر برای اشتغال و مبارزه با فساد برنامه خاص و مدون شده‌ای توسط وزارت اقتصاد دنبال نمی‌شود. تصور من بر این است اگر برای این دو موضوع مهم و اساسی فکری نشود تمام زحماتی که در گذشته برای این مسائل کشیده شده به هدر می‌رود.

عضو کمیسیون شورا و امور داخلی مجلس در پاسخ به این سوال که در شرایطی که تنها چند ماه از کار دولت دوازدهم گذشته با چه معیاری عملکرد تیم اقتصادی را ضعیف ارزیابی می‌کند، گفت: من برای نظر در این رابطه، کار با اشخاص ندارم بلکه چیزی که مهم است، برنامه آنهاست. متاسفانه در تشکیلات اقتصادی دولت آن‌طور که باید و شاید سفرهای استانی انجام نمی‌پذیرد. 

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد پس از گذشت ماه‌ها همچنان تیم اقتصادی جدید سوار بر کار نیستند و نتوانستند آن‌طور که انتظار می‌رود چرخ‌های اقتصادی کشور را به چرخش دربیاورند. آقای کرباسیان، وزیر اقتصاد فردی عملیاتی است و امیدوارم ایشان و همکارانشان هرچه زودتر خود را با شرایط موجود وقف دهند و تحولی را در وزارتخانه به وجود آورند زیرا مردم، آسیب‌دیده وضعیت نامناسب اقتصادی هستند و بیش از این نمی‌توان فرصت را از دست داد. باید سرمایه‌داران داخلی و خارجی را به کار گرفت و فضایی را ایجاد کرد که کسب و کار و اشتغال اوضاع و احوال بهتری را پیدا کند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان