تاریخ انتشار: ۰۷:۵۱ - ۲۲ دی ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
یوسفیان ملا، عضو کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دولت به نهادهای فرهنگی بودجه تخصیص داده و حالا منتقد آن است/ دیگر هیچ حاتم‌بخشی صورت نمی‎گیرد/ برخی از نهادها فقط و فقط برای دریافت بودجه شکل‌گرفته‌اند

یوسفیان ملا، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ می‌گوید که اعضای کمیسیون و سایر نمایندگان قطعاً تمامی ردیف‌های بودجه سال ۹۷ را موردبحث و بررسی قرار خواهند داد و به مردم اطمینان می‌دهیم که هیچ حاتم‌بخشی صورت نخواهد گرفت.
دولت به نهادهای فرهنگی بودجه تخصیص داده و حالا منتقد آن است/ دیگر هیچ حاتم‌بخشی صورت نمی‎گیرد/ برخی از نهادها فقط و فقط برای دریافت بودجه شکل‌گرفته‌اند
رویداد۲۴- یوسفیان ملا، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ می‌گوید که اعضای کمیسیون و سایر نمایندگان قطعاً تمامی ردیف‌های بودجه سال ۹۷ را موردبحث و بررسی قرار خواهند داد و به مردم اطمینان می‌دهیم که هیچ حاتم‌بخشی صورت نخواهد گرفت.

«از مردم ایران و جوانان می‌خواهم مسئله بودجه ۹۷ را رها نکنید. ادامه بدهید. ببینید در بودجه چه خبر است. این نورافکن‌ها باید برود روی همه ردیف‌ها. همه این‌ها که در سال ۹۷ بودجه می‌گیرند باید به مردم اعلام شود.» این سخنان بخشی از سخنرانی حسن روحانی در اولین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی، بود. سخنانی که باعث شد این سؤال در اذهان عمومی شکل بگیرد که چگونه می‌شود یک نفر بودجه‌ای را تهیه و تنظیم کند و بعد به آن انتقاد کند!

البته سخنان و انتقادات رئیس‌جمهوری کشورمان فقط معطوف به این جمله نمی‌شود. از روزی که لایحه بودجه سال ۹۷، به مجلس تقدیم شد تا همین امروز، حسن روحانی نیز پا به‌پای مردم به بودجه برخی از نهادهای بی‌بازده انتقاد می‌کند. نهادهای فرهنگی-مذهبی که بودجه‌های کلان و نجومی دریافت می‌کنند اما عملاً هیچ خروجی و بازده‌ مناسبی ندارند و بعضاً حتی گزارش عملکرد هم ارائه نمی‌دهند.

روحانی اما درجایی دیگر از سخنانش به این نکته نیز اشاره می‌کند که برخی از نهادها، از دولت بودجه دریافت می‌کنند، اما آن را صرف تخریب دولت می‌کنند. اگر لایحه بودجه سل ۹۷ را نگاه کنید، قطعاً با نهادهایی مواجه می‌‌شوید که بودجه‌های میلیاردی دریافت می‌کنند اما حتی اسم آن‌ها را هم تابه‌حال نشنیده‌اید. نهادهایی که کار اصلی و خروجی آن‌ها به‌هیچ‌عنوان مشخص نیست. روحانی اما همانند روسای جمهور پیش از خود، بازهم در بودجه سال آینده، بودجه‌های را برای این نهادها تخصیص داده است. به گفته بسیاری از کارشناسان، دست روحانی برای قطع یا کاهش اعتبار و بودجه این نهادها بسته است و او سعی دارد تا با انتشار جزئیات آن، مردم را در جریان دریافتی‌های این نهادها قرار دهد. تا شاید بتوان در مجلس و در آینده‌ای نه‌چندان دور، بودجه بسیاری از مراکز بی‌خاصیت را که از قدرت بالایی برخوردار هستند، حذف کرد.

از سوی دیگر اما بسیاری از مردم و کارشناسان، نیز انتظار دارند تا جراحی اقتصادی که سال‌هاست از آن صحبت می‌شود، بالاخره صورت بگیرد، جراحی که هرچند با درد و خون‌ریزی همراه است، اما یقیناً منجر به اصلاح امور اقتصادی و حتی سیاسی خواهد شد که یکی از اقدامات در این راستا اصلاح قیمت حامل‎های انرژی به ویژه بنزین است که نرخ آن نزدیک به چهار سال ثابت مانده است و این اصلا منطقی به نظر نمی‎رسد.

عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به آخرین تحولات لایحه برنامه‌وبودجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: در کمیسیون تلفیق بحث و بررسی «درآمدی» بودجه به اتمام رسید و بررسی بخش «هزینه‌ها» شروع‌شده است که امیدواریم تا چند روز آینده بررسی‌ها در کمیسیون به اتمام برسد و لایحه برای گرفتن رأی نمایندگان وارد صحن علنی شود.

یوسفیان ملا بابیان اینکه صحبت‌های چند روز اخیر در خصوص حذف بودجه برخی از نهادهای فرهنگی و مذهبی که هیچ خروجی مثبتی ندارند، تصریح کرد: این‌ مباحث نیز مربوط به بخش هزینه‌ها می‌شود که نمایندگان به‌تازگی وارد این بحث شده‌اند. امسال مانند سال‌های گذشته نیست که بودجه به‌صورت کلی بررسی شود، قطعاً با سال‌های گذشته متفاوت است و دقت بیشتری در آن صورت خواهد گرفت.

این نماینده مجلس با اشاره به انتقادات اخیر حسن روحانی به برخی از ردیف بودجه‌ها و نهادهایی که بودجه‌های کلان دریافت می‌کنند، گفت: ما برای آقای روحانی احترام فراوانی قائل هستیم،‌ ایشان رئیس‌جمهور ما هستند، اما شخص خودشان این ردیف بودجه‌ها را تهیه و تنظیم می‌کنند و به مجلس می‌فرستند و مجلس فقط وظیفه بررسی پیشنهاد ایشان را بر عهده دارد. البته از حق نگذریم آقای نوبخت تلاش‌های بسیاری زیادی را برای اصلاح بودجه انجام داده‌اند و واقعاً اقدامات خوبی هم صورت دادند اما دیگر توانشان نرسیده است که بخواهند همه ردیف بودجه‌ها را مورد اصلاح قرار دهند؛ اما به‌طورکلی می‌خواهم بگویم تمام انتقادات و نکاتی را که آقای روحانی مطرح می‌کنند، همه و همه را خودشان در برنامه بودجه سال ۹۷ پیش‌بینی کرده و به مجلس داده‌اند به نوعی دولت خودش به نهادهای فرهنگی بودجه تخصیص داده و حالا منتقد آن است.

یوسفیان ملا در ادامه افزود: البته این احتمال هم وجود دارد که آقای روحانی بگوید به‌تنهایی نمی‌تواند بودجه برخی از نهادها را حذف کند و مجلس باید برای اصلاح برخی از ردیف بودجه‌ها، به کمکش بشتابد،‌ این احتمالات همواره وجود دارد؛ اما از سوی دیگر برخی از دوستان معتقدند که برخی از ردیف‌ها در بودجه سال آینده نه‌تنها کاهش پیدا نکرده است، بلکه افزایش هم داشته است. جای سؤال است زمانی که به‌تنهایی نمی‌توانند برخی از ردیف بودجه‌ها را حذف کنند و درعین‌حال انتقاد هم دارند، بر چه اساسی ردیف‌هایی را به بودجه اضافه می‌کنند؟

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه ردیف به‌ردیف بودجه سال ۹۷ موردبررسی دقیق نمایندگان قرار خواهد گرفت، گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی که مردم با آن مواجه هستند، نمایندگان در کمیسیون تلفیق تمام جزئیات را در نظر خواهند گرفت و مطمئناً هیچ حاتم‌بخشی صورت نخواهد گرفت،‌ نمایندگان به‌هیچ‌عنوان به خواست و نظر مردم بی‌اعتنا نیستند.

یوسفیان ملا با اشاره به برخی از نهادهایی که آویزان بودجه عمومی و بیت‌المال هستند، تصریح کرد: مجلس، میزان خدمات این مؤسسات را در نظر می‌گیرد. برخی از نهادها هستند که صرفاً فقط و فقط برای دریافت بودجه شکل‌گرفته‌اند. طبیعتاً همه این موارد موردبررسی دقیق و جزئی قرار خواهند گرفت.

عضو کمیسیون تلفیق بابیان اینکه در بسیاری از موارد بودجه‌ها به‌طور کامل به نهادها تخصیص داده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: ممکن است بگوییم بودجه 10 میلیارد است، اما فقط 2 میلیارد تخصیص داده می‌شود. ما همواره باید تخصیص‌ها را نگاه کنیم نه بودجه اصلی را. هیچ نهادی نمی‌تواند بگوید من به‌طور کامل و صددرصدی بودجه خود را دریافت کرده‌ام، زیرا معمولاً بودجه‌ای که برای یک نهادی در نظر گرفته می‌شود، به‌طور کامل به آن نهاد تخصیص داده نمی‌شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
پیمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
0
0
آقایان نماینده باید بگویم که نه جرات ونه قدرت این کار را دارید پس حرف هم نزنید این گرگ سالهاست که با گله آشناست
نظرات شما
پیشخوان