تاریخ انتشار: ۰۷:۱۴ - ۲۱ دی ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
جلال میرزایی، نماینده مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

بابت زندانی‌های اعتراضات اخیر نگرانی‌های جدی وجود دارد

جلال میرزایی، نماینده مجلس در خصوص تشکیل کمیته‌ای درباره وضعیت زندانیان در مجلس گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید در این خصوص کمیته تشکیل دهد که خبری از آن در دست نیست، البته روز گذشته اظهارنظری در همین رابطه از سوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مطرح شد که درظاهر قرار است کمیته ویژه‌ای تشکیل دهند و به این امر بپردازند.
بابت زندانی‌های اعتراضات اخیر نگرانی‌های جدی وجود دارد
رویداد۲۴-جلال میرزایی، نماینده مجلس در خصوص تشکیل کمیته‌ای درباره وضعیت زندانیان در مجلس گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید در این خصوص کمیته تشکیل دهد که خبری از آن در دست نیست، البته روز گذشته اظهارنظری در همین رابطه از سوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مطرح شد که درظاهر قرار است کمیته ویژه‌ای تشکیل دهند و به این امر بپردازند.

با روی دادن حوادث سال ۸۸ که پس از انتخابات ریاست جمهوری به وقوع پیوست، اخبار مربوط به انتقال معترضان به زندان کهریزک و کشته شدن ۴ تن از آنان در زندانی که جهت تنبیه اراذل‌واوباش در نظر گرفته‌شده بود، جامعه ایران به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفت، به همین دلیل مجلس هشتم کمیته ویژه‌ای تشکیل داد تا موارد مطرح‌شده درباره «شکنجه»، «ضرب‌وجرح»، نحوه نگهداری بازداشت‌شدگان و درنهایت «کشته شدن» برخی از شهروندان معترض را بررسی کند.

بر همین اساس کمیته حقیقت‌یاب مجلس در دی‌ماه سال ۸۸ گزارشی را به قرائت درآورد که بر اساس آن فرد آمر در انتقال بازداشت‌شدگان به کهریزک، سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران معرفی شد، همچنین یکی از متهمین فوت‌شده بدون بازجویی به زندان انتقال داده‌شده بود و اعزام تعداد ۱۴۷ نفر از دستگیرشدگان تظاهرات در ۱۸ تیر ۱۳۸۸ به بازداشتگاه کهریزک را اشتباه و غیرقانونی خوانده شد.

با روی دادن اعتراضات اخیر و نقش داشتن نهادهای امنیتی مختلف در بازداشت برخی از معترضان و عدم شفاف‌سازی در این رابطه، برای خانواده‌های آن‌ها و جامعه نگرانی‌هایی بابت روی دادن کهریزک ۲ به وجود آمده است، بنابراین به نظر می‌رسد درصورتی‌که مجلس بنا دارد کمیته‌ای در این رابطه تشکیل دهد پیش از روی دادن هر اتفاق غیرقابل جبرانی آن را عملی سازد.

جلال میرزایی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره جدی بودن ابراز نگرانی‌ها بابت روی دادن اتفاق کهریزک۲ گفت: ازآنجاکه دستگیری‌های انجام‌شده قابل پیش‌بینی نبود و یکسری از افراد کنجکاو در جریان اعتراضات اخیر بازداشت‌شده‌اند، بنابراین باید این گروه زودتر آزاد شوند زیرا بابت آن‌ها نگرانی‌های جدی وجود دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: بی‌تردید بیان یک اتهام کلی مانند منافق بودن به‌تمامی دستگیرشده‌ها و پیش رفتن با چنین ذهنیتی مسببات به وجود آمدن مشکلاتی را فراهم خواهد کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: از سطح مقام معظم رهبری تا مقامات پائین تر انتظار دارند که با این افراد برخورد مناسبی مانند در اختیار داشتن وکیل و شفاف‌سازی درباره وضعیتی که در آن قرار دارند، در پیش‌گرفته شود. این رفتار که برخوردها در این زمینه شفاف نباشد، شایسته نیست.

این نماینده مردم ایلام درباره عدم شفافیت در رابطه با مسئله موردبحث اظهار داشت: اخباری که در اختیار نماینده‌های مجلس از برخی شهرها قرارگرفته نشان از آزادی تعداد زیادی از زندانی‌ها دارد، اما تعدادی هم به دادگاه برای طی شدن مراحل قضایی معرفی شدند ولی بااین‌حال در کل نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد، البته در چنین مواقعی برخی زندانیان از نهادهای امنیتی درخواست می‌کنند به دلیل عدم تشکیل پرونده، اسامی‌شان ثبت نشود.

میرزایی درباره گزارشی که دراین‌باره به مجلس ارائه‌شده، بیان کرد: گزارشی که در جلسه غیرعلنی مجلس قرائت شد، بسیار کلی بود. درست آن است تا یک یا دو نهاد مشخص مسئولیت این کار را بر عهده گیرند و گزارش کامل‌تری را به خانه ملت ارائه دهند.

وی در خصوص تشکیل کمیته‌ای از سوی خانه ملت یادآور شد: در جریان شکل‌گیری کمیته نیستم زیرا کمیسیون‌های مختلف مجلس مانند کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید در این خصوص کمیته تشکیل دهد که خبری از آن در دست نیست، البته روز گذشته اظهارنظری در همین رابطه از سوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مطرح شد که درظاهرقرار است کمیته ویژه‌ای تشکیل دهند و به این امر بپردازند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
0
0
درایران "هیچ استانداری دربرابردستگیر شدگان سیاسی وجود نداردوهرطور که بخواهند رفتارمیکنند ومیگویند ما خودمان قانونیم.درضمن حاکمیت ایران معتقد بودما اصلا زندانی سیاسی نداریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
0
0
تمام افرادی که بازداشت شده باید تماما ازاد شود نباید اجازه بدهند که کهریزک دیگری بوجود بیاید دولت اگر حقوق شهروندی را قبول دارد نباید احازه بدهند که جریان لوله کردن دانشگاهها بازمجدد بوجود بیاید باید تمام زندانیان بازداشت شده بیدرنگ ازاد شود
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان