تاریخ انتشار: ۰۷:۲۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
بهرام پارسایی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ در گفت‎وگو با رویداد ۲۴ تشریح کرد

چرا فیلتر تلگرام مردم را به شبکه‎های پیام‏‎رسان داخلی سوق نداد؟

بهرام پارسایی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به فیلتر تلگرام و تداوم آن با وجود آرام شدن فضای کشور پس از ناآرامی‎های اخیر و عدم اقبال مردم به شبکه‎های پیام‎رسان داخلی گفت: درصورتی‌که واقعاً بتوانیم جامعه را قانع کنیم و اعتماد آن را به دست آوریم نیازی به چنین راه‌هایی نیست. مسئله فوق ناشی از آن است که مسوولان کشور موفق نشدند اعتماد جامعه را به‌نحوی‌که باید به دست آورند.
چرا فیلتر تلگرام مردم را به شبکه‎های پیام‏‎رسان داخلی سوق نداد؟
رویداد۲۴بهرام پارسایی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به فیلتر تلگرام و تداوم آن با وجود آرام شدن فضای کشور پس از ناآرامی‎های اخیر و عدم اقبال مردم به شبکه‎های پیام‎رسان داخلی گفت: درصورتی‌که واقعاً بتوانیم جامعه را قانع کنیم و اعتماد آن را به دست آوریم نیازی به چنین راه‌هایی نیست. مسئله فوق ناشی از آن است که مسوولان کشور موفق نشدند اعتماد جامعه را به‌نحوی‌که باید به دست آورند.

پیش از انجام اعتراضات اخیر که فیلتر دو شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام یکی از نتایج آن به‌حساب می‌آید، برخی از چهره‌های اصولگرا خواستار فیلتر شبکه مجازی تلگرام شده بودند و حسن روحانی، رئیس‌جمهور دریکی از سخنرانی‌های خود به این مسئله اشاره‌کرده بود که در برابر فشارهایی در همین ارتباط بسیار مقاومت کرده است.

اما در ظاهر بیش از این نتوانسته به مقاومت بپردازد و باوجودآنکه اعلام کرده بود دست وزیر ارتباطات بر دگمه فیلتر نخواهد رفت، بلافاصله پس از اعتراضات دو شبکه مجازی تلگرام و اینستاگرام فیلتر شد، البته مشکل دومی را به‌سرعت برطرف کردند، اما برای اولی هیچ امیدی از این حیث وجود ندارد. بااین‌ حال مردم به راه خود ادامه می‎دهند و گرچه اپلیکیشن‎های داخلی معرفی‌شده است، ولی حتی سایت‌ها و خبرگزاری‌های معرفی کننده هم ریسک انتقال اطلاعات خود به این شبکه‌ها و ترک کامل شبکه‌های فیلتر شده را نمی‌پذیرند.

مهم‌ترین دلیل این مسئله همان چیزی است که بهروز نعمتی در گفت‌وگویی با صداوسیما مطرح کرد و آن‌هم استفاده از فیلترشکن حتی در سطح مدیران دولتی و نمایندگان مجلس است. درواقع مردم به‌جای ناامید شدن از اتصال به شبکه‌های فیلتر شده به دنبال فیلترشکن رفتند و از این طریق طبق روش گذشته عمل کردند. محمد محمودی شاه‌نشین، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی هم دراین‌باره معتقد است «مردم به مدیریت اپلیکیشن‌های داخلی بی‌اعتماد هستند.» که شاید یکی از دلایل عدم استقبال هم همین امر باشد.

بهرام پارسایی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره تردید در کسب نتیجه دلخواه بابت فیلتر شبکه‌های مجازی با توجه به استفاده از فیلترشکن توسط کاربران پس از اعتراضات اخیر گفت: دنیا، دنیای ارتباطات است و درصورتی‌که تلاش داشته باشیم تا با برخوردهای این‌چنینی آن را به مدیریت درآوریم، موفق نخواهیم شد. کما اینکه بی‌برنامگی در چنین تصمیم‌گیری‌هایی باعث خواهد شد تا مشکلات دیگری هم بر آن اضافه شود.

وی دراین‌باره ابراز کرد: پیش از فیلتر فضای مجازی (تلگرام و اینستاگرام) دسترسی به آن‌ها راحت بود و فردی به دنبال راه‌هایی مانند فیلترشکن نمی‌رفت ولی اکنون نه‌تنها دسترسی به فضای مورداشاره با فیلترشکن امکان‌پذیر است بلکه به رشد آسیب‌های اجتماعی هم که تا به امروز دغدغه بسیاری بود، کمک می‌کند.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ در این خصوص افزود: بدین معنا که کانال‌ها یا بخش اینترنتی که دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر نبود و می‌توانست منجر به مشکلات اخلاقی و آسیب‌هایی در این زمینه شود، اکنون‌که مردم به سمت فیلترشکن رفته‌اند مشکل‌آفرین خواهد بود. 

وی افزود: پیش‌از  فیلتر تلگرام شاید معدود افرادی به دنبال ورود به سایت‌های غیراخلاقی بودند، اما اکنون به‌واسطه فیلترشکن که همه به دلیل محدود کردن فضای مجازی نسبت به آن دسترسی پیدا کرده‎اند، بدون شک کشور را با تبعات اجتماعی سنگینی روبرو خواهد کرد.

پارسایی درباره عدم استقبال مردم از اپلکیشن‌های داخلی بیان کرد: اسم این مسئله را هم بی‌اعتمادی می‌توان گذاشت و هم اینکه به‌وضوح روشن است اپلیشکن‌های فوق سلایق مردم را پاسخگو نیستند و این مسئله درهر دو حالت بسیار شبیه رسانه ملی است. باوجودآنکه دارای رسانه ملی هستیم ولی بخش عظیمی از جامعه ماهواره و کانال‌های خارج از صداوسیما را مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند و منبع اخبار یا حتی فیلم، مستند و... برای آنان است.

وی در ادامه اظهار داشت: به نظر می‌رسد، شبکه‌های مجازی یا برنامه‌های تلویزیونی داخلی توانایی پاسخگویی به مطالبات مردم را ندارد، بنابراین به سمت آن سوق پیدا نمی‌کنند.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ دراین‌باره که فیلترها به سمتی که موردنظر بوده، پیش نرفته، آیا انجام آن اعمال سلیقه‌ گروه خاصی در کشور بر مردم نیست، تأکید کرد: انتخاب‌های سلیقه‌ای بدون در نظر داشتن خواست و مطالبات مردم صورت می‌گیرد که تا به امروز هم پاسخگو نبوده و همان‌طور که مورداشاره قرار گرفت راه دسترسی به شبکه‌های مجازی برای مردم وجود دارد و این کار به‌منزله آن است که با فیلتر شبکه‎های اجتماعی سرخود را زیر برف کرده‎ایم.

پارسایی در ادامه یادآور شد: درصورتی‌که واقعاً بتوانیم جامعه را قانع کنیم و اعتماد آن را به دست آوریم نیازی به چنین راه‌هایی نیست. مسئله فوق ناشی از آن است که مسوولان کشور موفق نشدند اعتماد جامعه را به‌نحوی‌که باید به دست آورند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمود توتونچی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
0
1
سرعت بسیار پایین و کیفیت ضعیف
اگر سروش مثل تلگرام بود من با کمال میل اونو انتخاب می کردم
نظرات شما
پیشخوان