تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۲۲ دی ۱۳۹۶
سی ان ان:

لغو برجام فقط به منافع بین‌المللی آمریکا ضربه می‌زند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه رویارویی با نبرد سرنوشت سازی است که هر سه ماه رخ می‌دهد. آیا او باید توافق هسته‌ای ایران را لغو کند یا نه؟
رویداد۲۴- دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه رویارویی با نبرد سرنوشت سازی است که هر سه ماه رخ می‌دهد. آیا او باید توافق هسته‌ای ایران را لغو کند یا نه؟

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از سی ان ان، هرگونه تصمیمی از سوی وی برای رد پایبندی ایران به برجام، تنها تأثیری وحشتناک بر مسائل کلیدی خواهد داشت که او برای پایان دادن به توافق و بازگرداندن تحریم‌های سختگیرانه نقل کرده است.

این رئیس‌جمهور کمکی به امنیت آمریکا یا غرب نمی‌کند. او مطمئناً به صدها هزار معترضی که در سراسر ایران به خیابان‌ها آمدند نیز کمکی نخواهد کرد.

همان‌طور که وزرای خارجه اروپایی‌ترین کشورها روز پنج‌شنبه در نشست مهم بروکسل بیان کردند، آنچه چنین تصمیمی باعث خواهد شد، لطمه جدی به روابط آمریکا با تمام متحدان اصلی اروپایی‌اش است.

درعین‌حال، خروج از برجام قدرت تازه‌ای به روسیه و چین در امور جهانی خواهد داد که در حفظ آنچه به‌زعم بخش عمده جهان تنها ابزار واقعی محدود کردن ایران در توسعه تسلیحات هسته‌ای است، با هم متحد هستند. درعین‌حال، آمریکا بیش‌ازپیش به‌عنوان یک عامل منفور جهانی منزوی خواهد شد.

اما چنین اقدامی از سوی ترامپ پیامدهای نزدیک‌تر دیگری به خانه هم دارد. چنین خروجی از سوی ایالات‌متحده احتمالاً باعث برهم خوردن هر تعداد قرارداری می‌شود که ممکن است منجر به مشاغل بیشتر در آمریکا شود.
 
درحالی‌که شرکت‌های اروپای غربی ممکن است ثابت کرده باشند که ذی‌نفعان بی‌میلی هم نیستند، ایران جستجو برای شرکای مشتاق‌تر را آغاز کرده است. نوامبر گذشته، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در جریان سفر به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه توافقنامه‌هایی را برای همکاری در بخش انرژی به ارزش 30 میلیارد دلار به امضا رساند و این در حالی است که حدود 20 میلیارد دیگر در توافق با برخی شرکت‌های غربی، اما به‌طور خاص روسنفت، لوک اویل، گازپروم و زاروبژنفت-همگی شرکت‌های نفت و گاز روسی- کسب خواهد کرد.

چین، یکی دیگر از طرف‌های توافق هسته‌ای ایران، در کنار روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس و اتحادیه اروپا نیز در شرایط خوبی برای بهره‌برداری از هرگونه اقدام ترامپ برای خروج از برجام است. یک کارشناس کالاهای مصرفی به اویل پرایس گفت: «فعال شدن دوباره تحریم‌ها می‌تواند باعث صادرات نفت ایران با استفاده از قراردادها بر مبنای یوان چین شود که قرار است 18 ژانویه آغاز شود. این امر می‌تواند منجر به کنار گذاشتن رژیم تجارت نفتی مبتنی بر دلار آمریکا شود.»

چنین پیشرفتی می‌تواند پیامدهای بزرگ‌تری نسبت به هر قرارداد چینی دیگری داشته باشد. چین مدت‌ها است که به دنبال شکستن انحصار دلار به‌عنوان ارز غالب برای تجارت جهانی نفت است. این فقط آغاز رهبری چینی خواهد بود که این کشورها مدت‌ها به دنبالش بوده است. 

بااین‌حال، با توجه به اینکه قیمت نفت بار دیگر به بالای 60 دلار رسیده، هرگونه محدودیت جدید بر فروش روزانه 500 هزار بشکه نفت ایران که ضربه‌اش به بازارهای جهان آغاز شده، بر اساس برآوردهای واحد کالاهای مصرفی جهانی سیتی گروپ احتمالاً قیمت نفت را دست‌کم پنج دلار در هر بشکه افزایش می‌دهد.

اما شاید فوری‌ترین تأثیر هرگونه خروج آمریکا از برجام یا حتی اعمال تحریم‌های بیشتر از سوی ترامپ، می‌تواند به نیروهای تندرو در ایران قدرت دهد. آن‌ها در اعتراضات اخیر این کشور مداخله غرب، اسرائیل و به‌خصوص آمریکا را سرزنش کردند.

به‌طور خلاصه، تنها انتخاب مناسب ترامپ ادامه مسیر فعلی است، با این اطمینان تأسف‌بار که سه ماه بعد بار دیگر با همین شرایط روبرو خواهیم بود.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان