تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۶

استانی شدن طرح‌های ملی اتفاقی مهم در بودجه ۹۷ است

علی ابراهیمی*
یکی از مهمترین اتفاقاتی که از سوی دولت دوازدهم در بودجه سال ۹۷ اتفاق افتاد، استانی شدن طرح‌های ملی است. بی‌شک این رویکرد موجب تمرکززدایی و افزایش اختیارات استان‌ها می‌شود. این تصمیم دولت باعث می‌شود در سال آینده شاهد نقش آفرینی استانداران به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی هر استان باشیم.

تا کنون به این صورت بوده که وزارتخانه‌ها به دستگاه‌های تابعه خود اعتباراتی را تخصیص می‌دادند و این ادارات در استان‌ها برای انجام وظایف خود با استانداران هماهنگی‌هایی را برقرار می‌کردند. از طرفی بخش زیادی از اعتبارات در پایتخت متمرکز می‌شد. اکنون و با تخصیص اعتبارات طرح‌های ملی به هر استان، استانداران از اختیارات بیشتری برخوردار می‌شوند و نسبت به گذشته، نقشی بیش از نظارت را ایفا می‌کنند.

اهمیت دادن به قدرت‌های محلی و توجه به دیدگاه‌های آن‌ها باعث توسعه و شفافیت در کشور می‌شود. هرچه  به اصل مهمی به نام "شفافیت" تاکید و توجه شود آنگاه می‌توانیم از فساد و مخصوصاً از نوع کلان آن جلوگیری کنیم. در واقع باید گفت عملیاتی کردن این تفکر توسط دولت در بودجه ۹۷ یک روند مثبت و قابل قبولی است که امیدوارم در دولت‌های بعدی هم ادامه داشته باشد تا با نقش دادن به استان‌ها به سمت تمرکززدایی برویم.

ان‌شاا... با عملیاتی شدن بودجه ۹۷ در سال آینده شاهد آن باشیم که کارها با سرعت بیشتری انجام شود و استانداران و مدیران استانی با فراغ بال جوابگوی مردم خود باشند.

*نماینده مجلس

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان