تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۲۳ دی ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

اگر آقایان زیرخط فقر بودند، معترضان را آشغال خطاب نمی‎کردند/ از اخلاق اسلامی هیچ اطلاعی ندارند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی بیان کرد: نتیجه کار رئیس دوره نهم و دهم که مردم را خس و خاشاک خواند و حتی فردی که معترضان را بزغاله دانست را اکنون مشاهده می‌کنیم. برخی از دولتمردان و خطبا کشور ادبیات آن‌ها به‌جز تحریک و ایجاد نارضایتی مردم چیز دیگری در پی ندارد.
اگر آقایان زیرخط فقر بودند، معترضان را آشغال خطاب نمی‎کردند/ از اخلاق اسلامی هیچ اطلاعی ندارند
رویداد۲۴-حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی بیان کرد: نتیجه کار رئیس دوره نهم و دهم که مردم را خس و خاشاک خواند و حتی فردی که معترضان را بزغاله دانست را اکنون مشاهده می‌کنیم. برخی از دولتمردان و خطبا کشور ادبیات آن‌ها به‌جز تحریک و ایجاد نارضایتی مردم چیز دیگری در پی ندارد.

کاظم صدیقی، خطيب موقت نماز جمعه تهران در سخناني با خطاب قرار دادن معترضان روزهاي اخير آن‌ها را آشغال خواند. صدیقی در سخنراني‌اش گفت: «آنچه باید بگویم این است که ما بدهکار و سپاسگزار هستیم. این ملت صبور و نجیب و متدین وقتی ببیند که باید بیرون بیایند، باوجود همه فشارها و بداخلاقی‌های مسئولان بیرون می‌آیند. یاوه‌گویی‌هاي رئیس‌جمهوری را که دیوانگی دارد و روانشناسانشان می‌گویند تعادل ندارد، شنيديم. می‌گوید حکومت از مردم می‌ترسد، ولی مردم از حکومت حمایت می‌کنند و صاحبش هستند و هرکجا احساس خطر كنند، سینه سپر و انقلاب را قدم‌به‌قدم تصفیه کرده و آشغال‌ها را می‌برند.»

این ادبیات برای مردم ایران تازگی ندارد، سال 88 محمود احمدی‌نژاد در جمع طرفداران خود قرار گرفت و معترضان را نسبت به نتیجه انتخابات «خس و خاشاک» خطاب کرد و احمد علم الهدی، خطیب نماز جمعه مشهد آن‌ها را بزغاله و گوساله دانست. البته احمدی‌نژاد پس از مدتی با توجه به واکنش هم طیفان سیاسی خود نسبت به چنین اظهارنظری گفت که هرگز چنین سخنی مطرح نکرده، اما باوجود گذشت چندین سال از آن هنوز مردم شنیده‌هایی ازاین‌دست را فراموش نکرده‌اند.

تریبون نماز جمعه باید مکانی برای ایجاد وحدت و ایجاد انسجام در کشور باشد و دامن زدن به دوقطبی شدن جامعه زیبنده خطیب این تریبون پراهمیت در کشور نیست. نمک پاشیدن بر زخم کسانی که به دلیل مشکلات اقتصادی دست به اعتراض زدند و رهبر معظم انقلاب هم اعتراض را حق آنها دانستند و بر ضرورت پیگیری حقوق آنان تاکید کردند، آخر عاقبت خوشی به دنبال ندارد به‌خصوص آنکه به دنبال این اظهارات از سوی کاظم صدیقی، او خطاب به دولت مدعی شد «اگر می خواهیم دین را رواج دهیم باید بودجه حوزه های علمیه و فرهنگ را تقویت کرد» درخواستی که به ویژه با افزایش روزافزون مشکلات اقتصادی مردم اساسا منطقی به نظر نمی‎رسد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با آشغال خوانده شدن معترضان اخیر توسط خطیب نماز جمعه تهران و افزایش نارضایتی‌ها گفت: براین باور هستم که متأسفانه طراحان چنین سخنانی از اخلاق اسلامی هیچ اطلاعاتی ندارند و دعوتی که قرآن انجام می‌دهد تا با مخالفان خود به چه صورت رفتار کنند، اطلاع ندارند و اصلاً آن آیات را مطالعه نکرده‌اند و برای جلب رضایت عده‌ای حاضر هستند از مرزهای اخلاقی- اسلامی بگذرند و معترضان را خس و خاشاک یا بزغاله و آشغال معرفی کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: نتیجه کار رئیس دوره نهم و دهم که مردم را خس و خاشاک خواند و حتی فردی که معترضان را بزغاله دانست را اکنون مشاهده می‌کنیم. برخی از دولتمردان و خطبا کشور ادبیات آن‌ها به‌جز تحریک و ایجاد نارضایتی مردم چیز دیگری در پی ندارد.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در این رابطه یادآور شد: امام‌جمعه تهران در روز گذشته که مردم را آشوبگر و آشغال خواند راهی جز استغفار ندارد و باید اعلام کند که اشتباه انجام داده است. ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم این کار را انجام داد یعنی پس‌ازاینکه بعضی از کشورها را چاه مستراح خواند دست به عذرخواهی زد و عنوان کرد که اشتباهی صورت گرفته، این آقا هم باید همین کار را انجام دهد.

فاضل میبدی در ادامه ابراز کرد: مصداق توصیه دعوت به عذرخواهی از مردم در اسلام در همین‌جا روشن می‌شود و درصورتی‌که معتقد هستیم مسلمان هستیم باید آن را موردتوجه قرار دهیم. حتی سخنی که رهبری درباره معترضان مطرح کرد این بود که معترضان دارای مطالبات به‌حق بودند، اما این آقا از رهبری هم جلوتر رفت و آن‌ها را آشغال خطاب کرد.

وی دراین‌باره افزود: اشکال کار در اینجا است که بزرگان دین هم در مقابل این توهین‌ها چیزی مطرح نمی‌کنند. منکرات چنین سخنانی بسیار بیش از این است که زن بدحجاب یا بی‌حجاب به خیابان آید. زمانی که از یک روحانی سخنی خلاف اخلاق از تریبون نماز جمعه بر زبان آورده شود، منکر است و انتظار می‌رود که عالمان دین در برابر این نوع بی‌اخلاقی‌ها مقاومت کنند و بی‎ربطی آن‌ها را به دین مورد گوشزد قرار دهند که متأسفانه این اتفاق هم نمی‌افتد.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: براین باور هستم روحانیون درصورتی‌که درد مردم را درک می‌کردند و آن‌ها را می‌شناختند روزگار ما بهتر از آن می‎شد که مشاهده می‌کنیم یا حتی درصورتی‌که همین خطیب نماز جمعه در زیرخط فقر زندگی می‌کرد، به‌طور حتم درباره مردم چنین سخن نمی‌گفت. این گروه ارزندگی‌های خوبی برخوردارند و فشار اقتصادی بر دوش آن‌ها نیست، بنابراین دردهای کسانی که به خیابان می‌آیند و فریاد می‌کشند را درک نمی‌کنند.

فاضل میبدی اظهار داشت: انتظار می‌رود که شورای مرکزی ائمه جمعه درباره این نوع افکار و افراد فکری کند زیرا سبب از بین رفتن آبروی اسلام و کشور می‌شوند، علاوه بر آن چنین سخنانی به دوقطبی شدن جامعه منجر خواهد شد.

وی درباره درخواست افزایش بودجه حوزه علمیه قم از سوی خطیب نماز جمعه تهران نیز ابراز کرد: بودجه‌هایی که برای حوزه‌ها و نهادهای مذهبی در لایحه بودجه آمده مسبب برخی از اعتراضات بوده  زیرا مشخص نیست  به کدام دلیل باید بودجه‌های عمرانی را کاهش دهیم و بودجه نهادهای فرهنگی را افزایش دهیم. خطیب نماز جمعه پس از بیان این‌همه سخن دراین‌باره بدون توجه به هیچ‌یک از آن‌ها بودجه بیشتری را تقاضا می‌کند.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم دراین‌باره توضیح داد: باید پرسش شود که خروجی بودجه نهادهای فرهنگی چه بوده است و تا چه اندازه موفق شدند جوانان را به اسلام و دین نزدیک‌تر سازند؟ درصورتی‌که خطیب نماز جمعه تهران از نتیجه خروجی بودجه نهادهای فرهنگی خبر داشت شاید به گونه دیگری صحبت می‌کرد، در ظاهر تنها چیزی که موردتوجه‌شان قرار دارد بیان سخنرانی و پخش آن از صفحه تلویزیون است.

فاضل میبدی در این خصوص خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی (فحشا، اعتیاد، طلاق، قتل و ...) در جامعه نتیجه چست؟ نتیجه این است که بودجه‌های فرهنگی نه‌تنها هیچ تأثیر مثبتی نداشته، بلکه در بخش‌هایی از اثر منفی هم برخوردار بوده است. چنین سخن گفتن جز اینکه اسلام، تشییع و نظام را بدنام کند، نتیجه دیگری به دنبال ندارد.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
0
احسنت .واقعا نمیتونم درک کنم که چرا این خطیبان بدون فکر این حرفارو میزنن. واقعا میدونن که بنزین روی آتیش میریزن؟اگه مردم آشغالن مشروعیت همین آقا هم از همین آشغالاس.؟...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
0
واقعا متاسفم که از حق اراده باطل میکنید اشغالها با افرادی که به دنبال حقوق اقتصادی خود بودند متفاوتند و این را یک بچه دبستانی میداند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
0
آیااونایی که ترامپ پشتیبانشونه آشغال نیستن یارواسم حوزه رویدک بسته به خودش هزارتا جفنگ به امام جمعه به حضرت آیت اله العظمی علم الهدی نسبت می ده وای ازاین دزدان لباس روحانیت جواب رسولخدارا چی میدی توهم همسنگر ترامپی آشغال
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
0
سلام - از آب گل آلود ماهی نگیرید ! تقوا هم چیز خوبی است .اگر به توضیحات آقای صدیقی مراجعه کنید متوجه اشتباه تان و این بنده خدا هم متوجه اشتباهش می شود .
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
0
ازشیرازیها پول گرفته ازانگلیس پول گرفته ازسیاپول گرفته ازمراجع عظام هم پول گرفته دولت هم که دست جناحشه بااین دستماللی که می کشه ثروتش امن امانه آشغال نفوذی حوزه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
0
من و دوستانم نماز جمعه می رفتیم ولی به خاطر همین حرفها ی نامربوط یک سال است نرفتیم سخنان حکیمانه آیه الله محسنی رو از تلوزیون افغانستان گوش میکنم واقعا پند آموز است
محمود توتونچی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
0
0
هزار بار بین معترضین به گرانی و اغتشاش گران تفکیک شد
همه به شکوه کنندگان از بیکاری مال باختگان و .. احترام می ذارن
اما کسی که بانک آتش می زنه ،پرچم آتش می زنه ، حسینیه و مسجد رو با افتخار آتش می زنه اگه آشغال نیست پس چی هست؟
آشغالتر از اون کسی هست که اونو محترم بدونه بدون قصد هانت به کسی
با این حساب باید برای داعش هم احترام قائل بود مثل بعضی ها
ابوالفضل بهشتی Abolfazl Beheshti
|
France
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
0
0
ما سالها ست که خطر این گونه افراد " صدیقی ها " آنهم بعنوان خطیب نماز جمعه و بویژه در تهران به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه هشدار داده بودیم، حتی در سخنرانی چندین سال پیش مرکز اسلامی هامبورگ که آیت۰۰رمضانی هم حضور داشتن، شوربختانه بی اعتنایی به این هشدارهای دلسوزانه، با رفتار و گفتار امثال صدیقی ها ضربه جبران ناپذیری با روحانیت شیعه و اسلام وارد کرده، در همان سخنرانی که در مرکز اسلامی هامبورگ داشتم، یکی از روحانیون به نزد من امد و گفت ؛ آیا می دانید " صدیقی " از شاگردان آیت۰۰بهجت بودند، ببینید چگونه حق رو با افراد می سنجند۰۰پناه برخدا۰۰!!
ابوالفضل بهشتی: استاد روابط بین الملل و اقتصاد انرژی و عضو اتاق فکر اتحادیه اروپا
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
0
0
جناب فاضل میبدی
آیا تعبیر آشغال برای کسانی که امنیت مردم را مختل کرده بودند و به تخریب اموال عمومی و مردم مشغول بودند چیز زیادیست!!!!!!!!!!!

پس تعبیر قرآن را چه می کنید: اولئک کالانعام بل هم اضل
(انسانهایی که از عقل به دورند) آنها چهارپا بلکه پست از چهارپاها هستند


آقای فاضل میبدی، غیر از کلاس سیاست بهتر است به عمامه تان نگاهی کنید و کمی هم به کلاسهای دین و اخلاق سرک بکشید
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
0
0
بودجه هاي فرهنگي اگر صرف اقتصاد و رسيدگي به مردم شود بهتر است اين بودجه ها باعث تفرقه و تندروي در جامعه گرديده
نظرات شما
پیشخوان