تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۲۴ دی ۱۳۹۶
این خبر تکمیل می‌شود

سانچی غرق شد/ جان باختن همه پرسنل تایید شد/ روحانی تسلیت گفت

معاون سازمان بنادر و دریانوردی، از رسیدن ١٢ تکاور ایرانی به محل حریق نفتکش سانچی خبر داد و گفت: تکاوران و گروه چینی در حال برگزاری جلسه و بررسی نحوه ورود به نفتکش هستند.
رویداد۲۴- معاون سازمان بنادر و دریانوردی، از رسیدن ١٢ تکاور ایرانی به محل حریق نفتکش سانچی خبر داد و گفت: تکاوران و گروه چینی در حال برگزاری جلسه و بررسی نحوه ورود به نفتکش هستند.

هادی حق‌شناس با بیان اینکه "تکاوران در 1000 متری نفتکش مستقر شده‌اند"، افزود: تصاویر حاکی از آن است که دود غلیظی در نفتکش وجود دارد. چنانچه شرایط مهیا شود، تکاوران وارد نفتکش خواهند شد.

وی ادامه داد: تکاوران ایرانی روی شناوری مستقر شده‌اند که روز گذشته تیم چینی از طریق آن وارد نفتکش شد.

حق شناس به این پرسش که "آیا فقط ١٢ تکاور ایرانی وارد سانچی خواهند شد؟" پاسخ داد: هنوز این موضوع مشخص نیست. تیم ایرانی و تیم چینی در حال بررسی هستند.

بر اساس این گزارش، روز شنبه ١٦ دی‌ماه یک نفتکش ایرانی با کشتی چینی برخورد کرد که باعث حریق نفتکش و مفقود شدن ٣٢ پرسنل آن شد. تاکنون پیکر سه پرسنل پیدا شده است. تکاوران ایرانی با هدف تجسس در داخل نفتکش به محل حادثه اعزام شده‌اند.

سانچی
تصویری از گروه امداد و نجات ایرانی که در نزدیکی نفتکش حادثه دیده مستقر هستند
سخنگوی سازمان بنادر کشتیرانی با بیان اینکه آتش و دود گسترده مانع نزدیک شدن تیم امدادی به نفتکش سانچی شده است، گفت: به گفته فرمانده گروه امداد و نجات چین وضع نفتکش اصلا مناسب نبوده و در لحظات اولیه برخورد نفتکش انفجار بسیار مهیبی رخ داده که باعث ایجاد آتش سوزی گسترده در نفتکش سانچی شده است.

راستاد سخنگوی سازمان بنادر کشتیرانی که هم اکنون در چین در پی بررسی وضعیت نفتکش سانچی به سر می برد، در باره آخرین وضعیت امداد رسانی و اطفای حریق نفتکش سانحه دیده ایرانی گفت :هم اکنون که تصاویر زنده نفت کش سانچی را بررسی می کنیم حجم قابل توجهی از آتش و دود طول کشتی را فرا گرفته و با این که نیروهای امدادی از ایران در نزدیکترین نقطه از کشتی مستقر هستند به دلیل حجم زیاد دود و آتش قادر به ورود به کشتی نیستند.

سخنگوی سازمان بنادر و کشتیرانی گفت تا این لحظه هیچ خبر دقیقی از سرنوشت دریانوردان ایرانی نداریم اما بر اساس برآورد چینی ها و به گفته فرمانده گروه امداد و نجات چین وضع نفتکش اصلا مناسب نبوده و در لحظات اولیه برخورد نفتکش انفجار بسیار مهیبی رخ داده که باعث ایجاد آتش سوزی گسترده در نفتکش سانچی شده است.

فرمانده چینی عملیات امداد و نجات نفتکش ایرانی سانچی احتمال نجات جان دریانوردان ایرانی حاضر در این نفتکش را بسیار ضعیف دانست، اما گفت: تمام تلاش‌ها برای ادامه عملیات امداد با جدیت پیگیری می‌شود. 

احتمال نجات جان دریانوردان بسیار ضعیف است، اما تلاش ادامه دارد

«شیه چون وی»  که صبح امروز (یکشنبه) در نشست تخصصی کمیته بحران چین با حضور علی ربیعی – مسئول کمیته رسیدگی به وضعیت نفتکش سانچی – صحبت می‌کرد، تصریح کرد: با وجود پیش بینی‌های قطعی ما مبنی بر جان باختن همه دریانوردان حاضر در همان ساعات نخست حادثه به دلیل شدت انفجار و انتشار گازهای سمی، با همه امکانات عملیات اطفای حریق و تلاش برای نجات دریانوردان ادامه دارد.

وی با اشاره به این‌که از همان ساعت نخست انفجار تیم‌های امداد و نجات جست‌وجوی خود را آغاز کردند، ولی غیر از یک پیکر فرد دیگری یافت نشد، ادامه داد: بررسی‌های کارشناسی تیم متخصص چین حاکی از این است که متاسفانه همه دریانوردان ایرانی در همان ساعات نخست انفجار جان باختند.

به گفته این مقام چینی مشاهدات کشتی‌های عبوری هم حاکی از این است که شدت انفجار اولیه به حدی بوده که امکان زنده ماندن افراد در پی این حادثه وجود ندارد.

فرمانده چینی عملیات امداد و نجات نفتکش ایرانی سانچی با اشاره به این‌که بالابر این نفتکش که از آن جهت ورود به قایق‌های نجات و یا پریدن به دریا استفاده می‌شود، پایین نیامده است، ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که دریانوردان ایرانی جز یک نفر فرصت ورود به آب را نداشتند.

وی با این حال تصریح کرد: با وجود این مسائل همچنان تلاش‌ها برای عملیات امداد و نجات ادامه دارد.

در این نشست همچنین علی ربیعی – نماینده ویژه رئیس جمهوری و مسئول کمیته رسیدگی به نفتکش سانچی – از چینی‌ها خواست در اطفاء حریق کشتی از هیچ کوششی دریغ نکنند.

بر اساس این گزارش، روز شنبه ١٦ دی‌ماه یک نفتکش ایرانی با کشتی چینی برخورد کرد که باعث حریق نفتکش و مفقود شدن ٣٢ پرسنل آن شد. تاکنون پیکر سه پرسنل پیدا شده است. تکاوران ایرانی با هدف تجسس در داخل نفتکش به محل حادثه اعزام شده‌اند.

 دستور برای پیگیری وضعیت نفتکش ایرانی از سوی رئیس‌مجلس 

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس با بیان اینکه آتش سوزی کشتی نفتکش در طول هفته اخیر نگرانی زیادی را در جامعه ایجاد کرد، اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی مجلس مستمرا پیگیری‌های لازم را از طریق دستگاه‌های مختلف انجام داد، ستاد بحران با کمک دولت چین فعال شد، حادثه بسیار تاسف برانگیز است و لازم است کمیسیون امنیت ملی موضوع را در مراحل مختلف دنبال کند.

معاون اول رئیس‌جمهور: نجات خدمه و سرنشینان کشتی نفتکش ایرانی در اولویت است
 
معاون اول رییس جمهور در تماس تلفنی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن پیگیری آخرین وضعیت عملیات امداد و نجات نفتکش ایرانی،‌ خواستار تسریع در عملیات و بکارگیری همه امکانات داخلی و خارجی در این زمینه شد.

اسحاق جهانگیری در این تماس تلفنی که صبح امروز (یکشنبه) انجام شد،‌ با تاکید بر اهمیت نجات خدمه و سرنشینان نفتکش «سانچی» خاطرنشان ساخت؛ باید با هماهنگی بیشتر با کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن عملیات امداد و نجات سرعت بیشتری پیدا کند.

معاون اول رییس جمهور از دکتر ربیعی به عنوان رییس کمیته رسیدگی به حادثه این نفتکش که به کشور چین سفر کرده است، خواست تا با توجه به پیدا شدن جعبه سیاه کشتی علت حادثه را تا روشن شدن همه ابعاد ماجرا پیگیری کند.

جهانگیری با اشاره به نگرانی و انتظار مردم ایران به ویژه خانواده های خدمه کشتی برای امداد و نجات آن عزیزان،‌ تصریح کرد،‌ باید همه امکانات و ظرفیت سیاسی و لجستیک کشور در این خصوص بسیج شود.

ربیعی نیز در این تماس تلفنی گزارشی از آخرین وضعیت کشتی حادثه دیده و اقدامات انجام گرفته برای خاموش کردن آتش و تسریع در عملیات نجات را به اطلاع معاون اول رییس جمهور رساند.

۳۲ خدمه نفتکش ایرانی در همان لحظات اولیه سانحه جان باختند

خونگ رییس سازمان دریانوردی شانگهای، اعلام کرد: همانطور که پیش از این نیز گفته بودم تحلیل‌های کارشناسی و بررسی‌های فنی نشان می‌دهد به محض وقوع تصادف بین دو کشتی چینی و نفتکش ایرانی، انفجار اولیه به قدری شدید و مهیب بوده است که در همان لحظات اولیه همه ۳۲ خدمه کشتی ایرانی جان باخته‌اند.

این مقام سازمان دریانوردی شانگهای ادامه داد: علیرغم این پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های نزدیک به واقعیت فنی، عملیات امداد و نجات برای روشن شدن تمام ابعاد حادثه با قوت ادامه خواهد یافت.


کشتی سانچی در حال غرق شدن است

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سانچی از حالت شناور بودن خود خارج شده و در حال غرق شدن است، گفت: امیدی به پیدا کردن مفقودین نیست.

محمد راستاد که برای پیگیری وضعیت نفتکش ایرانی به چین سفر کرده است، در مورد آخرین وضعیت سانچی گفت: صبح امروز حجم آتش کشتی افزایش یافت و طول آتش را فرا گرفت، به همین دلیل امکان ورود تکاوران به کشتی فراهم نبود.

وی افزود: در مورد آخرین وضعیت سانچی باید گفت کشتی شناور بودن خود را از دست داده و در حال غرق شدن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد عملیات جست‌وجوی ۲۹ پرسنل کشتی گفت: امیدی به پیدا کردن مفقودین نیست. تکاوران ایرانی و تیم چینی با این وضعیت کشتی نمی‌توانند به آن وارد شوند.

سانچی در حال غرق شدن است/ ۳۲ خدمه نفتکش ایرانی در همان لحظات اولیه سانحه جان باختند

پیکرهای دریانوردان ایرانی را نمی‌توانیم از کشتی خارج کنیم

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی، درپاسخ به این پرسش که برخی منابع، خبر از غرق شدن کشتی نفتکش سانچی را می‌دهند، گفت: پس از وقوع چنین سوانحی و با توجه حجم سنگین آتش، دود و فوم در داخل کشتی احتمال غرق شدن وجود دارد.

وی درباره سرنوشت خدمه اظهار داشت: پیش بینی مقامات چینی و مسئولان عملیات تجسس و اطفای حریق این است که تمام خدمه در همان لحظه ابتدای انفجار فوت شده‌اند.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به وضعیت کشتی، هیچ شناوری نمی‌تواند نزدیک کشتی شود.

وی ادامه داد: معمولا در صورت غرق شدن کشتی دسترسی به خدمه و تجسس بسیار سخت می‌شود.

راستاد ادامه داد: متاسفانه هیچ امیدی به نجات جان دریانوردان نداریم چراکه در همان لحظات اولیه برخورد، کشتی دچار آتش‌سوزی شدید و انفجار شده است و شاهدان عینی تائید کرده‌اند که امکان زنده ماندن کسی در کشتی وجود نداشته است.

وی تاکید کرد:  امکان نجات کشتی وجود ندارد و حتی پیکرهای دریانوردان عزیزمان را نیز نمی‌توانیم از آن خارج کنیم.

جان باختن همه پرسنل "سانچی" تایید شد


محمد راستاد - معاون وزیر راه و شهرسازی - که برای پیگیری وضعیت نفتکش ایرانی به چین سفر کرده است، با بیان اینکه بر اساس گزارش ساعت ۱۵ (به وقت چین) تیم جستجوی بندر شانگهای چین، دو سوم سانچی غرق شده است، اظهار کرد: بر این اساس جان باختن ۲۹ پرسنل دیگر که احتمالا در نفتکش بودند، تایید می‌شود.

کشتی به صورت کامل غرق شد

محمد راستاد، با بیان اینکه چیزی از نفتکش سانچی بر روی آب باقی نمانده است، اظهار داشت: کشتی به صورت کامل غرق شده است.

وی درباره دسترسی به پیکرهای سایر خدمه گفت: متاسفانه به نظر نمی‌رسد به سایر پیکرهای مفقود شده دسترسی پیدا کنیم.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی درباره تحویل سه پیکر یافت شده گفت: پس از طی مراحل قانونی این سه پیکر در چین تحویل نمایندگان نفتکش و به ایران تحویل داده می شوند.  

پیام تسلیت رییس جمهور به مناسبت درگذشت سرنشبنان نفتکش سانچی/ اولویت شناسایی و تعیین هویت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‏ های این عزیزان باشد


رییس جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت سرنشینان نفتکش سانچی و همدردی با خانواده قربانیان، تاکید کرد: باید اولویت اصلی بر شناسایی و تعیین هویت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‏ های این عزیران متمرکز باشد.

متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی به این شرح است :

بسم‏ الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

وقوع سانحه‌ ناگوار و دلخراش آتش سوزی برای کشتی نفتکش کشورمان در سواحل شرقی چین که موجب درگذشت شهادت گونه تمامی خدمه و پرسنل زحمتکش آن شد، قلوب آحاد ملت ایران را محزون کرد.

اینجانب با ابراز همدردی، این ضایعه را به ملت بزرگ ایران به ‏ویژه خانواده های داغدیده از صمیم قلب تسلیت می گویم و برای آن جان‏باختگان مظلوم که تلاشگران عرصه اقتدار ملی و پیشگامان اقتصاد کشور هستند، علّو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.

هم ‏اکنون لازم است اولویت اصلی بر شناسایی و تعیین هویت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‏ های این عزیزان متمرکز باشد. در عین حال از همه دستگاه های ذیربط از جمله وزارتخانه ‏های راه و شهرسازی، نفت و امور خارجه می خواهم با انجام اقدامات کارشناسی، علت وقوع این سانحه تأسف‏ بار را به دقت بررسی و پیگیری قانونی لازم را برای پیشگیری از حوادث مشابه و نیز احقاق حقوق ملت ایران و خانواده های آسیب‏ دیده به‏ عمل آورند.

حسن روحانی
رئیس جمهوری اسلامی ایران


نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان