تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۲۶ دی ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفت‌کش سانچی برگزار شد

ربیعی: اینکه مقصد سانچی کره‌شمالی بود یا هدف موشک آمریکا قرار گرفت، دروغ است/تمام کنید داستان‌سرایی‌های ژول‌ورنی را/خدمه نفتکش شهید خدمت محسوب می شوند

وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این حادثه نفت‌کش سانچی باید در ابعاد سیاسی فنی و امدادی عملیاتی تشریح شود، گفت: از همکاران خود در دولت خواستم سایتی درباره این حادثه باز کنند تا پاسخگوی سوالات باشم. گزارش جامعی از موضوع را منتشر خواهم کرد.
رویداد۲۴- وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این حادثه نفت‌کش سانچی باید در ابعاد سیاسی فنی و امدادی عملیاتی تشریح شود، گفت: از همکاران خود در دولت خواستم سایتی درباره این حادثه باز کنند تا پاسخگوی سوالات باشم. گزارش جامعی از موضوع را منتشر خواهم کرد.

علی ربیعی در نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی گفت: ابتدا به همه مردم ایران و خانواده‌ای جانباختگان تسلیت می‌گویم و نوع شهادت این عزیزان بر غم ما افزوده است چرا که در غربت و بطور ناگهانی فاجعه‌ای رخ داد که این عزیزان در آتش به شهادت رسیدند. مجددا مراتب تسلیت را از جانب خودم و رئیس‌جمهور عرض می‌کنم.

وی افزود: علاوه بر تشریح اقدامات صورت گرفته سعی می‌کنیم ابهامات مطرح شده را پاسخ دهیم. به تمام اظهارنظرهایی که در این چند روز مطرح شده،  پاسخ می‌دهیم ما وظیفه روشنگری داریم و باید حقیقت اتفاق را روشن کنیم برخی با انگیزه غیرروشنگرانه نظریاتی را مطرح می‌کنند که این نوع از سلامت اطلاع‌رسانی درست نیست.

وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این موضوع باید در ابعاد سیاسی فنی و امدادی عملیاتی تشریح شود، گفت: از همکاران خود در دولت خواستم سایتی درباره این حادثه باز کنند تا پاسخگوی سوالات باشم. گزارش جامعی از موضوع را منتشر خواهم کرد. سبقه اینگونه گزارشات را داشته‌ام در این ماجرای جانسوز هم یک گزارش تفصیلی در رابطه همه ابعاد منتشر خواهم کرد.

ربیعی یادآور شد: ساعت ۱۵.۳۰ به وقت تهران این حادثه رخ داد ما ساعت ۱۹ پس از اطلاع‌ از ماجرا گروهی را به سفارت چین فرستادیم. ساعت ۱۹.۳۰ توسط همکاران ما در سازمان بنادر و شرکت ملی نفت‌کش ستاد سه‌جانبه تشکیل شد و برای کمک‌خواهی از کشورهای همجوار و مجامع بین‌المللی آقای راستاد فعالیت خود را آغاز کرد.

وی خاطرنشان کرد: درخواست کمک رسمی برای کمک ارسال شد. یکشنبه با نمایندگان وزارت خارجه، راه و شرکت ملی نفت‌کش کمیته‌ای تشکیل شد و تقریبا روز یکشنبه بعد از ظهر بعد از جلسه هیات دولت، جلسه‌ذی ربط تشکیل شد و رئیس‌جمهور نظریاتی داشتند و در نهایت کمیته‌ای با ترکیبی که امروز می‌بینیم منهای آقای برومندی کارها را انجام داد و نیرو به چین ارسال کردیم. کارشناسان ما هم  عازم شانگهای شدند و در شانگهای ستادی تشکیل دادند و دولت چین یک طبقه از ستاد مدیریت بحران را به آنها اختصاص داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: روز سه‌شنبه رئیس‌جمهور جلسه‌ای تشکیل داد. برای اینکه یک نفر تمام وقت پای کار باشد من تعیین شدم و مدام با آقای ظریف در ارتباط بودم ایشان قرار بود به چین برود بخاطر برجام اما وزیر خارجه چین آماده نبود و تلفنی صحبت کردند و معاون نخست وزیر چین مسئولیت کارها پذیرفت.

وی با بیان اینکه در همین رابطه سفرای چین، ژاپن و کره خواسته شدند، گفت: کمیته‌ای در شانگهای فرستاده شد. گروهی به چین و ژاپن فرستاده شد تا اگر باد کشتی را آنجا برد ما آنجا مستقر باشیم. ژاپنی‌ها هم در این رابطه اعلام آمادگی کردند.

ربیعی تاکید کرد: بخاطر اینکه معطل نشویم، پروتکل را اجرا نکردیم و بدون تشریفات سیاسی عازم چین شدیم و تقریبا تا روز برگشت با فرماندهان چینی در اتاق عملیات جلسه داشتیم. کار ما در واقع تقریبا پس از اطلاع  از حادثه و در ایران آغاز شد و وزیر خارجه شخصا این مساله را دنبال کردند. کشتی‌رانی و وزارت راه هم در بالاترین سطح پیگیر بودند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اینکه جعبه سیاه کشتی در کجا مورد بررسی قرار می‌گیرد، تاکید کرد: دربار بازگشایی جعبه سیاه این کشتی یک سازمان بین المللی و چند کشور باید در این فرآیند دخیل باشند که ایران هم باید حضور داشته باشد. البته کار بازگشایی و بررسی جعبه سیاه در چین انجام می‌شود در حال حاضر این جعبه سیاه با حضور نمایندگان ما پلمپ شده است.

ربیعی در پاسخ به این سوال که گفته شده موقعیت‌یاب هر دو کشتی خاموش بوده و گفته می‌شود این کار به این دلیل بوده که بار کشتی غیرقانونی بوده است، گفت: این چیزی که مطرح شده مبنی بر اینکه محموله برای کره شمالی بوده ، غیر قانونی بوده ، یا آمریکا نفت‌کش را با موشک زده است، درست نیست. داستان‌سرایی‌های ژول‌ورنی صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد مطرح‌کنندگان آنها نه آگاهی از دریا و نه اطلاعی از روابط بین الملل ندارند. اگر آمریکا موشک شکلیک کرده بود هیچ راداری در دنیا آن را رصد نمی‌کرد؟  کره جنوبی نسبت به این موضوع اعتراض نمی‌کرد؟ این چه سخنانی است که گفته می‌شود؟ شما به کشتی که با نفتکش تصادف کرده نگاه کنید کاملا محل اصابت مشخص است. همکاران من از آن کشتی که با کشتی ما تصادف کرده است، بازدید کرده‌اند. مسائل مطرح شده مبنی بر حمله موشکی آمریکا به نفت‌کش سانچی دروغ واضح است. ضمن اینکه شواهدی از اینکه جان انسان‌ها برای چینی‌ها  مهم نبود مشاهده نکردیم.

نماینده ویژه دولت در رسیدگی به سانحه سانچی در پاسخ به این سوال که آیا این افراد بصورت رسمی شهید محسوب می‌شوندف گفت: از آنجا نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتم ایشان با این موضوع موافق بودند و گفتند با آقای حجت‌الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید صحبت کنم. بعد از صحبت‌های من با ایشان موافقت شد ایشان شهید خدمت محسوب شوند و سه پیکر بعد شناسایی اگر اهل تهران باشند در قطعه شهدای خدمت به خاک سپرده خواهند شد.

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه عدم تمایل بانک‌های خارجی برای همکاری با ایران ممکن است هرگونه پرداخت خسارت مربوط به سانحه برخورد سانچی با کشتی باری چینی را پیچیده کند چه تدابیری برای این مساله در نظر گرفته شده است، گفت: اولا که خسارت جبران‌ناپذیر است. خسارات معنوی زیاد بود. نمی‌شود خسارت فرزندی که دیگر پدر ندارد و زوجی که با هم سوختند را جبران کرد. مسائل حقوقی را باید پیگیری کرد خوشبختانه کشتی بیمه بود. محموله‌ای که کره جنوبی خریداری کرده بیمه بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: ما بعد از بحران چند کار را در اولویت داریم یکی احقاق حقوق ماست میزان تقصیر در حال مشخص شدن است. سازمان بنادر، شرکت ملی نفت کش، وزارت خارجه این کار را دنبال می‌کنند. با رمز گشایی جعبه سیاه این کار معنادارتر است فکر نمی‌کنم قادر نباشیم احقاق حقوق کنیم. کشتی حدودا کاملا غرق شد. باید تعیین تکلیف شود. چینی‌ها گفتند تکنولوژی ورود به کشتی بیش از بیست دقیقه را ندارند زیرا سطح آن پر از مواد سمی است. مسائل خانواده شهدا را در داخل پیگیری می‌کنیم.

ربیعی در پاسخ به این سوال که چرا همان روزهای نخست گفته نشد این افراد جان سپرده‌اند، گفت: این مسئله‌ای بود که باید فکر می‌کردیم چگونه بیان کنیم، فردای حادثه با پزشکان و کارشناسان شیمی صحبت کردم، با کاپیتان‌ها هم صحبت کردم تا تصمیم درست بگیریم. همان روز اول به صورت غیرکارشناسی به من گفتند یک موتورخانه وجود دارد که این افراد در آن جا حضور دارند، اما بعد از صحبت با کارشناسان متوجه شدم که هوای این مکان هم از عرشه تامین می‌شود و همان دودهای سمی که مشاهده کردید به داخل موتورخانه راه پیدا می‌کند.

وی افزود: باور کنید پیکر این‌ها برای ما مهم بود، شاید برای سایر کشورها این موضوع چندان اهمیت نداشته باشد اما در فرهنگ ما این موضوع مهم است. به رغم همه این اطلاعات اگر کوچکترین احتمال را می‌دادم فردی در موتورخانه زنده است می‌گفتم امداد را ادامه دهند. حتی به یکی از کاپیتان‌ها گفتم نظر شما چیست. او گفت باید همه علم عالم را داشته باشم که پاسخ این سوال را بدهم.

ربیعی تاکید کرد: این یک تصیم سخت بین موضوعات انسانی و فنی است، وقتی تکاورهای ما گفتند حرارت حدود ۴۰۰ درجه است من گفتم بازگردید تا حادثه دیگر رخ ندهد. من یک احتمال بسیار ضعیف را مهم می‌دانستم، اما اگر همان روز اول گفته چینی‌ها را تائید می‌کردم آیا به من نمی‌گفتید چرا به حرف چینی‌ها اعتماد کردید؟ اگر این کار را هم انجام می‌دادیم امروز صد حرف بود، می‌دانم یک رنج چند روزه به خانواده وارد شد اما باور کنید کوچکترین احتمال هم برای ما مهم بود. همین خانواده‌های داغدار نمی‌گفتند چرا اعتماد کردید؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که  آیا تجهیزات کافی در کشتی بود؟ چرا تکاوران که متخصص این کار نبودند فرستاده شدند، گفت: اتفاق در مرز ما نبود 5 هزار تن فوم می‌خواست هر کشتی 4تن فوم احتیاج داشت نمی‌شود این همه فوم را حمل کرد. روز اعزام تکاوران حداکثر سرعت حضورشان را پرسیدم که گفتند 15 ساعت طول می‌کشد به محل حادثه برسند.

ربیعی گفت: کشتی کریستال با دماغه برخورد کرده است و جداره را شکسته است. ممکن است بر اثر شدت برخورد یا عقب رفتن کشتی کریستال این مساله باعث آتش‌سوزی شده باشد.

وی بیان کرد: ما در روزی که ستاد را تشکیل دادیم دلمان می‌خواست هر آنچه که در جهان است به دست بیاوریم و برای کمک به کار بگیریم. وقتی به کشور چین رفتیم و با کارشناسان متخصص صحبت کردم فهم ما از موضوع تغییر کرد. ما این جا نگران بودیم که چرا آب پاشی می‌کنند بعد فهمیدیم آن زمان، وقت آب پاشیدن بود. آنجا به ما گفتند باید بدنه را سرد کنیم بعد فوم بپاشیم زیرا یک فاجعه رخ می‌دهد. ما خواهان این بودیم که با توان بیشتری وارد قضیه شویم.

نماینده دولت در کمیته پیگیری حادثه نفتکش سانچی گفت: برخی از ما عادت داریم فضایی را شروع کنیم، اما ما عقد اخوتی نداریم اجازه بدهیم از مسیر سنتی به کار ادامه دهیم. آن جا که رفتیم درک و فهم ما از قضیه تغییر کردو متوجه شدم آن تصوری که ما داشتیم درباره اینکه چینی‌ها کوتاهی کردند درست نبودند. نظرات کاپیتان‌هایمان که با چشم اشک بار در جلسات شرکت می‌کردند هم همین بود.

وی افزود: ما امین جامعه هستیم و فارغ از مسائل سیاسی بیان می‌کنیم ، وقتی ما بررسی کردیم متوجه شدیم که کارها درست انجام شده است. حدود ۲۰ کشتی در منطقه بودند، کشتی‌های ژاپنی و کره‌ای هم به کمک آمدند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با وجود توضیحات شما یک نکته مبهم مانده آیا کشتی مسیر از پیش تعیین شده ندارد برخورد دو کشتی به این بزرگی چطور ممکن است، گفت: این اولین سانحه دریایی نبود ۳ماه پیش‌تر مجهزترین ناو جهان در آنجا  تصادف کرده است. نقشه راه برای کشتی موجود است در آسمان هم نقشه راه است ولی برخورد دو هواپیما را هم داشتیم.

ربیعی در پاسخ به این سوال که چرا کشتی ایرانی با پرچم پاناما تردد می‌کند، آیا برجام نتوانسته گشایشی در این مورد داشته باشد؟ گفت: تحریم یک بحث است، بحث دیگر فواید بازرگانی است، حدود ۵ کشور وجود دارد که پرچم به کشورهای دیگر می‌دهند زیرا از نظر بازرگانی با صرفه است و کاملا متداول است، مشاهده کردید کشتی کریستال خدمه چینی دارد اما با پرچم هنگ کنگ تردد می‌کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا این حرف را گفته شد سیگنالی از داخل کشتی به بیرون ارسال شده قابل تایید است، گفت: تمام کشورهای منطقه گفتند هیچگونه سیگنالی وجود نداشت. اینکه می‌گویند پیامی به خدمه دادند و این پیام دو تیک خورده درست نیست.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفتید ورود به کشتی مقدور نیست، چطور جعبه سیاه را بیرون آوردند؟ گفت: آن روز که وارد کشتی شدند، حرارت حدود ۹۰ درجه بود. جعبه سیاه روی پل فرماندهی بود آن را که برداشتند پیکرهای روی عرشه را پیدا کردند.

وی افزود: فکر می‌کردیم فردای آن روز همین میزان  درجه حرارت باشد بخاطر همین تکاوران را اعزام کردیم هواشناسی گفت شاید هوا خوب باشد وقتی تکاوران رسیدند درجه حرارت تا ۴۰۰ درجه رسیده بود.

ربیعی در واکنش به سوال خبرنگاری که می‌گفت شما مثال زدید که مانند کوی گزارش می‌دهید این چه تشابهی است، پاسخ داد: من مثال زدم گفتم گزارش از کوی دادم این دو موضوع وجه تشابهی نداشت‌.

نماینده دولت در کمیته پیگیری حادثه نفتکش سانچی در پاسخ به این سوال که چرا وزیر نفت و وزیر راه موضع‌گیری روشن نکردند، گفت: شما اگر جای ما یا رئیس‌جمهور بودید می‌گفتید یک نفر پیگیر باشد. اجازه بدهید این سنت را تمرین کنیم که در حوادث یک نفر حرف بزند. من ۴ بار با آقای ظریف تلفنی حرف زدم. از ابتدا  قرار بود یک نفر حرف بزند و بقیه نیایند. این که می‌گویید چرا عده‌ای غایب بودند مهم نیست همه پای کار بودند تشکیل کمیته سنت خوبی است.

ربیعی گفت: این نشست آخرین نشست در این باره گزارش مفصلی با مستندات زیاد ارائه می‌دهیم و منتشر می‌کنیم دستگاه‌های مختلفی موضوع را بررسی کردند کار کمیته ادامه خواهد داشت. مسائل را پیگیری می‌کنیم رسانه‌ها به شفاف‌سازی کمک کنند به ابهاماتی که افراد غیرکارشناس و غیردلسوز می‌زنند نپردازید بحث کره شمالی یک ادعای مضحک بود هر چه بیشتر ابعاد موضوع را بگشاییم بیشتر به این مسائل دامن می‌زند.

ویزر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود یکی از پیکرهای پیدا شده لباس ضدحریق داشته است ای این مساله صحت دارد، گفت: من هم روز اول شنیدم گفتند شخصی لباس ضد حریق به تن کرده، اما بعدا مشخص شد این لباس ضدحریق نبوده و لباس شناوری بوده است.

 مدیر کل شرق آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه:
بلافاصله پس از وقوع سانحه از کره، چین و ژاپن کمک گرفتیم

مدیر کل شرق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه گفت: در همان لحظه اول پس از وقوع سانحه برای نفت‌کش سانچی از کره ، چین و ژاپن کمک گرفتیم.

محمود فرازنده مدیر کل شرق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در نشست کمیته ویژه پیگری حادثه نفتکش سانچی گفت: در ساعت‌های اول حادثه به دلیل هیجان ناشی از وقوع ناگهانی سانحه برخی واکنش های احساسی در دوستان ایجاد شده بود. حادثه در ۳۰۰ کلیومتری ساحل شانگهای اتفاق افتاده و حداقل ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر طول می‌کشد تا به کشتی برسیم. هیچ از این مسائل درباره رادارها و حمله به کشتی و عدم کمک گرفتن از دیگر کشورها صحت ندارد. ما بلافاصله از تمامی کسانی که بتوانند کمک کنند کمک گرفتیم. کشتی‌های آبپاش و فوم هم آمدند اما ظرفیت احتراق بسیار بالا بود.

وی افزود: ظرف چند ساعت لکه بزرگ نفتی کشتی را فرا گرفت و نظر کارشناسان بر این بودن که امکان ندارد با این وسعت کسی زنده باشد. ما در همان لحظه اول از  کره ، چین و ژاپن کمک گرفتیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:
کل مراحل بازگشایی و رمزخوانی جعبه سیاه سه ماه زمان می‌برد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: محل استقرار جعبه سیاه نفتکش سانچی، چین است و پیش بینی می‌شود کل مراحل بازگشایی و رمزخوانی این جعبه سیاه سه ماه زمان ببرد.

محمد راستاد در نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی با اشاره به وضعیت جعبه سیاه این نفتکش اظهار داشت: یکی از مستندات برای ارزیابی و بررسی دلایل سانحه، جعبه سیاه است که با حضور تمام ذینفعان، اطلاعات آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی گفت: محل استقرار جعبه سیاه نفتکش سانچی، چین است و پیش بینی می‌شود کل مراحل بازگشایی و رمزخوانی این جعبه سیاه سه ماه زمان ببرد.

راستاد در پاسخ به سوالی درباره خاموش بودن رادارها عنوان کرد: هیچ گونه مستندی در رابطه با خاموش بودن سیستم ردیاب وجود ندارد، این سیستم موقعیت کشتی را مشخص می‌کند، هر دو کشتی هم از این سیستم استفاده می‌کردند. جعبه سیاه وجود دارد و این را مشخص می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برای کمک‌رسانی خرید خدمت نکردید؟ چرا گفته می‌شود بحث محیط زیست برای چینی‌ها مهم است، گفت: ما در روزهای اول از سازمان‌های بین‌المللی خرید خدمت کردیم، از ژاپن ، کره ، سنگاپور درخواست کردیم . ماجرا در آب‌های کشور چین و دولت این کشور اتفاق افتاده است. آن‌چه که بیان شد و مطرح شد که محیط زیست برای چینی‌ها مهم‌تر از جان انسان‌ها بود درست نیست.

راستاد با بیان اینکه چهارمین دلیل غرق شدن کشتی‌ها تصادم است، گفت: سانحه در تمام شقوق حمل و نقل وجود دارد و در تمام دنیا تصادم چهارمین دلیل غرق شدن کشتی‌ها در دریاها محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه باید دید چه عواملی باعث این سانحه شده است، گفت: تصادف و تصادم در تمام شقوق حمل و نقل وجود دارد و باید بررسی شود علت اصلی تصادم نفتکش سانچی با کشتی فله‌بر کریستال چه بوده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه به طور قطع با خدمه کشتی کریستال مصاحبه انجام خواهد شد، گفت: بعد از معاینه دقیق کشتی کریستال مصاحبه با خدمه کشتی آغاز می‌شود و مصاحبه یکی از اقدامات اصلی درباره بررسی چگونگی وقوع این سانحه است.

وی ادامه داد: قبل از اینکه پروسه رسمی رسیدگی شروع شود کشتی کریستال از انجام مصاحبه ممانعت می‌کرد. این حق طبیعی آنها محسوب می‌شود اما پس از شروع رسیدگی‌های رسمی باید مصاحبه با خدمه انجام شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه تصادف در دریا یک امر متداول است، گفت: به طور قطع خدمه کشتی در لحظه تصادم خواب نبودند و طبق مقررات قطعاً در پل فرماندهی، افسر ناوبر حضور داشته است.

وی افزود: با توجه به اینکه در این کشتی 4 دانشجو حضور داشتند قطعا یک دانشجوی کارآموز در کنار افسر در پل فرماندهی بوده است ازسوی دیگر اگر کاپیتان تشخیص دهد که ریسکی وجود دارد در کنار افسر ناوبر خواهد بود.

راستاد ادامه داد: با تمام اینها و با وجود تجهیزات به روز، احتمال بروز تصادف در دریا همواره وجود دارد و برای پاسخ به ابهامات باید بررسی‌های دقیق‌تری انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چرا خدمه کشتی کریستال فرصت نجات پیدا کردند؟ اظهار داشت: محموله کشتی فله‌بر کریستال سویا بوده که این محموله ریسک اشتعال و انفجار ندارد.

وی ادامه داد: کشتی کریستال با قسمت دماغه کشتی که بالاترین سطح استحکام را دارد با بدنه جانبی کشتی سانچی برخورد می‌کند و از آنجایی که محموله نفتکش معیانات گازی بوده است حریق در نفتکش رخ می‌دهد.

راستاد ادامه داد: آثار تصادم با سانچی در بیش از 50 متر بر روی کشتی کریستال قابل مشاهده است و خدمه کشتی کریستال بلافاصله پس از سانحه با قایق‌های نجات که از نوع سقوط آزاد بودند از کشتی خود خارج می‌شوند و با کشتی‌های ماهیگیری از محل سانحه دور می‌شوند.

وی افزود: پس از سانحه یدک‌کش‌ها کشتی فله‌بر کریستال را به بندر جوشان شانگهای منتقل می‌کنند و در حال حاضر این کشتی برای معاینات دقیق‌تر در دسترس است.

راستاد در پاسخ به این سوال که چطور ممکن است دو کشتی به این بزرگی با هم برخورد کنند آیا مسیر راه برای کشتی‌ها وجود نداشته است، گفت: کشتی ها مسیر مشخص دارند بعضا ممکن است تلاقی در مسیر پیش بیاید. تصادف در دریا اتفاق می‌افتند و متداول است.

برومندی:
کشتی ژاپنی می‌خواست آب‌پاشی کند/ در آن مقطع فقط فوم پاشی مناسب بود

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی گفتم چرا به کشتی ژاپنی اجازه کار ندادید، چینی‌ها گفتند اولویت ما اکنون فوم پاشی است، اگر فوم دارید بیایید جلو. گفتند ژاپنی‌ها می‌خواستند آب‌پاشی کند که این کار شرایط را سخت می‌کرد.

محمدمهدی برومندی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی هم در نشست کمیته ویژه پیگیری حادثه نفتکش سانچی گفت: من اجازه می‌خواهم این نکته را بگویم که کاپیتان کشتی اهل حوزه انتخابیه من بود و ایشان اهل شهر سعادت شهر بودند و جزء بهترین‌ها و باتجربه‌ترین‌ها بودند. قبل از رفتن به چین در منزل ایشان حاضر شدم. زمانی که در کمیته بودم، وظیفه داشتیم به نمایندگی  از مردم پیگیر سرنوشت این سی نفر باشیم.

وی افزود: شخصا قبل از رفتن به چین برداشت‌هایی داشتم اما پس از آن دیدم که چینی‌ها ۱۰ شب به وقت محلی آنجا با پیگیری وزارت خارجه جلسه بحران را تشکیل دادند و سفیر ما در پکن و سرکنسول ما در شانگهای جلسه تشکیل دادند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از جلسه اول کمیته که در شانگهای تشکیل شد،  متوجه شدم چینی‌ها برای ورود کشوری برای کمک مشکل ندارند البته اختلاف نظر فنی بود. وقتی گفتم چرا به کشتی ژاپنی اجازه کار ندادید، گفتند اولویت ما اکنون فوم پاشی است، اگر فوم دارید بیایید جلو. گفتند ژاپنی‌ها می‌خواستند آب‌پاشی کند که این کار شرایط را سخت می‌کرد حداقل ۴متر موج کنار کشتی بود در آن مقطع فقط بحث فوم پاشی مناسب بود.

برومندی با بیان اینکه من بعنوان نماینده ملت فردی مستقل هستم، گفت: وقتی با ربیعی به چین رفتیم مستقیم به اتاق فرماندهی رفتیم و ربیعی گفت اگر چینی‌ها محکم پای کار نیستند بلافاصله به ژاپن برویم وقتی دیدیم کشتی چین ژاپن کمک می‌کند، ماندیم.

وی تاکید کرد: ما وظیفه  دادن اخبار صحیح به مرذدم را داریم.  می‌خواهم بگویم اگر یک کشتی در اقیانوس اطلس بود در آب‌های آزاد اجازه داشتیم از کشورهای مختلف کمک بخواهیم. بر اساس قواعد بین المللی حادثه در آب‌های چین بود و این کشور نزدیکترین کشور به محل حادثه بود طبیعی است فرماندهی میدان با چین باشد. در جامعه گفته می‌شود چینی‌ها  اجازه سوختن این نفتکش را دادندتا آلودگی ایجاد نشود من می‌پرسم حالا که غرق شد آلاینده‌تر است یا آن موقع؟

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: یکی از مواردی که مورد اصرار ربیعی و کمیته بود این بود که قواص‌ها کی می‌توانند داخل آب بروند؟  گفتند الان اگر بخواهند غواص‌ها بروند بعلت وجود شرایط و مواد سمی غیرممکن است.

وی با اشاره به اینکه بضاعت چینی برای تهیه فوم در همین حد بود، گفت: مساله را از بعد حقوقی در آینده پیگیری می‌کنیم و از خسارات نمی‌گذریم. مجلس بعنوان ناظر تلاش می‌کند مسائل حقوقی پیگیری شود.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
سامره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
0
0
ببینید چی کار کردین با این مردم که نمیتونن به راحتی حرف شما رو باور کنن. وقتی دولتمردان و حاکمان هر حرکتی از مردم رو توطئه داخلی و خارجی میبینن و واقعیت رو نمیتونن بپذیرند مردم هم در این مواقع همون رفتار رو نشون میدن. به طور کلی همه چی به همه چی میاد.
نظرات شما
پیشخوان