تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۸ دی ۱۳۹۶
محمدصادق جوادی حصار در گفت‌وگو با رویداد ۲۴ تشریح کرد:

چرا «گفت‌وگوی ملی» در حد حرف باقی مانده است؟

محمدصادق جوادی حصار از اعضای حزب اعتماد ملی گفت: گفت‌وگوی ملی باید به نیاز تبدیل شود. بدین معنا که تمام آحاد مؤثر در عرصه سیاسی به این ضرورت دست‌یافته باشند که در برابر هجمه‌هایی که به تمامیت ارضی، وجاهت جمهوری اسلامی و مقبولیت‌های ملت ایران در حال وارد شدن است، باید از یک گفتمان مستدل منطقی برخوردار باشیم.
چرا «گفت‌وگوی ملی» در حد حرف باقی مانده است؟
رویداد۲۴-محمدصادق جوادی حصار از اعضای حزب اعتماد ملی گفت: گفت‌وگوی ملی باید به نیاز تبدیل شود. بدین معنا که تمام آحاد مؤثر در عرصه سیاسی به این ضرورت دست‌یافته باشند که در برابر هجمه‌هایی که به تمامیت ارضی، وجاهت جمهوری اسلامی و مقبولیت‌های ملت ایران در حال وارد شدن است، باید از یک گفتمان مستدل منطقی برخوردار باشیم.

بحث گفت‌وگوی ملی مدت‌ها است که به محل بحث احزاب مختلف در کشور مبدل شده و همه از آن صحبت به میان می‌آورند، اما در حد استفاده از واژه‌ها باقی‌مانده و هیچ پیشرفتی در آن نمی‌توان سراغ گرفت.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور هم روز دوشنبه در نشستی با اشاره به اینکه راه‌حل مسائل کشور وحدت، انسجام و راه‌اندازی گفت‌و‌گوی ملی است بر نیاز به نمایش وحدت و انسجام بزرگ در داخل کشور تأکید کرده، اما مسئله این است موضوع فوق هیچ متولی ندارد و از چهارچوب مشخصی برخوردار نیست که با این حساب نمی‌توان به محقق شدن آن در آینده امید داشت.

مادامی‌که تحقق گفت‌وگوی ملی در حد حرف درباره مفید بودن آن باقی بماند و هیچ اقدام عملی در راستای تحققی آن صورت نگیرد، حتی درصورتی‌که رئیس‌جمهور هم بر آن تأکید ورزد، اما راه به‌جایی نخواهد برد و نتیجه درستی از آن نمی‌توان گرفت.

محمدصادق جوادی حصار از اعضای حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با متولی گفت‌وگوی ملی گفت: گفت‌وگوی ملی باید به نیاز تبدیل شود. بدین معنا که تمام آحاد مؤثر در عرصه سیاسی به این ضرورت دست‌یافته باشند که در برابر هجمه‌هایی که به تمامیت ارضی، وجاهت جمهوری اسلامی و مقبولیت‌های ملت ایران در حال وارد شدن است، باید از یک گفتمان مستدل منطقی برخوردار باشیم.

وی در ادامه اظهار داشت: احساس همگان باید این باشد که هیچ‌کس به‌تنهایی نمی‌تواند هویت، قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و امکانات ملت ایران را به‌تنهایی نمایندگی کند؛ بنابراین زمانی که به‌ضرورت این مسئله می‌رسیم راه‌ها هموار خواهد شد.

این عضو حزب اعتماد ملی در این رابطه تأکید کرد: درصورتی‌که احزاب ما به یک جمع‌بندی دست یابند که با حفظ مقتضیات سیاسی و حزبی خود به نیاز فراتر بیندیشند، انسجام ملی به‌حساب می‌آید و به‌خودی‌خود در حوزه‌های گفتمانی، خرده گفتمان‌هایی که می‌تواند تشتت آفرین باشد، پس‌زده خواهند شد و در این زمان نیاز فوق سرفصلی می‌شود که همه از آن دفاع کنند.

جوادی حصار در این خصوص یادآور شد: گفتمان ملی چنین نیست که بخش‌های دیگر را مغفول گذاریم و نسبت به آن‌ها بی‌توجه باشیم. باید نیازهای ملی، عنصر وحدت‌بخش برجسته باشد و عناصر تفکیک آفرین بدون هیچ حذفی، کمرنگ‌تر شود.

وی در ادامه اضافه کرد: گفتمان ملی باید مبتنی بر سه یا چهارعنصر هویت‌بخش باشد. یکی از آن‌ها این است که گفتمان فرا حزبی داشته باشیم، البته بدین معنا نیست که گفتمان حزبی کنار گذاشته شود زیرا برای دسترسی به گفتمان فرا حزبی باید احزاب قدرتمند در کشور وجود داشته باشند که با تجزیه‌وتحلیل حوادث، رخدادها، رویدادها و دسته‌بندی مجموعه و زیرمجموعه خود معابری را تعبیه کنند که آمدوشد اندیشه سیاسی و منافع تعاملات قدرت به‌راحتی صورت گیرد و درنهایت یک هدف غائی در نظر گرفته شود که به توسعه پایدار در کشور منجر بیانجامد.

این عضو حزب اعتماد ملی دراین‌باره که اکنون تمام جناح‌ها بر انجام آن تأکیددارند، آیا نیاز گفت‌وگوی ملی به وجود نیامده توضیح داد: این مسئله مانند سایر کارها عکس‌العملی است. بدین معنا که به دلیل اتفاقات اخیر و اعتراضاتی که در کشور روی داد برای عبور از این ماجرا وحدت یا گفتمان ملی مطرح می‌شود ولی درصورتی‌که به لوازم آن بی‌توجهی صورت گیرد، خانه‌ای در حال ساخت خواهیم داشت که بنیان ندارد و با یک تکانه از هم می‌پاشد.

جوادی حصار در ادامه تصریح کرد: اعتقاددارم درصورتی‌که قرار باشد به یک روش برآورنده حاجات ملی خود با هر نامی دست‌یابیم یک‌راه آن این است که کار موردنظر را دولت و ملت باهم انجام دهند و احزاب شناسنامه‌دار و شخصیت‌های کارنامه دار به نمایندگی از ملت در کنار دولت و مجلس یک‌شبه پارلمان با ۵۰ یا ۶۰ عضو تشکیل دهند و موانع پایداری را پیدا کنند و آن‌ها را به‌اتفاق هم اندیشان داخلی و بین‌المللی به‌صورت علمی برطرف سازند.

وی در این خصوص افزود: درصورتی‌که تنش‌زدایی در مناسبات سیاسی_اقتصادی و داخلی و خارجی می‌تواند مبنا چنین توسعه پایداری باشد، باید ابزارهای آن به‌صورت علمی شناسایی شود و به‌عنوان نسخه شفابخش به جامعه معرفی کنند.

این عضو حزب اعتماد ملی در این رابطه ابراز کرد: ۱۰ یا ۱۲ سال گذشته در دولت آقای احمدی‌نژاد، ۵۰ کارشناس برجسته اقتصادی نامه‌ای را به نگارش درآورده بودند که در آن ذکرشده بود «سیاست اقتصادی دولت کشور را در ده سال آینده با بحران اقتصادی روبرو خواهد کرد» در آن زمان کسی به این امر توجه نکرد تنها روزنامه‌ها آن را منعکس کردند، امروز فصل ارزیابی نویسندگان نامه مورداشاره است و باید به سراغ آن‌ها رفت و برای ۱۵ سال آینده برنامه گرفت.

جوادی حصار گفت: کارشناسان بی مدعا و دلداده رشد، توسعه و آبادانی کشور کم نیستند باید به آن‌ها توجه شود. موانع، مشکلات، اهداف مقدماتی و غائی گفت‌وگوی ملی فارغ از هیجانات زودگذر توسط یک تیم کارشناسی مورد ارزیابی و شناسایی قرار گیرد تا با انجام بازنگری‌ها گفتمان ملی که از آن صحبت به میان می‌آید واجد این مختصات شود.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان