تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۲۹ دی ۱۳۹۶
احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‎طلب در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

هدف تندروها از تحریف سخنان روحانی چیست؟

احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‎طلب با اشاره به تحریف سخنان رئیس جمهور درباره نقد حکومت دینی گفت: به نظر می‌رسد که این افراد واقعاً در عرصه استدلال و برخورد منطقی دچار کمبود شده‌اند، بنابراین دنبال راه انداختن وااسلام یا وادینا هستند تا جنجال به پا کنند.
هدف تندروها از تحریف سخنان روحانی چیست؟
رویداد۲۴احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‎طلب با اشاره به تحریف سخنان رئیس جمهور درباره نقد حکومت دینی گفت: به نظر می‌رسد که این افراد واقعاً در عرصه استدلال و برخورد منطقی دچار کمبود شده‌اند، بنابراین دنبال راه انداختن وااسلام یا وادینا هستند تا جنجال به پا کنند.

در جریان اعتراضات اخیر مردمی در شهرهای مختلف کشورمان برخی از چهره‌های تندرو اصولگرا در کنار اینک انتساب آغاز حرکت‌های اخیر به خود را رد می‌کردند، اما به‌طور مرتب از تریبون‌های مختلف خواستار استعفا حسن روحانی از مقام ریاست جمهوری به دلیل آنچه ناتوانی از پاسخ به مطالبات مردم می خواندند، شدند.

پس از به پایان رسیدن اعتراضات آنان با تحریف سخنان حسن روحانی دیگر خواستار استعفا او نبودند بلکه مطرح کردند که وی باید از مجلس خبرگان اخراج شود.

رئیس‌جمهور هفته گذشته در دیدار با وزیر و معاونان وزیر امور اقتصادی درباره لزوم فراهم شدن زمینه‌های نقد گفته بود:  «در کشور همه قابل نقدند، ما در کشور معصوم نداریم. حالا زمانی که امام دوازدهم ظهور کرد آن‌وقت هم می‌شود نقد کرد. پیغمبر هم اجازه نقد می‌داد. دیگر ما بالاتر از پیغمبر که نداریم. وقتی پیغمبر یک صحبتی می‌کرد طرف بلند می‌شد روبروی پیغمبر می‌گفت «أ من الله أ منک؟» نظرت است یا خدا به تو وحی کرده؟ اگر می‌گفت من الله خدا وحی کرده می‌گفت خوب امر خداست و از طرف خداست اما اگر می‌گفت منی انتقاد می‌کرد و می‌گفت من قبول ندارم.»

این جمله به‌درستی نشان می‌دهد که روحانی درباره نقد امامان معصوم مطلبی را مطرح نکرده و تنها مسئله مدنظر او نقد حکومت بوده است، اما دلواپسان باانگیزه‌ای نامشخص جملات او را تحریف کرده و آنچه در ذهن خود می‌گذرد را بر زبان می‌آوردند.

عزت‌الله ضرغامی در کانال تلگرامی خود به نقل از روحانی نوشته است: «امام زمان (عج) هم قابل نقد است. از پیامبر هم که بالاتر نداریم. به پیامبر (ص) هم می‌گفتند این سخن از شماست یا وحی الهی است. اگر این جملات را به‌جای رئیس‌جمهور فعلی، رئیس‌جمهور قبلی می‌گفت چه می‌شد؟ شاید کسانی که لباس روحانی به تن می‌کنند سهمیه‌ی ویژه‌ دارند.»

در ادامه در حالی که انتظار می‎رفت که علمای دینی قبل از هر اظهارنظری ابتدا اصل سخنان روحانی را بشوند و بعد اظهار نظر کنند بر پایه همان سخنان تحریف شده، رئیس جمهور را مورد نقد قرار دادند. 

احمد شیرزاد، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره انگیزه تحریف سخنان رئیس‌جمهور گفت: سخن رئیس‌جمهور را نزد هر مسلمان و شیعه معتقد و مؤمنی قرار دهید از آن استشمام اهانت نمی‌کند و تأکید آن بر سر این است که نقد، انتقاد و اعتراض مجاز است.

وی در ادامه اضافه کرد: این موضوع که پیغمبر تصمیمات خود را با همه شور می‌کرد و حاضران اجازه داشتند حتی خلاف نظر او صحبت کنند یا به ایشان انتقاد وارد سازند را از منبر همین آقایان آموختیم، حتی به‌عنوان سجایای پیامبر اکرم (ص) مطرح می‌شود که قبل از وفاتشان گفتند هرکسی حقی از من می‌خواهد آن را مطالبه کند.

این نماینده سابق مجلس یادآور شد: مردم باید یا آن حرف‌ها را باور کنند یا رفتارهای اخیر را نپذیرند. آنچه از اسلام رحمانی، سیره پیامبر و ائمه برمی‌آید خلاف این تنگ‌نظری‌ها و چهارچوب‌های خشکی است که مطرح می‌کنند. به‌هرحال در حکومت معصوم هم شخص معصوم ممکن است از نگاه شیعه قابل انتقاد نباشد ولی آدم‌هایی که در داخل حکومت قرار دارند که معصوم نیستند، بنابراین طبیعی است که غیر معصومین قابل انتقاد هستند.

شیرزاد در ادامه ابراز کرد: بعد شرعی مسئله فوق به نظر می‌رسد که حرف بی‌ربطی است که آن را حمل بر اهانت یا انتقاد به معصوم می‌کنند زیرا اصلاً چنین سخنی از صحبت آقای رئیس‌جمهور برنمی‌آید، اما اینکه دارای چه انگیزه‌ای هستند؟ به نظر می‌رسد که این افراد واقعاً در عرصه استدلال و برخورد منطقی دچار کمبود شده‌اند، بنابراین دنبال راه انداختن وااسلام یا وادینا هستند تا جنجال به پا کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این خصوص افزود: یک‌زمانی صاحب تریبونی سخنی را مطرح می‌کند، ولی انتظار این‌همه تنگ‌نظری از کسانی که خود را مدعی دین و الگوی اخلاق می‌دانند، وجود ندارد. آمیختن سیاست باارزش‌های دینی کمترین امکان را برای محق کردن شخص در مسائل سیاسی به همراه دارد و آنچه بیشتر اتفاق خواهد افتاد این است که دین ملعبه قرار می‌گیرد و به‌عنوان ابزار از آن استفاده می‌شود، بدون اینکه خواست سیاسی موردنظر قبول واقع شود، از چشم مردم می‌افتد.

وی در این رابطه تصریح کرد: امیدوار هستم که این افراد به طرح گفته خودبسنده کنند. بهتر است که شفاف مطرح سازند که توان پذیرش نقد و انتقاد را دارند یا خیر. اینکه وااسلاما به راه‌اندازند و جنجال‌آفرینی کنند به نظر رفتار غیراخلاقی، غیردینی و غیر ارزشی محسوب می‌شود.

این نماینده سابق مجلس درباره مضر بودن چنین رفتارهایی به لحاظ داخلی و بین‌المللی توضیح داد: مطالب مطرح‌شده را نباید مهم تلقی کرد در طول تاریخ اصلاحات به این‌سو از این رخدادها داشتیم که مسئله‌ای را به طرح درمی‌آورند و پس از مدتی هم آن را باور می‌کنند، اما زمانی که پای استدلال پیش می‌آید سختی برای گفتن ندارند و کوتاه می‌آیند.

شیرزاد در ادامه تأکید کرد: این مسئله هم موجی است که عبور می‌کند و باید به آن مقداری بی‌اعتنایی کرد.


نظرات شما
پیشخوان