تاریخ انتشار: ۰۷:۳۳ - ۲۹ دی ۱۳۹۶
دامادی، عضوکمیسیون عمران در گفت و گو با رویداد۲۴،‌ تشریح کرد:‌

گرد فراموشی روی تمام وعده‎های بعد از حادثه پلاسکو

دامادی،‌عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر این عقیده است که در کشور ما نوعی جو زدگى وجود دارد که اگر حادثه‌ای رخ می‌دهد، مردم و مسئولین فقط تا چند روز به حادثه و ابعاد آن فکر می‌کنند و بعدازآن به فراموشی كامل سپرده می‌شود؛ مانند حادثه پلاسکو که در یک‌سالگی آن اتفاق دردناک می‌بینیم که نه بنایی ساخته‌شده و نه از خانواده فوت‌شدگان خبری دارند.
رویداد۲۴دامادی،‌عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر این عقیده است که در کشور ما نوعی جو زدگى وجود دارد که اگر حادثه‌ای رخ می‌دهد، مردم و مسئولین فقط تا چند روز به حادثه و ابعاد آن فکر می‌کنند و بعدازآن به فراموشی كامل سپرده می‌شود؛ مانند حادثه پلاسکو که در یک‌سالگی آن اتفاق دردناک می‌بینیم که نه بنایی ساخته‌شده و نه از خانواده فوت‌شدگان خبری دارند.

بالاخره پس از 45 سال، ساختمان «پلاسکو»‌ اولین آسمان‌خراش مدرن خاورمیانه براثر یک سهل‌انگاری از سوی یکی از مغازه‌داران،‌آتش گرفت و درنهایت هنگامی‌که آتش‌نشانان وارد ساختمان شدند و در حال اطفای حریق بودند،‌ ساختمان به‌طور کامل تخریب شد و چند تن از کسبه و آتش‌نشانان در زیر آوار ماندند و جان خود را از دست دادند.

اکنون اما یک سال از حادثه دردناک ساختمان پلاسکوی تهران،‌ ساختمانی که چندین سال به بورس لباس مردانه مشهور شده بود و در خیابان جمهوری خودنمایی می‌کرد،‌ می‌گذرد. ساختمانی که به نظر می‌رسید همان روزهای اولیه پس از حادثه و به دلیل اهمیت آن بار دیگر و با سرعت بنا شود،‌ اما همچنان بعد از گذشت یک سال، ‌هیچ خبری از ساخت‌وساز آن و ایمن‌سازی ساختمان‌های مشابه،‌ ‌وجود ندارد.

با تخریب ساختمان پلاسکو بسیاری از کسبه و افرادی که در این مغازه‌ها کار می‌کردند نه‌تنها متحمل ضررهای بسیاری شدند و از کار بیکار شدند، بلکه همچنان بسیاری از آن‌ها در شرایط نامعلومی ازنظر کار و درآمد قرار دارند. بنیاد مستضعفان که به‌عنوان مالک اصلی این ساختمان به شمار می‌رود،‌ تاکنون هیچ اقدامی در جهت ساخت این بنا نکرده است و فقط خبرهایی در خصوص زمان کلنگ زنی این ساختمان به گوش می‌رسد. انتظار می‌رود مسئولین و سلبریتی‌هایی که در همان لحظات اولیه به سراغ ساختمان حادثه‌دیده رفتند، اکنون نيز با همان شور و حرارت، به ساخت بنا و رسیدگي به امور کسبه و خانواده فوت‌شدگان بپردازند.

محمد دامادی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴، در آستانه سالگرد یک‌سالگی حادثه غمناک ساختمان پلاسکو، گفت: متأسفانه یک عادت در کشور ما وجود دارد و آن این است زمانی که یک اتفاقی رخ می‌‌دهد، افراد زیادی اعم از مسئول و غیرمسئول به محل حادثه می‌آیند، عکس می‌گیرند و تا یک هفته الی ده روز پیگیر آن موضوع هستند و بعدازآن به‌طورکلی و کامل فراموش می‌شود و دیگرکسی پیگیر آن نیست.

دامادی ادامه داد: بعد از حادثه پلاسکو تا چند روزی همه درگیر آن بودند ولی بعد کاملاً فراموش شد. هیچ مسئول مربوطه‌ای نیامد این موضوع را پیگیری کند، اینکه کسبه بسیاری کار خود را ازدست‌داده‌اند و حالا چه‌کاری باید برای این افراد انجام داد. متأسفانه تاکنون برای ساختمان و کسبه پلاسکو اتفاق خاصی رخ نداده است و کسی از سرنوشت کسبه و فوت‌شدگان این ساختمان خبری ندارد. درصورتی‌که بالاخره آقایان باید جمع می‌شدند و یک اقدام اولیه را انجام می‌دادند. خود بنیاد مستضعفان به‌عنوان مالک این ساختمان، دولت، شهرداری و هر نهاد و مسئولی که تصاویرشان آنجا هست و در زمان حادثه هنرنمایی کردند، باید برای ساخت این بنا اقداماتی را انجام می‌دادند.

این نماینده مجلس بابیان اینکه پلاسکو بعد از حادثه به‌طورکلی برای مسئولین مربوطه فراموش‌شده است، گفت: بخشی از مردم مظلوم و آتش‌نشان‌های قهرمان ما در زیر آوار ماندند و جان خود را از دست دادند، اما نه‌تنها هیچ کاری برای این ساختمان صورت نگرفت، بلکه مردم را با کلی سؤال تنها و ناامید گذاشتند.

دامادی با اشاره به اینکه یک سال، زمان کمی برای رسیدگی به امور پلاسکو نبود، تصریح کرد: یک سال زمان زیادی است که مسئولین می‌توانستند تصمیمات خود را عملیاتی کنند. آقایان مسئول 8 ماه بعد از حادثه پلاسکو اعلام کردند که تا 12 روز دیگر طرح ساخت ساختمان نهایی می‌‌شود و اکنون 4 ماهم از آن وعده می‌گذرد ولی هیچ حرکتی دیده نشده است. چند روز گذشته نیز اعلام شد که کلنگ این ساختمان تجاری زده شده است اما همان‌طور که مستحضر هستید، در کشور ما همواره مراسم کلنگ زنی برگزار می‌شود، کلنگ‌ها زنگ می‌زنند اما پروژه‌ای بهره‌برداری نمی‌شود. جالب اینجاست که ما پروژه‌هایی را در کشور داریم که بارها و بارها کلنگ زنی شده‌اند.

عضو کمیسیون عمران ادامه داد: این‌یک معادله سخت و چند مجهولی نیست. مسئولین مابعد از این حادثه دل‌خراش می‌توانستند سریعاً این ساختمان را دوباره بنا کنند. بنیاد مستضعفان یک مجموعه عظیمی است که پول‌، املاک و امکانات بسیاری دارد، می‌توانست این پروژه را با سرعت به جلو ببرد؛ زیرا این پروژه می‌توانست برای خود بنیاد هم سودآور باشد و تنها موضوعی که می‌تواند برای این موضوع زمان‌بر باشد، بحث محاسبات ساخت آن است. من به‌عنوان فردی که تحصیلات عمران دارم، می‌گویم که این‌یک کار پیچیده و سخت نیست و واقعاً نیازی به یک سال زمان نداشت. من دکتری این رشته را دارم، زمین و اعتبارات آن را در اختیار من بگذارند در کمترین زمان ممکن آن را می‎سازم.

محمد دامادی در ادامه تصریح کرد: این کار یک اراده و حس مسئولیت‌پذیری نیاز دارد. اکنون کشور تحت تأثیر سانحه دل‌خراش کشتی سانچی قرار دارد و همه هم از این موضوع ناراحت هستیم اما باور کنید دو ماه دیگر این موضوع فراموش می‌‌شود و بازهم هم همان آش و همان کاسه. بعد از حادثه پلاسکو یک جویی ایجاد شد که باید همه ساختمان‌ها را ایمن کنیم، اما بروید و نگاه کنید چندسازه را آقایان در این‌یک سال ایمن‌سازی کرده‌اند؟ اگر این ایمن‌سازی‌ها به تعداد انگشت‌های دست هم باشد من حاضرم از این سمتی که دارم، استعفا دهم. ما ساختمان‌های بسیاری را داریم که وضعیت مشابه‌ای مانند پلاسکو دارند اما دوستان حتی یکی از آن‌ها را بررسی و ایمن‌سازی نکرده‌اند، یعنی حتماً باید این قبیل اتفاقات رخ دهد و برخی بیایند و مانور بدهد و استفاده خود را بکنند و بروند.

دامادی بابیان اینکه هیچ راهی جز ساخت این بنا وجود ندارد، خاطرنشان کرد: متولی و صاحب این ساختمان مشخص است و باید این ساختمان با استحکام بالا دوباره ساخته شود. بنیاد هم که قرار است این ساختمان را بسازد قرار نیست که از جیب خود پول بدهد، بنیاد هم قرار است از پول همین بیت‌المال این ساختمان را بسازد. ما باید ببینیم که از حادثه پلاسکو چه درسی گرفته‌ایم؟ به قران قسم که ما و سایرین هیچ درس و عبرتی از این موضوع نگرفته‌ایم و هیچ اهمیتی ندارد. در همین شهر تهران اگر واحد‌های مسکونی را نگاه کنید از هر 100 واحد بعید است که حتی ده واحد از آن‌ها کپسول آتش‌نشانی داشته باشند. به‌طورکلی می‌خواهم بگویم که نمایشی در کشور به راه افتاده است و اگر ما ده سال دیگر بازهم باهم مصاحبه‌ای انجام دادیم، آن موقع هم بعید است که حتی ده قدم برای ایمن‌سازی این ساختما‌ن‌ها برداشته شده باشد. متأسفانه نحوه مدیریت کشور به‌گونه‌ای نیست که بتوان به آن امیدوار بود.
نظرات شما
پیشخوان