تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۲۹ دی ۱۳۹۶
سی ان ان مطرح کرد

نشست شورای امنیت صحنه تقابل روسیه و آمریکا بر سر ایران

قرار بود نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اعتمادسازی در عصر تکثیر هسته‌ای باشد. بااین‌حال، این جلسه بار دیگر به صحنه تقابل قدرت میان روسیه و ایالات‌متحده تبدیل شد.
رویداد۲۴- قرار بود نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اعتمادسازی در عصر تکثیر هسته‌ای باشد. بااین‌حال، این جلسه بار دیگر به صحنه تقابل قدرت میان روسیه و ایالات‌متحده تبدیل شد.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از سی ان ان، برای طرفداران تئاترهای سیاسی، این نشست دراماتیک‌ترین نمایش میان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل بود که قرار بود یکی پس از دیگری در اتاق شورا صحبت کنند. در جریان این نشست معادلات شدیدی میان دو کشور، و نه دو دیپلماتی رخ داد که جدی‌ترین منتقدان سیاست‌های جهانی یکدیگر بوده‌اند.

روسیه در مورد مسئله توافق هسته‌ای ایران، تمام اعضای شورای امنیت را به سمت خود جلب کرد. این توافق از سوی دولت ترامپ که ممکن است تصمیم به خروج از آن بگیرد، مورد تهدید قرار گرفته است.

لاوروف گفت: «ما نمی‌توانیم به خاطر دستورکارهای سیاسی برخی کشورها یک دستاورد واقعی عرصه دیپلماسی بین‌المللی را رها کنیم.»

لاوروف، سفیر سابق روسیه در سازمان ملل به گروه وزرا و سفرا هشدار داد «شکست برجام به‌خصوص در نتیجه این مسئله که یکی از طرف‌های گروه 1+5،  حاوی پیامی هشدارآمیز برای کل ساختار امنیت بین‌المللی و از جمله چشم‌انداز حل‌وفصل مسئله شبه‌جزیره کره خواهد بود.»

ارتباط میان خروج از چارچوب هسته‌ای ایران و تأثیر آن بر ترغیب کره شمالی برای امضای یک توافق هسته‌ای، بارها و بارها نه تنها از سوی روسیه، بلکه از سوی متحدان آمریکا یعنی انگلیس و فرانسه و بسیاری از اعضای شورای امنیت مطرح شده است.

لاوروف هرگز به‌طور مستقیم به نام آمریکا اشاره نکرد، اما نکته مهم در مورد این کشور بیان شد. او در صندلی خود حضور نداشت که نیکی هیلی به تهران حمله کرد و آن را متهم کرد که به‌واسطه آزمایش موشکی و تأمین تجهیزات نظامی برای یمنی‌ها در پرتاب موشک به عربستان، قطعنامه سازمان ملل را نقض کرده است.

هیلی مدعی شد که ایران «دلیل اصلی بی‌ثباتی در بخش بی‌ثبات جهان است.» او به‌طور علنی از روسیه نام برد که مانع از اقدام جهان در مسئول دانستن سوریه در استفاده از تسلیحات شیمیایی شده است.

وی گفت: «یک کشور مانع شورای امنیت برای انجام وظایفش می‌شود. آن کشور روسیه است. این روسیه بود که سه قطعنامه شورای امنیت در مورد تجدید مکانیسم بازرسی مشترک را وتو کرد. این روسیه است که در سازمان ممنوعیت تسلیحات شیمیایی در لاهه مانع از مسئول دانستن رژیم اسد برای اقداماتش می‌شود. اگر دولت روسیه در مورد عدم اشاعه تسلیحات کشتارجمعی جدی است، اسد را متقاعد خواهد کرد که باید تسلیحات شیمیایی خود را برچیند و با سازمان منع تسلیحات شیمیایی و سازمان ملل همکاری کامل داشته باشد.

در این میان واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل منتظر نشسته و گوش می‌داد. پس‌ازآن بود که آتش خود را پراکند: «با توجه به اینکه مستقیماً به نام روسیه اشاره شد، من هم اجازه می‌خواهم مستقیماً به نام آن‌ها اشاره کنم –ایالات‌متحده و انگلیس- همچنان به دست یازیدن در شورای امنیت و احساسات اجتماعی جامعه بین‌الملل ادامه می‌دهند. شاید بیانات آن‌ها از پیش تحریر شده باشد و آن‌ها زمان کافی برای ارائه دیدگاه‌هایشان پس از شنیدن بیانیه ما نداشته‌اند. اما نه، این مسئله به‌عمد صورت گرفته است.»

مخالفت روسیه به مأموریت بازرسی در سوریه در مورد اینکه چه کسی و چطور تسلیحات شیمیایی استفاده کرد، پایان داد. از نظر این هیئت مقصر اکثر حملات دولت بشار اسد بود.

روسیه اعلام کرد که این هیئت با جانبداری از غرب فعالیت کرده است. آمریکا و متحدانش نیز معتقد بودند روسیه به دنبال منحرف کردن آن‌ها از جرائم جنگی بالقوه توسط متحد مسکو است.

نبنزیا درحالی‌که صدایش بالا رفته بود گفت: «بازی خود با سازمان منع تسلیحات شیمیایی را پایان دهید. ما می‌دانیم که هدف از این بازی‌ها چیست و تمایل خود برای تأسیس یک مکانیسم کاملاً مستقل و حرفه‌ای را اعلام می‌کنیم، البته اگر شما خواستار همکاری واقعی باشد و در آن زمان به شما اعتماد خواهیم کرد.»

در آن زمان هیلی در صندلی خود حضور نداشت که سخنان همتای روس خود را بشنود اما زمانی که آمد ایران را به دلیل عدم پایبندی به بندهای توافق هسته‌ای شماتت کرد. وی گفت: «ما چطور می‌توانیم اعتمادسازی کنیم که کشورها در تکثیر تسلیحات کشتارجمعی شرکت نمی‌کنند؟ جایی که باید از آن آغاز کنیم و حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که تأکید کنیم که این دولت‌ها به تعهدات موجود خود پایبند باشند.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل شورای امنیت سازمان ملل نیز خواست اتحاد در توافق هسته‌ای ایران شد و گفت: «نگرانی‌های جهانی به بالاترین حد از زمان جنگ سرد رسیده است.»

نظرات شما
پیشخوان