تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۳۰ دی ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دستگاه قضا با اختلاس‎گران بزرگ هم همانند سارق گوسفند برخورد کند/ قرآن مطلا اولویت دارد یا رسیدگی به محرومان؟

محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: دستگاه قضا باید همانطورکه با سرعت و قاطعیت با سارق یک گوسفند یا مجرم دیگری برخورد می‌کند با سوءاستفاده کننده‌ها و اختلاس‎گران بزرگ هم همان رفتار را انجام دهد.
دستگاه قضا با اختلاس‎گران بزرگ هم همانند سارق گوسفند برخورد کند/ قرآن مطلا اولویت دارد یا رسیدگی به محرومان؟
رویداد۲۴- محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: دستگاه قضا باید همانطورکه با سرعت و قاطعیت با سارق یک گوسفند یا مجرم دیگری برخورد می‌کند با سوءاستفاده کننده‌ها و اختلاس‎گران بزرگ هم همان رفتار را انجام دهد.

حکم قطع دست دزد 34 ساله‌ای که به سرقت گوسفندان روستاییان در شهرهای مختلف خراسان رضوی و جنوبی، اعتراف کرده بود در حالی اواخر هفته گذشته به اجرا درآمد که سال‌ها است پرونده برخی از متهمان میلیونی و میلیاردی مطرح است و تنها درباره آن‌ها عنوان می‌شود که در دست بررسی است و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌اند.

 حکم قطع دست دزد گوسفند البته با بازتاب‌هایی هم همراه بود و عمدتاً فعالان در شبکه‌های اجتماعی بر این نکته تأکید داشتند که در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور چگونه به اجرای چنین حکمی رضایت داده‌شده است. آیت‌الله زنجانی نیز در این خصوص بیان کرده است که «اجرا حکم و حد سرقت زمانی در اسلام محل بحث است که حکومت، شرایط اقتصادی و امنیتی مناسب را به وجود آورده باشد؛ شرایطی که فرد را به سمت دزدی نراند و مادامی‌که این شرایط فراهم نشود اجرای این حکم امکان‌پذیر نیست.»

محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره کندی در رسیدگی پرونده‌های سنگین و قطع دست دزد گوسفند گفت: این مسائل قضایی و حقوقی به شمار می‌آید و در این رابطه نمی‌توان نظر خاصی داد، البته دستگاه قضا باید همانطورکه با سرعت و قاطعیت با سارق یک گوسفند یا مجرم دیگری برخورد می‌کند با سوءاستفاده کننده‌ها و اختلاس‎گران بزرگ هم همان رفتار را انجام دهد.

وی در ادامه ابراز کرد: دستگاه قضا مطرح می‌کند که طبق گزارش‌ها، پرونده‌های میلیونی و میلیاردی در دست رسیدگی است، البته بعضی هم حکم داده‌شده و برخی دیگر حکم داده می‌شود. در این پرونده‌ها ممکن است قطع دست ملاک نباشد، اما باید در مورد آن‌ها و باز پس دادن آنچه غیرقانونی برداشت کردند و اعلام محرومیت‎شان از سوی دستگاه قضا اطلاع‌رسانی صورت گیرد.

این عضو جامعه روحانیت مبارز درباره اظهارنظر برای منصفانه بودن یا نبودن احکام نیز اظهار داشت: درصورتی‌که متخلفان و مجرمان معرفی شوند و برداشت‌ها را به بیت‌المال برگردانند، برای افکار عمومی امیدبخش خواهد بود. همان‌طور که اشاره کردم کارهای سخت پیچیده دستگاه قضا در حوزه اختیارات آقایان است، اما هرچه بهتر و بیشتر برای مردم این مسائل روشن شود هم جلوی سوءاستفاده‌ها و بدرفتاری‌ها گرفته می‌شود و هم به افکار عمومی آرامش می‌دهد و به مانعی برای ایجاد آشوبگری‌ها مبدل خواهد شد.

رهبر بیان کرد: انتظار می‎رود که دستگاه قضا مواردی را که مورد پیگیری قرار داده را به مردم اعلام کند و این انتظار به حقی است و در صورت عمل برای سوءاستفاده دیگران درس خواهد بود.

وی در این خصوص که این اتفاق با رونمایی از قرآن کشتی مطلا هم‌زمان‌شده، آیا چنین کارهایی نگاه مردم را به دین تغییر نمی‌دهد، توضیح داد: قرآن مطلا فی النفسه کار بدی نیست و اگر از مال شخصی افراد باشد نمی‌توان به آن‌ها گفت که چرا این کار را انجام دادید. قطعاً چنین کاری نمی‌تواند از بیت‌المال صورت گرفته باشد زیرا در بسیار از مناطق کشور مسجد و مدرسه وجود ندارد و مردم دارای گرفتاری هستند.

این عضو جامعه روحانیت مبارز بیان کرد: باید توجه داد جامعه عاشق اهل‌بیت و قرآن را که آیا این‌گونه کارهای یا رسیدگی به مناطق محروم کدام‌یک اولویت‌دارند؟ درزمانی که دشمنان ما میلیاردها دلار برای ترویج وهابیت و تروریسم خرج می‌کنند درصورتی‌که به مناطق محروم بیشتر رسیدگی کنیم و مسلمانان را در مناطق مختلف حمایت کنیم یقیناً صاحب‌شریعت راضی‌تر خواهد بود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
0
0
اختلاسگران را باید سه چرخه کردآقای لاریجانی عزیز
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
0
0
ای کاش قانون برای همه یکسان بودبه نظر من اون اختلاس گران باید دستشان قطع بشه نه این گوسفند دزد کسی که از تمام مردم دزدی کرده باید اینطور مجازات بشه چقدر تبعیض
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان