تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
عزت‌الله یوسفیان، عضو کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با رویداد ۲۴ مطرح کرد

تصویب ممنوعیت سپرده‎گذاری قوا در صورت مجوز از مقام معظم رهبری

یوسفیان ملأ، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ٩٧ دراین‌باره که تصویب مصوبه کمیسیون تلفیق در ارتباط با ممنوعیت سپرده‌گذاری کوتاه و بلندمدت قوا در صحن علنی مجلس تا چه اندازه شانس دارد، گفت: این مصوبه در صورتی دارای مجوز مقام معظم رهبری باشد با مشکلی مواجه نخواهد شد.
تصویب ممنوعیت سپرده‎گذاری قوا در صورت مجوز از مقام معظم رهبری
رویداد۲۴یوسفیان ملأ، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ٩٧ دراین‌باره که تصویب مصوبه کمیسیون تلفیق در ارتباط با ممنوعیت سپرده‌گذاری کوتاه و بلندمدت قوا در صحن علنی مجلس تا چه اندازه شانس دارد، گفت: این مصوبه در صورتی دارای مجوز مقام معظم رهبری باشد با مشکلی مواجه نخواهد شد.

هفته گذشته علی‌اصغر یوسف نژاد، در توضیح مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ٩٧ گفته بود که مقرر شده همه دستگاه‌های مشمول ماده ۲۹ قانون برنامه ششم و ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری (قوای سه‌گانه، دانشگاه‌ها، شرکت‌های بیمه دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، بنیادها و نهادهای انقلاب و…) مجاز نیستند از سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت خود نزد بانک‌ها سود دریافت کنند. حساب‌هایی که با هر عنوانی قبل از تصویب این قانون افتتاح‌شده است، سود آن باید به‌حساب اختصاصی آن دستگاه نزد خزانه‌داری واریز و به‌صورت صددرصد تخصیص‌یافته بر اساس قانون محاسبات عمومی هزینه شود. دیوان محاسبات نیز مجاز به رسیدگی به این حساب‌هاست.

بر این اساس در صورت تصویب نهایی این مصوبه کمیسیون تلفیق دولت، قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی شامل این قانون خواهند شد و دیگر امکان سپرده‎گذاری کوتاه‎مدت و بلندمدت در بانک‎ها نخواهند داشت.

عزت‌الله یوسفیان ملأ از اعضا کمیسیون تلفیق بودجه ٩٧ در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با این مصوبه کمیسیون که بر اساس آن سپرده‌گذاری کوتاه یا بلندمدت قوا در بانک‌ها ممنوع می‌شود، اظهار داشت: این مصوبه سال گذشته هم مطرح شد و پیشنهاد نمایندگان محسوب می‌شود که در گروه تلفیق به رأی گذاشتند و اعضا با آن موافقت کردند اما در صحن علنی تصویب نشد.

این عضو کمیسیون تلفیق درباره اینکه چرا مصوبه فوق با وجود تصویب در کمیسیون تلفیق سال گذشته در صحن علنی به تصویب نرسید، گفت: دلیلی وجود ندارد که تمام مصوبه‌های گروه تلفیق در صحن علنی مورد موافقت قرار گیرد، اما برای آن دسته که مجوز مقام معظم رهبری را در اختیار دارند مشکلی وجود نداشت اما این مصوبه شامل این مسئله نشد.

یوسفیان ملأ در ادامه درباره اینکه آیا هنوز درخواستی برای لغو مصوبه کمیسیون تلفیق در ارتباط با این مصوبه ارایه شده است گفت: هنوز کسی برای حذف این مصوبه به گروه تلفیق پیشنهاد نداده است و باید دید در فرصت باقی‌مانده کسی این کار را انجام می‌دهد یا خیر، در غیر این صورت به صحن علنی خواهد رفت و در آنجا تعیین تکلیف می‌شود.

 وی دراین‌باره که مصوبه فوق برای تصویب در صحن علنی تا چه اندازه شانس دارد، گفت: در صورتی که این مصوبه مجوز مقام معظم رهبری داشته باشد با مشکلی مواجه نخواهد شد.

این عضو کمیسیون تلفیق در خصوص تأثیر این مصوبه توضیح داد: شرایط تغییر می‌کند و دیگر قوای سه گانه نمی‌توانند با منابعی که در اختیار دارند اقدام به سپرده‌گذاری در بانک‎ها کنند.

یوسفیان ملأ در این رابطه که ابهامات مطرح‌شده در خصوص حساب‎های قوه قضائیه که برخی نمایندگان از جمله محمود صادقی نماینده تهران  پیگر آن بودند و خواستار توضیح وزیر اقتصاد در ارتباط با آنچه 63 حساب بانکی قوه قضاییه خوانده شد تا چه اندازه در تصویب این مصوبه در کمیسیون تلفیق تأثیرگذار بود گفت: ابهامات مطرح‌شده، تأثیری در این زمینه ندارد. الی ماشاالله پیشنهاد به گروه تلفیق وارد می‌شود و نمایندگان تصمیمات خود را می‌گیرند و موضوع فوق ربطی به این مسائل ندارد.

وی همچنین درباره اظهارنظر سخنگوی شورای نگهبان که مطرح کرده بودجه شورای نگهبان از پول‌توجیبی برخی مسئولان کمتر است، گفت: میزان دریافتی مسئولان را در اختیار ندارم، ولی بودجه شورای نگهبان و تخصیصی که برای آن در نظر گرفته‌شده نسبت به سال‌های گذشته، جالب نیست. شورای نگهبان یک دستگاه نظارتی به‌حساب می‌آید که حجم کار فراوانی به‌طور ناگهانی در فصل انتخابات دارد، عدد و رقم باید بیشتر از آن چیزی که تصویب‌شده، باشد.

وی دراین‌باره که سال آینده قرار نیست انتخاباتی برگزار شود بنابراین چرا باید بودجه شورای نگهبان افزایش پیدا کند گفت: انتخابات برگزار نمی‌شود، اما نیروها را که مرخص نمی‌کنند تا زمان انتخابات، نیروها در دفاتر شهرستان و استان‌ها به‌طور مدام در حال کار هستند، بنابراین باید به‌طور مرتب دستمزد ماهیانه دریافت کنند و این افراد خود برای نهاد فوق هزینه‌دارند که باید پاسخگو بود.

این عضو کمیسیون تلفیق در این خصوص که شرایط موردنظر برای تمامی نهادها به این شکل است، یادآور شد: در محاسباتی که انجام می‌شود بودجه شورای نگهبان عدد و رقمی نیست و متأسفانه همه بر این تصور هستند که کار شورای نگهبان در یک هفته یا ده روز انتخابات است درحالی‌که اشتباه تصور می‌کنند، این نهاد در شهرستان‌ها و استان‌ها مشغول به کار هستند از مرکز پژوهش و تحقیقات برخوردارند، بنابراین بودجه سال آینده شورای نگهبان تناسبی با انجام‌وظیفه آن‌ها ندارد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان