تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
فایننشال تایمز تشریح کرد

ترامپ گزینه جنگ با ایران را فعال می‌کند؟

سال جدید میلادی با خوش‌بینی آغاز شد. کره شمالی و جنوبی از المپیک زمستانی ماه آینده در جنوب این شبه‌جزیره دوتکه استفاده کردند تا تشنج‌زدایی را از سر بگیرند.
رویداد۲۴- سال جدید میلادی با خوش‌بینی آغاز شد. کره شمالی و جنوبی از المپیک زمستانی ماه آینده در جنوب این شبه‌جزیره دوتکه استفاده کردند تا تشنج‌زدایی را از سر بگیرند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از فایننشال تایمز، و شاید بخشی از تهدید نهفته در تعهد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به راه‌اندازی «آتش و خشم» علیه کره شمالی در صورت تداوم تهدید آمریکا به گسترش زرادخانه تسلیحات هسته‌ای از سوی کیم جونگ اون، رهبر این کشور کاهش بیابد. 

با توجه به اینکه ترامپ در کاخ سفید نمایش قدرت خود را توییت می‌کند، ولادیمیر پوتین در کرملین به تأکید دوباره بر قدرت روسیه پایبند است، و تمرکز قدرت چین تحت رهبری شی جینگ پینگ، لحظه تردید و بی‌نظمی در ژئوپلیتیک رسیده است- درحالی‌که آتش زنه های بسیاری در سراسر جهان آماده شعله‌ور شدن هستند. اما رفتار دمدمی رئیس‌جمهور آمریکا مقابل چند معمای هسته‌ای است که باعث انجماد خون در رگ‌ها می‌شود.

در مورد کره شمالی، این فرض وجود دارد که خطرات اشتباه محاسباتی و تلفات گسترده چنان زیاد است که ترامپ باوجود تمام تهدیدهایش، در مورد یک حمله پیشگیرانه به‌منظور نابود کردن تأسیسات هسته‌ای و موشکی پیونگ‌یانگ خطر نمی‌کند. بااین‌حال بحث در داخل دولت وی همچنان در مورد عدم پذیرش امکان توسعه ظرفیت موشک‌های تسلیحات هسته‌ای کره شمالی با امکان دسترسی به خاک آمریکا ادامه دارد. 

روابط نزدیک پیش‌بینی شده میان دو کره کمکی به حل این شرایط نمی‌کند و گزینه نظامی هم فاجعه‌بار به نظر می‌رسد. درعین‌حال، کیم و ترامپ قدرت دکمه‌های هسته‌ای دیگری را اندازه می‌گیرند. این مسئله در شرایطی که مشکلات جدی نیست، کودکانه است.

در مورد ایران که برنامه هسته‌ای‌اش به‌واسطه توافق 2015 میان آمریکا، روسیه، چین و سه قدرت اروپایی ایمن‌سازی شد، ترامپ همچنان تهدید به پاره کردن این توافق می‌کند. برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام در ازای محدودیت قابل راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحریم‌های بین‌المللی علیه اقتصاد این کشور را لغو می‌کند. 

این در حالی است که آمریکا تحریم‌های غیرهسته‌ای خود به‌خصوص در حوزه برنامه موشکی و حمایت از شبه‌نظامیان در عراق، سوریه، لبنان و یمن را علیه ایران اعمال کرده است. این اقدامات به‌طور مؤثر دست اقتصاد ایران را از بانک‌های بین‌المللی کوتاه کرده و باعث شده کسانی که سرمایه‌گذاری خارجی را تهدیدی برای منافع خود می‌دانند، دولت عملگرای حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را محکوم کنند.

ترامپ که تهدید به پاره کردن برجام می‌کند، هیچ جایگزین عملی برای آن ندارد. وی طی ماه جاری به بیان خودش برای آخرین بار تعلیق تحریم‌ها را تجدید کرد، مگر اینکه ظرف 120 روز آینده (تا ماه آوریل) این توافق بازنویسی شود. ازآنجایی‌که نه ایران و نه دیگر طرف‌های این توافق با بازنویسی آن موافقت نخواهند کرد، به نظر می‌رسد ایران یک پیروزی را به تندروهای ایران تقدیم خواهد کرد و توافقی را نابود خواهد کرد که آن‌ها هرگز نمی‌خواستند. 

این مسئله جنگ با ایران را بار دیگر در دستور کار قرار خواهد داد، درحالی‌که ترامپ به‌طور فعال عربستان و اسرائیل را تحریک به مقابله با تهران و نیروهای نیابتی‌اش می‌کند.

نظرات شما
پیشخوان