تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

حقایقی قابل تامل در فحوای نامه اسماعیل هنیه به رهبر انقلاب

به نظر می رسد اسماعیل هنیه با ارسال نامه به رهبر انقلاب اسلامی، خواسته است ضمن تاکید مجدد بر موضوع مقاومت در فلسطین که کلام محوری رهبر انقلاب بوده و هست و همچنین اعلام رسمی دوری گزینی از مباحث مرتبط با سازش و حواشی فراوان مطرح شده در موضوع آشتی ملی، روابط خویش را با جمهوری اسلامی و دولت سوریه بازتعریف کرده و به دوران سابق برگرداند.
حقایقی قابل تامل در فحوای نامه اسماعیل هنیه به رهبر انقلاب
رویداد۲۴، محمد مهدی تولایی- طی روزهای اخیر، ارسال نامه ای از طرف اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در رسانه های جهان بازتاب فراوانی داشت. نامه ای که حاوی متن قدردانی از حمایت های نظام جمهوری اسلامی از جنبش مقاومت در فلسطین بود و نمایانگر احیای موضوع مهمی به نام مقاومت در جنبش حماس برای احقاق حقوق فلسطینیان.

اسماعیل هنیه در نامه خود، با اشاره به ابعاد توطئه بزرگ استکبار علیه قدس و ملت فلسطین با هدف سرنگون‌کردن غزه به‌عنوان قلعه مقاومت و پایان دادن به مبارزه علیه رژیم اشغالگر و عادی‌سازی روابط حکام وابسته منطقه با آن، از حمایت‌های ملت ایران و هدایت‌های رهبر انقلاب اسلامی از جنبش مقاومت قدردانی و تأکید کرد: ما با شروع «انتفاضه» خروشان مردمی در داخل کرانه باختری و قدس، به اذن خداوند توطئه طاغوتِ عصر و حاکمان نفاق در پایتخت‌های دور و نزدیک را در پایان دادن به مسئله فلسطین، خنثی خواهیم کرد. وی همچنین افزوده است: تمامی مردم پایدار فلسطین مواضع ثابت و ارزشمند جمهوری اسلامی در مسئله فلسطین و قدس و حمایت از مقاومت مردمی فلسطین با انواع کمک‌ها را می‌ستایند.

به نظر می رسد هدف جنبش حماس از ارسال این نامه، تاکید بر دو حقیقت مهم بوده است. حقیقت اول آنست که جنبش حماس به برخی اشتباهات مرتکب شده خود طی سال‌های اخیر، پی برده است و با ارسال این نامه، می خواهد اعلام کند که روند جدیدی را برای ادامه مسیر خویش برگزیده است. اشتباهاتی که می توان برخی از آنها را ناشی از تحلیل نادرست و تصمیم گیری آنی و کوته نظرانه و همچنین گرفتار شدن در دام فریب دشمنانی که لباس دوست بر تن دارند دانست.

واقعیت آنست که جنبش حماس در موضوع رخدادهای سوریه، مرتکب اشتباهات فاحشی شد. اشتباهاتی که در سال 1391 و از ترک سوریه توسط رهبران بلند پایه حماس همچون خالد مشعل آغاز گردید و به صورت دومینووار تداوم یافت تا به حضور حماس در عملیات القصیر و مبارزه با ارتش سوریه با سلاح های اهدایی محور مقاومت منجر شد. رهبران حماس که سالها از حمایت های دولت سوریه و نظام جمهوری اسلامی ایران بهره مند بودند، ناگهان و در اوج بحران، در قطر اقامت گزیدند و ضمن حمایت علنی از مخالفان بشار اسد، حملات تندی را علیه وی آغاز کردند. کار به جایی رسید که برخی مخالفان سوری توسط حماس آموزش دیدند و سلاح های سبک نیز به شورشیان رسانده شد و پس از حمایت اسماعیل هنیه از مخالفان سوری، خالد مشعل نیز در ورزشگاه نوار غزه، با پرچم مخالفان سوریه دور افتخار زد.

جفای رهبران حماس به ایران و محور مقاومت به سوریه خلاصه نشد و در موضوع حمله عربستان سعودی به یمن نیز تکرار شد. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» ضمن اعلام حمایت قاطع از حمله نظامی علیه یمن، برخی اخبار مبنی بر اختلافات داخلی درباره این موضع حماس را فاقد صحت دانست. این جنبش هرگونه اختلافات داخلی پیرامون حمایت از تجاوز نظامی عربستان و متحدانس علیه یمن را تکذیب و بر همراه بودن این جنبش با عملیات عربستان علیه حوثی‌های یمن تأکید کرد. بر اساس گزارش وبگاه خبری «وطن» فلسطین، «سامی ابوزهری» سخنگوی حماس گفت: برخی گمانه‌زنی‌ها یپرامون اختلافات داخلی حماس در قبال عملیات «توفان قاطع» صحت ندارد و آنچه روزنامه‌های مصری در این خصوص منتشر کردند، کذب محض است.

تکرار اشتباهاتی از این قبیل توسط حماس در طی سال‌های اخیر و تداوم حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مقاومت فلسطین با وجود جفاهای متعدد، در کنار واقعیت های موجود در منطقه و نمایان شدن حامیان حقیقی آرمان فلسطین، حماس را به این نتیجه رساند که بار دیگر برای نزدیکی مواضع خویش با ایران بکوشد و رویه غلط سالهای اخیر را اصلاح کند.

اما حقیقت دیگر نامه اخیر آنست که جنبش حماس به این نتیجه رسیده است که با سازش و آشتی ملی و هم‌پیمانی با عناصر جنبش فتح و دولت خودگردان، نه تنها نمی تواند در مسیر تحقق اهداف آرمان فلسطین گام بردارد بلکه مجبور به پذیرش ضعف و عقب نشینی خواهد شد، لذا بار دیگر بر مقاومت و بر موضوع مهم انتفاضه تاکید می کند و خواهان احیای آن است. واقعیت این است که هم‌پیمانی با قطر و ترکیه و عربستان که از جمله هم پیمانان رژیم صهیونیستی هستند نه تنها نمی تواند آرمان آزادی فلسطین را پیگیری کند بلکه قدس و بیت المقدس را نیز تقدیم رژیم صهیونیستی خواهد کرد. جنبش حماس باید بداند کشورهایی که خواهان تفرقه در امت واحده اسلامی هستند و می خواهند ایران را به عنوان دشمن اصلی مسلمانان، جایگزین اسرائیل کنند، به سادگی فلسطین را فدای منافع خود خواهند کرد و مقاومت را سرکوب می کنند؛ همانگونه که خبرهایی از هماهنگی پیشین دولت آمریکا با سعودی ها برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس منتشر شده است.

به نظر می رسد اسماعیل هنیه با ارسال نامه به رهبر انقلاب اسلامی، خواسته است ضمن تاکید مجدد بر موضوع مقاومت در فلسطین که کلام محوری رهبر انقلاب بوده و هست و همچنین اعلام رسمی دوری گزینی از مباحث مرتبط با سازش و حواشی فراوان مطرح شده در موضوع آشتی ملی، روابط خویش را با جمهوری اسلامی و دولت سوریه بازتعریف کرده و به دوران سابق برگرداند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان