تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
صرافی‌ها:

۱۰ روز است دولت دلار به ما نمی‌دهد/ موجودی‌مان صفر است/ فروشندگان بازار آزاد: صرافی‌ها دروغ می‌گویند/ بازار سیاه داغ داغ است

گزارش میدانی از صرافی‌های خیابان فردوسی و بازار آزاد ارز حاکی از افزایش تقاضا برای خرید دلار و کاهش موجودی در بازار است که باعث نوسان بسیار زیاد قیمت دلار شده است.

رویداد۲۴-گزارش میدانی از صرافی‌های خیابان فردوسی و بازار آزاد ارز حاکی از افزایش تقاضا برای خرید دلار و کاهش موجودی در بازار است که باعث نوسان بسیار زیاد قیمت دلار شده است.

در روزهای اخیر قیمت دلار به صورت محسوس و پلکانی در حال رشد است و برای تنظیم قیمت این ارز در بازار از سوی نهادهای ذی ربط اقدام خاصی نشده است که باعث شده تا قیمت دلار به صورت دقیقه‌ای نوسان داشته باشد و بازار سیاه دلار در کشور داغ‌ترین روزهای عمر خود را تجربه کند.

به منظور تهیه گزارش از وضعیت بازار دلار و ارز به صرافی‌های خیابان فردوسی تهران مراجعه کردیم و با چند تن از صرافان خیابان فردوسی تهران درباره وضعیت خرید و فروش ارز به گفتگو پرداختیم.

امیر حسینی یکی از این صرافان است. وی درباره سقف میزان خرید دلار برای هر یک از صرافی‌ها می‌گوید تا حدود یک هفته گذشته که صرافی‌ها ذخیره دلار داشتند این میزان حدود دو تا سه هزار دلار بود اما حالا که ۱۰ روز از عدم عرضه دلار مخصوص به صرافی‌ها گذشته است، عمده صرافی‌ها هیچ دلاری برای عرضه به بازار ندارند و باید گفت که هیچ دلار دولتی موجود نیست که به مشتری عرضه شود.

وی می‌گوید: مردم برای خرید دلار تنها می‌توانند به بازار سیاه مراجعه و دلار آزاد خریداری کنند و از این طریق میزان دلار درخواستی خود را تامین کنند.

امیری ادامه می‌دهد: هم اکنون دلار خریداری می‌کنیم اما موجودی خاصی برای فروش نداریم. انتظار می‌رود با عرضه دلار به صرافی‌ها از روند افزایش قیمت کاذب و پلکانی دلار که باعث شده است تا روزهای سخت و جدیدی را در بازار ارز ایجاد کند جلوگیری شود.

وی می‌گوید: سرنوشت قیمت دلار در بازار ایران قابل پیش بینی نیست اما مسئله‌ای که به صورت واضح می‌توان شاهد آن بود، نوسان شدید قیمت دلار در بازار است و مسئله پایین بودن موجودی دلار می‌تواند دلار را وارد عصری جدید کند که با کاهش قیمت‌ها دیگر دلار ۴۲۰۰ تومانی عادی باشد، دقیقا مانند همان زمانی که دلار به ۳۲۰۰ تومان رسید و پس از نگرانی‌ها یک مسئله کاملا عادی تلقی شد اما این بار این افزایش قیمت می‌تواند بازار واردات کشور و ... را تغییر دهد.

یکی دیگر از صرافان که می‌خواهد نامش ذکر نشود به ایلنا می‌گوید: کافی است یک روز صبح به خیابان فردوسی مراجعه کنید، صفی طولانی از صرافان را در جلوی شرکت‌های صرافی از جمله صرافی بانک‌ها مشاهده می‌کنید که درخواست خرید دلار دارند اما بعد مدتی می‌گویند دلار دولتی امروز عرضه نمی‌شود و همین مسئله عدم عرضه دلار مخصوص به صرافی‌ها است که باعث شده تا بازار سیاه و صرافی‌های غیر مجاز ناوبری بازار را به دست بگیرند و یک موج قیمت کاذب ایجاد کنند که به ضرر همه تمام شده اما به نفع خودشان است و این موج بزرگ همچنان ادامه دارد.

وی ادامه می‌دهد: تقاضا برای خرید دلار در این روزها زیاد است؛ بسیاری به دنبال خرید دلار به منظور سرمایه گذاری هستند که همین مسئله به افزایش قیمت کاذب کمک بسیار زیادی کرده است و بازار به سوی دلالی می‌رود و هیچ شفافیتی ندارد.

مرتضی دانشفر هم که یکی از فروشنده‌های ارز آزاد است در این زمینه به ایلنا می‌گوید دلار همچنان قیمت صعودی خواهد داشت و تا پایان هفته جاری از مرز ۵ هزار تومان عبور می‌کند.

دانشفر با اشاره به اعلام صفر شدن موجودی دلار در صرافی‌ها می‌گوید: ادعای صرافی‌ها مبنی بر عدم دریافت دلار برای فروش طی روزهای اخیر صحت دارد اما موجودی دلار صرافی‌ها صفر نیست. در حقیقت صرافی‌ها دلار عرضه نمی‌کنند تا بتوانند موج قیمت دلار را کنترل کنند که مشابه فعالیت صرافی‌های غیر قانونی است اما امروز این مسئله در تمام صرافی‌ها رخ داده است که می‌تواند ارزش موجودی ذخیر دلار صرافی‌ها را افزایش دهد.

این فروشنده آزاد دلار درباره چگونگی خرید دلار در روزهای جاری معتقد است: اگر وضعیت دلار با همین روال ادامه پیدا کند و دلار به صورت عمده به صرافی‌ها عرضه نشود و همچنین مسئله دولت آمریکا که این روزها جنجال ساز شده، حل نشود این موضوع طبیعی است که ارزش دلار تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

یکی از فروشندگان بازار سیاه ارز در همین زمینه به ایلنا می‌گوید: روند افزایش قیمت دلار به دلیل محدود بودن درگاه‌های خرید و میزان پایین موجودی در بازار افزایش داشته و حتی ممکن است از مرز ۵ هزار تومان نیز عبور کند که باعث می‌شود تا دلار وارد عصر جدیدی شود.

وی با بیان اینکه صرافی‌ها درباره میزان موجودیشان دروغ می‌گویند، تاکید دارد: در این روزها بازار سیاه دلار داغ داغ است و در صورتی که مشتری، نیاز به خرید مبلغی در حدود ۱۰ هزار دلار نیز داشته باشد، در بازار سیاه خیابان فردوسی می‌تواند به راحتی این رقم دلار را با قیمت مناسبی خریداری کند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان