تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
صباح زنگنه در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

نچیروان بارزانی در تهران به دنبال چیست؟

صباح زنگنه، سفیر اسبق ایران در سازمآن‌همکاری‌های اسلامی تأکید کرد: سفرنیچروان بارزانی برای ازدیاد روابط اقلیم کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران بسیارمعنادارو البته نیاز هم به‌حساب می‌آید زیرا رفت‌وآمد مردم کردستان به ایرآن‌همواره وجود داشته و باید هم‌چنین باشد زیرا ازلحاظ تاریخی، اجتماعی و حتی نژادی مشترکات زیادی بین مردم اقلیم و ایران وجود دارد که روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هم درنتیجه آن توسعه پیدا خواهد کرد.
نچیروان بارزانی در تهران به دنبال چیست؟
رویداد۲۴صباح زنگنه، سفیر اسبق ایران در سازمان‌ همکاری‌های اسلامی تأکید کرد: سفر نیچروان بارزانی برای ازدیاد روابط اقلیم کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران بسیار معنادار و البته نیاز هم به‌حساب می‌آید زیرا رفت‌وآمد مردم کردستان به ایران‌ همواره وجود داشته و باید هم‌چنین باشد زیرا ازلحاظ تاریخی، اجتماعی و حتی نژادی مشترکات زیادی بین مردم اقلیم و ایران وجود دارد که روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هم درنتیجه آن توسعه پیدا خواهد کرد.

پس از شکست برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان، مسعود بارزانی، نخست‌وزیر دولت محلی اقلیم اقدام به کناره‌گیری کرد و نیچروان بارزانی به‌جای او در این سمت جای گرفت. امروز نیچروان بارزانی به ایران آمد و با مقامات کشورمان گفت‌وگو کند، این سفر در حالی انجام می‌شود که کردها در دوران برگزاری رأی‌گیری برای استقلال، کشور ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم ساخته بودند.

علاوه براین مسئله سفر نیچروان بارزانی هم‌زمان با عملیات شاخ زیتون در منطقه عفرین (شمال غرب سوریه) توسط کشور ترکیه علیه کردهای سوریه شده است که در آن کردها را هدف حملات نظامی خود قرار می‌دهند، بنابراین نگرانی کردهای عراق در رابطه بااینکه آن‌ها هم متوجه تهدیداتی خواهند بود با توجه به اینکه دولت ترکیه در زمان برگزاری رفراندوم واکنش‌های تندی نسبت به این مسئله داشت، بیراه نیست و نزدیکی با ایران شاید بخشی از این نگرانی‌ها را برطرف سازد.

صباح زنگنه، سفیر اسبق ایران در سازمان‌ همکاری‌های اسلامی در گفت‌وگو با  رویداد۲۴ ارزیابی خود را از سفر نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر دولت محلی اقلیم کردستان به ایران چنین مطرح کرد: تحولات زیادی بعد از اعلام رفراندوم در اقلیم کردستان انجام گرفت. آقای مسعود بارزانی کناره‌گیری کرد و نیچروان بارزانی به‌عنوان نخست‌وزیر بر سرکار آمد و او مسائل رفراندوم را پشت سر گذاشت و آن را منتفی دانست.

وی در ادامه افزود: سفری هم که به بغداد صورت گرفت که درنتیجه آن زمینه گفت‌وگو بین اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق در حال شکل‌گیری است و امیدوار هستیم که مسائل آن‌ها به یک‌راه حل معقول و منطقی سرانجام گیرد.

سفیر اسبق ایران در سازمان‌ همکاری‌های اسلامی تأکید کرد: سفر نیچروان بارزانی برای ازدیاد روابط اقلیم کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران بسیارمعنادار و البته نیاز هم به‌حساب می‌آید زیرا رفت‌وآمد مردم کردستان به ایران‌ همواره وجود داشته و باید هم‌چنین باشد زیرا ازلحاظ تاریخی، اجتماعی و حتی نژادی مشترکات زیادی بین مردم اقلیم و ایران وجود دارد که روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هم درنتیجه آن توسعه پیدا خواهد کرد.

زنگنه درباره ادعای کردهای عراق که ایران را به دخالت در امور داخلی متهم کرده بودند، گفت: این ادعاها وجود داشته و دلیل آن‌هم رد کردن کمک‌هایی که گروهای تروریستی فعال علیه امنیت ایران در اقلیم انجام می‌دهند، است که درصدد هستند آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهند. اکنون باید خیلی صریح با مسئولان جمهوری اسلامی ایران مسائل را طرح سازند و مسئولان ایرانی هم درباره تمام موارد موضوعات مدنظرشان را بر زبان‌آورند و درخواست کنند تا با تمام خصوصیات حسن همسایگی که انتظار می‌رود، به‌عنوان همسایه کشور ایران باقی بمانند.

وی در رابطه با بهترین رویکرد ایران در همین خصوص بیان کرد: ایران یک همسایه رو به توسعه و دنبال منطقه آرام و امن است که به منافع کشور و مردم ایران صدمه نزند و به مخالفان و دشمنان ایران برای ادامه دشمنی خود امکانات ندهد. در این رابطه فرقی هم ندارد که این مخالفان شامل چه کشور یا گروهی خواهد بود، می‌تواند آمریکا یا اسرائیل یا گروه‌های تروریستی باشند، آنچه ایران دنبال می‌کند امنیت و آرامش است.

سفیر اسبق ایران در سازمان‌همکاری‌های اسلامی در خصوص هم‌زمانی سفر بارزانی به ایران و عملیات شاخ زیتون در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه که ترکیه علیه کردها انجام می‌دهد، توضیح داد: قضیه حمله ترکیه به عفرین بی‌ارتباط یا بی‌تأثیر در گرایش اقلیم کردستان به‌سوی ایران نخواهد بود، اما مسائلی که در مناطق کردنشین سوریه اتفاق می‌افتد با حضور گروه‌های تروریستی که می‌توانند علیه دولت سوریه و ترکیه دست به اقداماتی زنند یک معادله پیچیده‌ای به وجود می‌آورد که شامل حمایت‌های مستقیم آمریکا از جریان‌های کردی در شمال سوریه است.

زنگنه در ادامه ابراز کرد: مسئله فوق یک معادله چند مجهولی و چندوجهی است که تمام ابعاد آن باید در نظر گرفته شود. ازیک‌طرف حضور نیروهای ترک در خاک سوریه خلاف بین‌المللی محسوب می‌شود و از سوی دیگر حضور نیروهای آمریکایی هم در خاک سوریه خلاف مقررات بین‌المللی به‌حساب می‌آید و هردو این کشورها از کردهای سوریه به‌عنوان ابزاری علیه مخالفان خود استفاده می‌کنند.

وی در این رابطه یادآور شد: امیدوار هستیم عقلانیت در میان کردهای سوریه و عراق که مرحله‌ای از رشد برسد که اجازه ندهند ابزاردست دیگران قرار گیرند، بلکه به فکر صلح، آسایش، آرامش و حسن هم‌جواری با همسایگان خود باشند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان