تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد؛

مردم می‌پرسند چطور زمانی که مرغ کیلویی ۳۰ هزار تومان بود اعتراض می‌کردید، اما وقتی قیمت آن به ۱۰۰ هزار تومان رسید، خبری از اعتراض نبود؟ | در مجلس با دولت تعارف کردیم

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار می‌گوید: قیمت دلار به نزدیک ۷۰ هزار تومان رسیده است و مردم می‌گویند ما اعتراض و گله می‌کنیم، شما که در مجلس اهرم‌های نظارتی دارید از کدام از این ظرفیت‌ها برای تغییر رویه‌های ناصواب استفاده کرده‌اید؟

معین‌الدین سعیدی در خصوص انتقاد به دولت و مجلس

رویداد۲۴ | محمد آیتی: کمتر از یک ماه دیگر تا پایان دوران کاری مجلس یازدهم باقیست و برخی بر این باورند که همسویی حدوداً سه ساله مجلس و دولت، توام با خروجی‌های قابل ملاحظه‌ای نبوده است. معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار یکی از این افراد است که در گفتگو با رویداد۲۴ می‌گوید یک‌دست‌شدن قدرت، کار مجلس در نظارت بر دولت را سخت و در مواردی از بین برد.

در ادامه می‌توانید مهم‌ترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

* در اینکه باید بین قوای سه‌گانه تعامل سازنده باشد، تردیدی نیست، اما یک‌دست شدن لایه‌های قدرت، خیلی وقت‌ها یک مولفه مثبت نیست و در شرایط کنونی داریم اثرات آن را می‌بینیم.

* در حال حاضر، دولت، مجلس و قوه قضاییه، منش سیاسی نزدیک به هم دارند، حال این رویه باعث شده آن تنوع لازم در افکار و رویکرد‌ها وجود نداشته باشد و از طرفی، نظرات مخالف احصاء نشود و نتیجه این اتفاقات به صورت ملموس در اقتصاد کلی کشور و سفره‌های مردم نمایان است.

* مجلس یازدهم با شعار مجلس انقلابی تشکیل شد. از طرفی، اولویت همه ما مسائل اقتصادی بود، اما مردم می‌پرسند خب الان که شرایط اقتصادی کشور این‌گونه است، تاثیر کارکرد‌ها در چه بوده است؟ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی حذف و به جای آن ارز نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی جایگزین شد، تاثیر مثبت این اتفاق کجاست؟ مردم می‌پرسند چطور زمانی که مرغ کیلویی ۳۰ هزار تومان بود اعتراض می‌کردید، اما وقتی قیمت آن به ۱۰۰ هزار تومان رسید، خبری از اعتراض نبود؟


بیشتر بخوانید: 


* قیمت دلار به نزدیک ۷۰ هزار تومان رسیده است و مردم می‌گویند ما اعتراض و گله می‌کنیم، شما که در مجلس اهرم‌های نظارتی دارید از کدام از این ظرفیت‌ها برای تغییر رویه‌های ناصواب استفاده کرده‌اید؟

* باید قبول کنیم که ما در مجلس یازدهم برخلاف شعار‌هایی که دادیم، به خوبی از اهرم‌های نظارتی‌مان در جهت بهبود شرایط معیشتی مردم استفاده نکردیم. به نوعی یک‌دست شدن دولت و مجلس در برخی اوقات تعارفاتی را پیش آورد و نتوانستیم آن‌طور که ضرورت دارد از اهرم‌های نظارتی خودمان بهره ببریم.

* هیات رییسه مجلس یازدهم در دفعات مختلف، جلوی برخی استیضاح‌ها که خواسته قانونی نمایندگان بود، ایستاد و زمانی که نمایندگان استیضاح‌کننده پیگیر کار می‌شدند، عملاً نتیجه خاصی برایشان حاصل نمی‌شد.

* به طور مثال، موضوع استیضاح وزیر کشور را بررسی کنید. این همه اتفاقات تلخ در کشور افتاد و از سویی شاهد یک‌سری ناامنی در مملکت بودیم و جمعه خونین زاهدان و نظائر آن، دیده شد یا مثلاً اینکه برخی از مسئولان تمرکزشان را روی برقراری موضوع عفاف و حجاب گذاشتند، خب دیدیم که وزیر کشور استیضاح نشد.

* یکی از انتقادات به حقی که به مجلس یازدهم می‌شود این است که برخی مشکلات اصلی مردم در درجه چندم کار مجلس بود و جا داشت که اولویت‌ها براساس واقعیت‌های جامعه تغییر پیدا می‌کرد.

* یکی از انتقادات وارد به مجلس یازدهم را این می‌دانم که گاهی دیده می‌شد نگاه‌ها به موضوعات کلان کشور، نگاه‌های محلی و منطقه‌ای است. به طور مثال در روز‌های گذشته براساس اصل قانون اساسی که هر ۱۰ سال تعداد نمایندگان را می‌توان افزایش داد، وارد بررسی طرح شدیم، اما رای لازم را نیاورد، در حالی که اکنون ما شاهدیم یک کرسی برای نماینده‌ای است که نظارت بر کار یک شهرستان را به عهده دارد، اما نماینده‌ای در استان سیستان و بلوچستان داریم که هشت شهرستان زیرمجموعه او هست. به باور من، این تفاوت‌ها با اصل سوم قانون اساسی در تضاد است.

* من منکر برخی کار‌های مثبت صورت گرفته از سمت دولت سیزدهم نیستم و حقیقتاً باید انصاف را رعایت کرد. به طور مثال، سفر‌های استانی، جهاد آبرسانی، فعال شدن بازارچه‌های مرزی و... زحمات دولت است، اما نمی‌توان در بیان اینکه زندگی برای دهک‌های پایین و کم‌درآمد، بسیار سخت‌تر شده و دسترسی آن‌ها به نیاز‌های حداقلی‌شان نسبت به گذشته، کمتر شده است، تردیدی کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
1
4
چه فایده
نظرات شما
پیشخوان