تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بهترین جاذبه‌های گردشگری قزوین

جالب است شهری بس زیبا بیخ گوش تهران است و کم‌تر از آن می‌شنویم. شهری که اگر به آن سفر کنید از فرط زیبایی شگفت‌زده می‌شود.

بهترین جاذبه‌های گردشگری قزوین

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو: در نزدیکی تهران و بسیار نزدیک‌تر شمال شهری قرار دارد که اگرچه همگی نامش را شنیده‌ایم و حتا در سفر‌ها از آن رد شده‌ایم، اما هرگز در آن نمانده و به گوشه و کنارش سرک نکشیده‌ایم تا بدانیم این شهر تا چه اندازه زیبا و دیدنیست.

به گزارش رویداد۲۴ قزوین یکی از کهن‌ترین شهر‌های ایران است و در خود شهر و اطرافش به‌اندازه‌ای آثار باستانی و دیدنی دارد که شما را شگفت‌زده می‌کند.

اگر می‌خواهید سفری نه چندان پرهزینه و راهی نزدیک را انتخاب کنید و جایی بروید که بعد‌ها بگویید به‌راستی ارزشش را داشت این سفر می‌تواند قزوین باشد. قول می‌دهیم پس از رفتن به این شهر همیشه دیگران را هم برای رفتن به آن‌جا تشویق کنید. در این سفر شما را با خود به پایتخت خوش‌نویسی ایران عزیز می‌بریم تا با ما لذت ببرید و کیفور شوید. بار و بنه جمع کنید و در نخستین فرصت به آن سری بزنید.

بهترین جاذبه‌های گردشگری قزوین

بهترین جاذبه‌های گردشگری قزوین

عمارت کلاه فرنگی قزوین یا کاخ چهلستون

همان‌گونه‌که می‌دانید مکتب نگارگری و خوش‌نویسی در قزوین بسیار کهن است و نمونه‌ای بی‌نظیر از مکتب نگارگری را در کاخ چهل‌ستون این شهر می‌توانید ببینید.

شما در سفر به قزوین و در مرکز این شهر با تنها کوشک باقی‌مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی روزگار شاه طهماسب است روبه‌رو می‌شوید.

اما چرا کلاه فرنگی؟ این کاخ در دوره صفویان و هنگامی‌که قزوین پایتخت بود این نام را به خود گرفت.این باغ که به شکل مربع است به دستور شخص شاه طهماسب صفوی ساخته شد که در میانش عمارتی عالی با تالار و ایوان و حوض‌های زیبا قرار دارد.

محمدباقر سعدالسلطنه حاکم شهر قزوین در دوره دناصرالدین شاه قاجار این بنا را بازسازی کرد و نامش را به چهلستون تغییر داد.

بهترین جاذبه‌های گردشگری قزوین

بازار قزوین

یکی از زیباترین بازار‌هایی که در عمرتان می‌توانید ببینید بازار قزوین و سرای سعدالسلطنه و تیمچه حاج سید کاظم است.

هنگامی‌که در بازار قزوین قدم می‌زنید گویی در تاریخ باستان ایران قدم می‌زنید. بازار قزوین چهار در دارد و هر در به یک تیمچه باز می‌شود. سرای خوش‌نویسان قزوین، تیمچه درویش مهدی، سرای شاه، و سرای نگار السلطنه نیز در این بازار قرار دارند.

شاید باورتان نشود، اما عمر بازار قزوین بیش از ده سده است برای همین است که می‌گوییم هنگام گام نهادن در آن به‌راستی با یک تاریخ باشکوه روبه‌رو می‌شوید.

بهترین جاذبه‌های گردشگری قزوین

کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری قزوین کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین است که در سال ۷۷ ثبت آثار ملی شده است.

این مکان در گذشته سرای بازرگانی و بزرگ‌ترین کاروان‌سرای داخل شهری ایران و بزرگ‌ترین کاروانسرای قزوین و جزو جا‌های دیدنی این شهر است که البته امروز بیش‌تر به یک فضای فرهنگی تبدیل و آموزشگاه‌های هنری بسیاری در این مکان راه‌اندازی شده است که در کنار آن‎‌ها هم چندین کافه، رستوران و فروشگاه‌های صنایع دستی قزوین را می‌توانید ببینید.

محمدباقر سعدالسلطنه هنگامی‌که مراودات تجاری ایران و ترکیه و روسیه روبه‌فزونی نهاد تصمیم به ساخت این کاروانسرا گرفت.

بهترین جاذبه‌های گردشگری قزوین 

عمارت باغ سپهدار

یکی دیگر از جا‌های دیدنی قزوین عمارت باغ سپهدار است که یک بنای دو طبقه و زیبای آجریست.

محمدولی خلعتبری معروف به محمدولی‌خان تنکابنی ملقب به سپهدار اعظم دستور ساخت این ساختمان را داد. شوربختانه این مکان امروز برای بازدید عموم باز نیست و مربوط به جهادکشاورزی قزوین است.

این عمارت در جنگ جهانی اول مورد استفاده نظامیان روس و انگلیس بود و بعد‌ها با دیگر اموال محمدولی‌خان تنکابنی به دلیل بدهی مالیاتی ضبط شد.

این عمارت در فهرست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده اگرچه اجازه ورود به آن برای مردم داده نشده است.

بهترین جاذبه‌های گردشگری قزوین 
کلیسای کانتور

روس‌ها به‌ویژه در دوران قاجار در ایران و البته قزوین رفت‌وآمد زیادی داشتند و در قزوین از خود یادگاری هم با نام کلیسای کانتور به جا گذاشته‌اند.

نکته جالب در مورد این کلیسا این است که این مکان یکی از کوچک‌ترین کلیسا‌ها در تمام دنیاست. این کلیسا طرحی شبیه چلیپا دارد و با آجر‌های قرمز و معماری منحصربه‌فردش دل هر بیننده‌ای را می‎‌برد و دیدنش را به شما در سفر به قزوین حتما توصیه می‌کنیم.

بهترین جاذبه‌های گردشگری قزوین

بهترین جاذبه‌های گردشگری قزوین
موزه مردم شناسی قزوین

حمام قجر یکی از از کهن‌ترین آثار به جا مانده از دوران قاجار در قزوین است.

در سده یازدهم هجری قمری شاه عباس صفوی به امیرگونه خان دستور داد تا این حمام را بسازد. سال ساخت بنا یعنی ۱۰۵۷ به ابجد «صحت عافیت» است.


بیشتر بخوانید:  بهترین جاذبه های گردشگری شیراز


میراث فرهنگی در سال ۱۳۷۹ این مکان را بازسازی و مرمت کرد و امروز موزه مردم شناسی قزوین در سه بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل در این حمام قرار دارد.

بهترین جاذبه‌های گردشگری قزوین
مسجد جامع قزوین

بنایی ۴ ایوانی در قدیمی‌ترین خیابان قزوین یعنی خیابان سپه قرار دارد که مسجد جامع قزوین است. بد نیست بدانید که خود خیابان سپه که نخستین خیابان این شهر هم است از جا‌های دیدنی این شهر زیباست.

در گذشته این مسجد یکی از آتشکده‌های ساسانی بوده است که پس ویرانی آن هارون الرشید در سال ۱۹۲ هجری قمری دستور ساخت آن را داد. هنگام یورش مغول، بخش‌هایی از این مسجد تخریب شد، اما صفویان و قاجاریان آن را ترمیم کردند.

گنبد فیروزه‌ای این مسجد جزو زیباترین گنبد‌ها در میان تمام مساجد ایران است و سبک معماری مسجد، نشانه‌هایی از معماری صفوی و سلجوقی را همزمان در خود دارد.

بهترین جاذبه‌های گردشگری قزوین

آرامگاه حمدالله مستوفی

ایران خانه شاعران و نویسندگان بسیاریست و در هر شهری که قدم می‌گذاریم با این افراد و آرامگاه‌ها و جایگاه‌های یادبودشان روبه‌رومی‌شویم. قزوین هم از این قاعده مستثنا نیست و شما در این شهر می‌توانید آرامگاه حمدالله مستوفی شاعر و نویسنده ایرانی در سده هشتم هجری را ببینید.

نمای بنا آجری و گنبد آن از کاشی لاجوردی و بسیار خاص و زیباست و معماری دوره ایلخانی را به یاد می‌آورد.

بهترین جاذبه‌های گردشگری قزوین

قلعه الموت

می‌خواستیم در این نوشته تنها آثار باستانی و تاریخی و جا‌های دیدنی قزوین و این شهر را با شما در میان بگذاریم، اما در پایان بد نیست یادی هم از قلعه الموت زیبا بکنیم که اگرچه در شهر قزوین نیست، اما با کمی رانندگی و رفتن به گازرخان قرار دارد می‌توانید این بنای یادآور حسن صباح بنیانگذار اسماعیلیه را ببینید اگرچه بسیاری از آن خراب شده است، اما هنوز هم ابهتش را می‌توان حس کرد.

دژ الموت در سال ۱۳۸۱ به عنوان یک اثر ملی ثبت شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: صنعت گردشگری ، قزوین
نظرات شما
پیشخوان