آرشیو

میرزا رضا کرمانی ؛ قاتل آخرین شاه مقتدر

میرزا رضاکرمانی فردی مذهبی بود که به شدت از تعلیمات سید جمال اسد آبادی متاثر شده بود. وی برای اثبات ارادت خود به سید، ناصرالدین شاه را ترور کرد. ترور شاه اما پایانی بود بر هزاران سال حکومت سلطانی شاهی در ایران و آنچه قرار بود جایگزین شود چیزی از سنخ تفکرات سید بود.

علی اکبر سیاسی ؛ رئیس دوران کودتا!

علی اکبر سیاسی از مشاهیر ایران بود که در جریان کودتای ۲۸ مرداد رئیس دانشگاه تهران بود. دانشجویان در این دوره بسیار فعال بودند و البته بسیار سرکوب شدند. به همین سبب نقش دکتر سیاسی بیش از دیگر روسای دانشگاه تهران اهمیت دارد. رویداد۲۴ در گزارش چهره‌های خود زندگی او را بررسی کرده است.

حسن صباح بنیانگذار نخستین سازمان تروریستی جهان

حسن صباح چهره‌ای شگفت انگیز بود. وی فرقه‌ای بوجود آورد که در دل تمامی مخالفانش رعب و وحشت افکنده بود و شیوه‌ای را برای تبلیغ و گسترش کیش خود انتخاب کرد که الگوی بسیاری از بنیادگرایان و تروریست‌های قرون بعدی شد. رویداد۲۴ زندگی این شخصیت مرموز تاریخ ایران را بررسی کرده است.

نواب صفوی ؛ پدر معنوی انقلاب اسلامی

نواب صفوی رهبر فداییان اسلام از مشاهیر ایران و از پدران معنوی جمهوری اسلامی است که برای نخستین بار از واژه انقلاب اسلامی استفاده کرد. البته او این واژه را در حمایت از کودتای ۲۸ مرداد به کار برده بود. رویداد۲۴ در گزارش چهره‌های خود زندگی پرماجرای این روحانی جنجالی را بررسی کرده است

محمدعلی رجایی ؛ از نهضت آزادی تا ریاست جمهوری

شهید محمد علی رجایی دومین رییس جمهور ایران پس از ابوالحسن بنی صدر بود که سال ۶۰ توسط سازمان مجاهدین خلق ترور شد. رویداد۲۴ در گزارش چهره‌های خود زندگی او را بررسی کرده و نشان داده چگونه تبدیل به چهره‌ی شد که برای سیاستمداران ایران کارکردی نمادین و البته انتخاباتی پیدا کرده است.

آغا محمدخان قاجار ؛ خواجه حیله‌گر

آغا محمد خان قاجار بنیانگذار سلسله قاجاریه در ایران بود. در دوران پادشاهی او تهران پایتخت ایران شد. آغامحمدخان ۶ ساله بود که توسط عادل‌شاه اسیر و سپس اخته شد که به همین دلیل او را «آغا» نامیدند. رویداد۲۴ در گزارش چهره‌های خود زندگی پرماجرای این پادشاه ایرانی را بررسی کرده است

لطفعلی خان زند ؛ شاهزاده مثله شده

بحران جانشینی پادشاهان مستبد در ایران همواره بحران‌های فراگیری برای امنیت کشور ایجاد کرده است. هرج و مرج و خونریزی پس از درگذشت یک شاه در ایران مساله‌ای تکرار شونده بود و یکی از قربانیان آن لطفعلی خان زند است. وی خود نیز برای به قدرت رسیدن بسیاری از شاهزادگان زندیه را به قتل رساند، اما نهایتا به دست رقیب قدرتمندش به شیوه‌ای دردناک کشته شد.

کریم خان زند ؛ پادشاهی بی‌رحم با نام نیک!

کریم خان زند در سطح فردی نسبت به دیگر حکمای ایران عاقل‌تر بود، اما ضعف‌هایی نیز داشت. در سطح اجتماعی اصلاحات کریم خان دامنه‌دار نبود و دوره کوتاه حکومت وی تنها یک دوره آرامش موقتی محسوب می‌شد. رویداد۲۴ در گزارش چهره‌های خود زندگی این پادشاه که به عدالت شهرت داشته را بررسی کرده تا نشان دهد این نام نیک تا چه انداز با واقعیت منطبق است.

آتاتورک ؛ چهره مقدس پان‌ترک‌ها

مصطفی کمال آتاتورک معمار کشور ترکیه است و بسیاری از رهبران سیاسی جهان همچون رضاشاهپهلوی و آدولف هیتلر متاثر از اقدامات و سیاست ورزی‌های او بودند.

میرزای نائینی ؛ حامی مشروطه و مدافع سلطنت

میرزای نایینی از روحانیون عصر مشروطه بود که در عین دفاع از جنبش مشروطه، سرسختانه مدافع سلطنت بود. نایینی را می‌توان غرب‌ستیزی از جنس فردید و آل احمد دانست که نفرت آنها از غرب با ندای «ما خودمان داشته‌ایم» همراه بود.

مزدک ؛ پیامبر ماتریالیست!

مزدک از مشاهیر ایران و چهره‌ای تابناک در تاریخ باستان بود. او علیه بی‌عدالتی و فقر قیام کرد و در این راه کشته شد. مرگ تراژیک وی و آموزه‌های پیشرو‌تر از زمانه‌اش وی را به به چهره‌ای تاثیرگذار و جذاب در تاریخ باستان ایران بدل کرده است.

محمدجعفر پوینده روشنفکر مقتول

محمدجعفر پوینده از مترجمان و روشنفکران برجسته روزگار ما بود که با وجود شرایط طاقتفرسای زندگی‌اش رشد کرد و درخشید و نهایتا در روز ۱۸ آذر ۱۳۷۷به قتل رسید.

یپرم خان ارمنی ؛ سردار خائن یا احیاگر مشروطه؟

یپرم خان ارمنی از مشاهیر ایران و چهره‌های بسیار تاثیرگذار عصر مشروطه بود که درباره او همواره نگاهی دوگانه وجود داشته است. برخی او را مبارزی بزرگ خوانده‌اند که مشروطه را احیا کرد و دیگران او را به خاطر خلع سلاح نیرو‌های ستار خان، خائن به مشروطه می‌دانند. رویداد۲۴ زندگی سراسر اتفاق یپرم خان ارمنی را در گزارش چهره‌های خود بررسی کرده است.

مانی نقاش ؛ پیامبری که علیه زندگی شورید

مانی یکی از چهره‌های تاثیر گذار در اندیشه ایران و اروپای قرون وسطی است. وی در دوران امپراطوری ساسانی به دنیا آمد و با همه گیر شدن آیینش توسط بهرام یکم کشته شد. اما ایده‌های او علیه دنیای مادی همچنان مورد علاقه افراد بسیاری است.

زرتشت ؛ پیامبری فراسوی خیر و شر

زرتشت از مهمترین چهره‌های تاریخ ایران است که یک جهان‌بینی جدید و منحصر به فرد را عرضه کرد که دامنه تاثیراتش از دین و اعتقادات مذهبی گذشت و به سیاست و فرهنگ نیز سرایت کرد. شناخت ایران بدون شناخت زرتشت و آرا و تاثیرات او ممکن نیست.

کوروش کبیر ؛ اسطوره‌ای برای جعل ایدئولوژیک تاریخ

ناسیونالیسم یک ایدئولوژی سلطه‌جویانه است که برای توجیه خود به اسطوره‌ها، داستان‌های خیالی و شبه تاریخی و چهره‌های باستانی متوسل می‌شود. اسطوره‌سازی درباره شخصیت کوروش کبیر بر همین بستر انجام شده است. ناسیونالیسم با وطن‌پرستی متفاوت است و بیش از همه چیز به دنبال یکسان‌سازی و غلبه بر تفاوت‌ها و کثرات است. در ایران نیز ناسیونالیسم از حدود قرون ۱۸ میلادی پا گرفت و چهره‌هایی افسانه‌ای ساخت تا پوششی بر عقب ماندگی باشد.
آخرین اخبار