آرشیو

اصلاحات ارضی پروژه‌ای که به انقلاب ایران ختم شد

اصلاحات ارضی از رویداد‌های مهم در ایران بود که با هدف تقسیم زمین بین روستائیان انجام شد. هرچند این پروژه ظاهری سوسیالیستی داشت، اما ساختار‌های استبدادی و سیاسی در ایران عاملی بود که این طرح به نابودی کشاورزی در ایران بیانجامد. برخی تحلیلگران گفته‌اند انقلاب سفید و اصلاحات ارضی مقدمه انقلاب ایران در سال ۵۷ بود.

از احتسابیه تا بلدیه؛ پوست‌اندازی تهران

ناصرالدین‌شاه این رویه را تغییر داد و نظم جدیدی را برای اداره تهران به‌عنوان الگوی سایر شهر‌های کشور به‌وجود آورد. این تغییر یکی از درس‌های سیاست بود که ناصرالدین‌شاه از سفر فرنگ و به‌خصوص از وزیر خود امیرکبیر آموخته بود؛

معماری پس از مشروطه

در اواخر دوره قاجار، میادین و خیابان‌های جدید محل تلاقی مردم با یکدیگر می‌شود و به محل تظاهرات مردم بدل می‌شود و در راستای آرمان ذهنی مدرنیته انقلابی همچون مشروطه شکل می‌گیرد و سلطنت سخت و استوار را دود کرده، به هوا می‌فرستد و بخش معنایی اندیشه مدرن بر جریان نوسازی سبقت می‌گیرد.

دکتر محمد مصدق سیاستمداری با حامیان و مخالفان سرسخت

دکتر محمد مصدق نخست وزیر و از مشاهیر ایران بود که محبوبیت فراوانی در ایران دارد. مخالفان مصدق در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ توانستند او را حذف کنند. مصدق از آن زمان در حصر ماند و سرانجام در سال در ۱۴ اسفند ۱۳۴۵ هجری شمسی در احمد آباد درگذشت.

آخرین اقامتگاه محمدرضا پهلوی را ببینید +فیلم

کاخ نیاوران تهران، آخرین منزلی که محمدرضا شاه پهلوی پیش از ترک ایران شب را در آن گذراند، بعد از انقلاب به موزه تبدیل شد و امروز همچنان میزبان گردشگران است. ۲۶ دی ماه درست چهل سال می‌شود که محمدرضاه شاه به همراه همسرش فرح دیبا ایران را برای همیشه ترک کرد.
آخرین اخبار
پربازدید ها