آرشیو

اصلاحات اقتصادی ایران دوره پهلوی چگونه بود؟

رئیس‌کل مالیه موظف شد زیر نظر وزیر مالیه به‌کار پردازد و تهیه بودجه و اصلاح تشکیلات وزارت مالیه و تمام شعب آن و ادارات دیگر دولتی را که به صورت مستقیم با جمع و محاسبه و پرداخت وجوه عمومی ارتباط دارند برعهده گیرد.

نظمیه در طهران دوره قاجار

نوشته‌اند که سال‌ها پیش ناصرالدین‌شاه در سفر‌های پرحاشیه‌اش به فرنگستان، افزون بر زنان خوش‌سیمای غربی متوجه نظام کنترل اجتماعی کارآمدی شد که در شهر‌های اروپایی برقرار بود و به نظرش خوشایند و جالب رسیده بود.

ورود لباس فرنگی به ایران

گسترش لباس اروپایی در سراسر جهان، در سده نوزدهم و اوایل سده بیستم، تا حد زیادی ناشی از قدرت اقتصادی و سیاسی اروپا بود و در نتیجه پرستیژ ناشی از آن.

یادداشت‌های علم، شنبه ۷ مهر ۱۳۵۲:شاهنشاه فرمودند، مگر من ویلسون هستم که نتوانم از عهده تورم برآیم؟

صحبت از انفلاسیون [تورم]پیش آمد. شاهنشاه فرمودند: «مگر من ویلسون هستم که نتوانم از عهده انفلاسیون برآیم؟» نخست‌وزیر هم حضور داشت. اتفاقا مطلب همین‌طور است. شاهنشاه ابدا ویلسون نیستند. مرد قوی‌الاراده و شدیدالتاثیر و با عکس‌العمل شدید [ی هستند]. ولی اگر اطلاعات و داده‌ها را به این مرد بزرگ اشتباه بدهند، چه باید کرد؟

حقوق زنان در دوران مشروطه

اما مساله آموزش زنان در انقلاب مـشروطیت، کـشمکش و تنازع آشکار گفتمان‌های سنت و تجدد بر سـر ایـن موضـوع و در نهایـت تبارشناسـی قلمرو‌های آموزشی زنانه، به‌طور کامل نتوانست نظر مولفان و پژوهشگران را بـه خـود جلب کند.

زینب پاشا؛ زن انقلابی دوران مشروطه

با استناد به نوشته مذکور باید اذعان کرد که زینب پاشا از زنان باسواد و متفکر زمانه خود نیز محسوب می‌شد، که این مساله خود می‌تواند در بررسی علل قیام وی علیه استبداد و نابرابری در آن دوره موثر باشد.

سوم شهریور؛ پایان پهلوی اول/ روس و انگلیس در خاک ایران

ساعت ۴:۳۰ بامداد روز دوشنبه سوم شهریور ۱۳۲۰ خورشیدی رجب علی منصور نخست وزیر در خانۀ خود خفته بود که پیش‌خدمت، در اتاق خواب را کوفت و گفت: آقای نخست وزیر! لطفا بیدار شوید... منصور، سراسیمه برخاست و کنار تخت نشست و پرسید: چه اتفاقی افتاده؟ پیش‌خدمت گفت: سفرای شوروی و انگلستان آمده‌اند و می‌گویند پیام مهمی دارند.

آخرین ۲۸ مردادِ شاه و خطا‌هایی ویران‌گر در کنفرانس خبری

در ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ می‌توان از مصاحبه منتشره در ۲۸ مرداد ۱۳۵۷ یاد کرد. مصاحبه‌ای که نشان می‌دهد تحلیل نادرست یا بیماری شاه یا لجاجت با مصدق حتی ۱۱ سال پس از مرگ نخست‌وزیر ملی و تصور صحنه‌گردانی مارکسیست‌ها و غفلت از پتانسیل مذهبی و انگیزه‌های مخالفان برای اتحاد علیه سلطنت کار را به جایی رساند که تنها سه ماه بعد ناگزیر شد متنی را بخواند که رضا قطبی با مشورت سید حسین نصر برای او نوشته بود: «صدای انقلاب شما راشنیدم ... شما ملت ایران علیه ظلم و فساد به پا خاستید...»

عبدالحسین هژیر نخست وزیری که مرگش بیش از زندگی‌اش بر ایران اثر گذاشت

عبدالحسین هژیر از مشاهیر ایران و از نخست وزیران محمد رضا شاه پهلوی بود که در سال ۱۳۲۸ به دست فداییان اسلام ترور شد. مرگ هژیر تاثیر زیادی بر تاریخ ایران داشت و باعث شد شاه به اجبار به سمت جریان دکتر محمد مصدق گرایش پیدا کند.

ژست ناکام نخست وزیر!/ نگاهی به زندگی دکتر علی امینی

یک نگاه دقیق به علی امینی، نشان می‌دهد که انصاف نیست او را شبیه رجاله‌هایی بدانیم که معمولا دور شاه می‌چرخیدند و چشم طمع به صله‌های او داشتند. شاید بتوان با اسناد بجامانده تاریخی ثابت کرد که رگه‌هایی از اندیشه مستقل و زبان آوری در امینی موجود بوده.

دولت مستعجل آموزگار

در هفتم اردیبهشت ماه ۱۳۵۳ش. هویدا در ترمیم کابینه خود ۱۱ وزیر جدید معرفی کرد. در این ترمیم جمشید آموزگار به وزارت کشور و سرپرستی سازمان امور استخدامی منصوب شد.

ریشه‌های تاریخی انقلاب مشروطه در ایران

انقلاب مشروطه ایران پس از مجموعه تلاش‌هایی به وقوع پیوست که مبارزان، روشنفکران و مردم انجام دادند تا در نهایت باعث شود در ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ مظفرالدین شاه قاجار فرمانی امضا کند که به فرمان مشروطه شهرت داشت. هرچند پس از مظفرالدین شاه، محمدعلی شاه با آن مخالفت کرد، اما مبارزات ادامه داشت تا اولین مجلس شورای ملی ایران تشکیل شد و نخستین قانون اساسی ایران نیز به تصویب رسید.

انقلاب مشروطه به حاکمیت قانون ختم نشد

رفتار ما ایرانیان در سال ۵۷ آن‌چنان بود که یک نفر سهم نفتش را نگیرد، درحالی‌که خیلی‌ها احتیاج داشتند و آن روحیه انقلابی وجود داشت. اما امروز به حکومت اعتمادی نیست و حاصل از آن می‌شود که اگر شما امروز بگویید چه کسی نفت می‌خواهد همه می‌گویند، ما، چه صفی که بسته نخواهد شد برای نفت!

کلاهی در سایه/ آیا علی معتمد همان محمدرضا کلاهی است؟

کلاهی در تشکیلات دفتر مرکزی حزب در جایگاهی قرار می‌گیرد که از کلیه جریانات مهم حزبی و مملکتی (دولت، مجلس، نهاد‌ها و ...) مطلع بوده و همچنین مسئول دعوت‌ها برای کنفرانس‌ها، میزگرد‌ها و یا جلسات بوده، ضمن این‌که حفاظت سالن نیز به عهده او بوده است.

درباره مستند قدیس که مرز‌های سفارشی‌سازی را جابه‌جا کرده است

این داستان را که سال‌ها پیش از پدربزرگم شنیده‌ام، به‌نظر می‌رسد مناسب حال مستند قدیس باشد؛ مستندی درباره احمد شاملو به کارگردانی حسین لامعی که ظاهرا دیده در این روز و روزگار سندسازی علیه جریان روشنفکری و برنامه‌سازی علیه کسانی که می‌دانیم و می‌دانید چه کسانی هستند، خریدار دارد.

چرا ثریا، همسر دوم شاه مجبور به جدایی شد؟

در ساعت نیم بعد از ظهر مراسم روز عید نوروز خاتمه یافت و شاه در تالار کاخ گلستان که در آن، تزیینات زرین و جواهرات سلطنتی می‌درخشید تنها ماند و در این موقع بود که بعد از هفت سال یک مرتبه پادشاه ایران به تنهایی خود پی برد و متوجه گردید که دیگر ملکه ثریا با چشم‌های بامحبت سبزرنگ خود در کنار وی وجود ندارد و او فقط باید به خاطرات گذشته عشق خود با ثریا اکتفاء کند.

غذای شاهانه در دوران قاجار

«جامع الصنایع» و کتاب آشپزی دوره قاجار به نام «خورا‌ک‌های ایرانی» نوشته نادر میرزا از تبار شاهان قاجار از جمله کتاب‌های موجود درباره خورد و خوراک ایرانیان است.

روزی که پخش موسیقی از رادیو و تلویزیون قدغن شد

چهل سال پیش در چنین روزی، که مصادف با ۲۹ شعبان ۱۳۹۹ قمری بود، صادق قطب‌زاده - سرپرست سازمان رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران - در اطلاعیه‌ای پخش موسیقی را تا پایان ماه رمضان ممنوع اعلام کرد.

عباس کیارستمی؛ اسطوره خنثی در سینمای ایران

عباس کیارستمی از مشاهیر ایران در فیلمسازی است. او در سال ۱۳۱۹ در تهران به دنیا آمد و ۱۴ تیر ۱۳۹۵ در پاریس درگذشت. برخی کیارستمی را به عنوان بزرگترین فیلمساز تاریخ ایران می‌شناسند، اما منتقدانش معتقدند او محصول یک اتفاق در سینمای ایران است و فیلم‌هایش کاملا خنثی و بدون هرگونه نگاه اجتماعی است.
پربازدید ها