آرشیو

نخستین قرق شکنی ماهیگیری زنان در بابل

مراسم قرق شکنی یکی از رسوم کهن مردم بابل می‌باشد، کشاورزان پس از پایان آبیاری زمین‌های کشاورزی برای صید ماهی با انواع وسایل ماهیگیری به آب بندان می‌روند. امسال زنان روستای بیشه‌سر در بخش مرکزی شهرستان بابل برای نخستین بار همچون مردان این مراسم را انجام دادند. در تصاویر روز عکس‌هایی از نخستین قرق شکنی ماهیگیری زنان در بابل را ببینید.

هورالعظیم در آتش

هورالظیم تالاب مرزی ایران دو ماه در آتش می‌سوزد. این حادثه به حدی رسیده که دود غلیظ ناشی از آن حاشیه نشینان را با مشکل مواجه و همه جا را نیره و تار کرده است. این روزها مردم هویزه، دشت آزادگان، خرمشهر، اهواز و برخی شهر‌های دیگر با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

خشک شدن ۹۵ درصد آب دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه دومین دریاچه بزرگ شور جهان است که در سال ها اخیر با مشکل کاهش سطح آب و خشکسالی روبرو شده است که در نتیجه آن امسال بدلیل عدم تخصیص حق آبه دریاچه از سدهای حوزه آبریز دریاچه ارومیه و عدم تکمیل تونل انتقال آب به دریاچه بیش از ۹۵ درصد از آن بطور کامل خشک شده است.

قتل عام بیش از هزار سگ در گندک دماوند

مرکز نقاهتگاه و عقیم‌سازی سگ‌های بدون صاحب در منطقه گندک دماوند که بهمن ماه ۱۳۹۸ با حضور مسوولان افتتاح شده بود، در صفحه اینستاگرام خود خبر از کشته شدن بیش از ۱۰۰۰ سگ با گلوله از سوی شهرداری دماوند داد.

آفت به جان جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد

این روزها جنگل‌های زاگرس از جمله در استان کهگیلویه و بویراحمدروزگار خوشی ندارند و بهارشان به خزان تبدیل شده، با یک گشت و گذار در این جنگل‌ها می‌توان پژمردگی و خشک شدن درختان بلوط را مشاهده کرد که ۶۰ هزار هکتار از این جنگل‌ها علاوه بر خشکسالی، گرفتار دو آفت کرم جوانه خوار بلوط با ۳۴ هزار هکتار و پروانه سفید برگ‌خوار بلوط با ۲۶ هزار هکتار شده‌اند.

رفع تصرف اراضی دماوند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند از رفع تصرف ۵ .۱۶ هکتار از اراضی منابع طبیعی شهرستان دماوند در پلاک چشمه‌ها خبر داد.

حیاتِ پناهگاه

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از ۲۰۰ میلیون سگ بلا صاحب در سراسر جهان وجود دارد.بیش از ۱۸ هزار سال پیش سگ ها در مسیر تکاملی حیات خود از اجداد گرگشان جداشده و توانستند تبدیل به نزدیک ترین دوست انسانها شوند. آنها در این مسیر تاریخی نقشهای مختلفی را در زندگی انسانها بر عهده داشتند.

تولید سنتی زغال

از سوختن تنه درختان زغال به دست می‌آید که کاربرد‌های فراوانی در زندگی روزمره دارد. از استفاده در پخت غذا و ایجاد گرما در شومینه گرفته تا تولید قرص‌های جاذب سم از دستگاه گوارش، استفاده در ماسک ضد گاز، گرافیت برای استفاده در آثار هنری و... از موارد کاربردی زغال است.

خشکی رودخانه قزل اوزن

خشک شدن آب رودخانه قزل اوزن در پائین دست این رودخانه در شهرستان طارم باعث مرگ ماهیان شده است. بنا به دلایل گوناگونی چندسالی است که در فصل تابستان جریان حرکت رودخانه قزل‌اوزن از حرکت باز می‌ماند و همین خشکی رودخانه در مدت چند ماه تابستان موجب توقف زندگیِ گونه‌های مختلف حیات وحش این رودخانه شده است. در تصاویر روز عکس‌هایی از خشکی رودخانه قزل اوزن را ببینید.

وضعیت وخیم دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه به عنوان یکی از پنج دریاچه شور بزرگ جهان، به دلیل خشکسالی های مداوم، استفاده بی رویه از منابع آبی زیرزمینی و ساخت بی رویه سد در حوضه آبریز آن، از دهه ۱۳۸۰ شمسی با مشکل خشکی مواجه است. سطح تراز دریاچه ارومیه در تیرماه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۴۸ سانتی متر کاهش داشته است.

۷۷ روزگی توله یوز ایران

۱۱ اردیبهشت ماه امسال ایران یوزپلنگ در اسارت سایت توران به روش سزارین سه توله به دنیا آورد اما بعد از به دنیا آمدن توله ها مادر آنها را نپذیرفت از این رو به ناچار به صورت دستی تغذیه شدند اما بعد از سه روز (۱۴ اردیبهشت) یکی از توله ها که به گفته مسوولان سازمان محیط زیست نقص ژنتیکی داشت تلف شد.

نجات جان فیل و نوزاد از چاهی در تایلند

روز چهارشنبه در استان ناخون نایوک تایلند یک فیل یکساله در چاله زهکشی کنار جاده سقوط کرد. به گفته کارمندان پارک ملی مادر این بچه فیل که برای بخاطر فرزندش کنار چاله ایستاده بود از شدت استرس بیهوش و به داخل چاله پرت شد. سرانجام دامپزشکان و کارکنان پارک موفق به نجات این فیل ها شدند. آنان برای نجات این فیل های بیهوش از بالابر و حفار استفاده کردند.

مقابله با بیابان زایی تلاش نسل ها

۱۰۵ هزار هکتار از اراضی استان قم در دشت مسیله، حسین آباد میش مست و کوه نمک از کانون های بحرانی ایجاد گرد و غبار است که عملیات احیای این مناطق در سطح ۱۵ هزار هکتار تاکنون صورت گرفته است. از جمله اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم برای مقابله با بیابان زایی، کاشت بذر و نهال، مدیریت هرزآب با طرح های چاله فلسی، مالچ پاشی و طرح های آبخیزداری است.

آتش‌سوزی در جنگل‌های پرتغال

آتش‌سوزی جنگلی در پرتغال ۲۹ نفر را زخمی کرد. تغییرات آب و هوایی قاره اروپا از دلایل وقوع بلایای طبیعی همچون خشکسالی و آتش‌سوزی است.

رها سازی مرغ‌‌ها و جوجه‌ها در اطراف باغ‌ملک

به گزارش رسانه خبری خوز خبر عده‌ای شبانه در بیابان‌های اطراف شهرستان باغ‌ملک مرغ‌ها و جوجه‌ها را معدوم‌سازی می‌کنند. این رسانه خواستار ورود مرکز بهداشت باغ‌ملک جهت برخورد با عوامل معدوم‌سازی مرغ و جوجه‌های زنده در این شهرستان شد. این رسانه اظهار داشته است که به دلیل بالا نگه داشتن قیمت مرغ در بازار دست به چنین اقداماتی زده می‌شود.

پروانه برگخوار سفید بلوط

پروانه برگخوار سفید بلوط با خوردن برگ‌های سبز درخت عملا سیستم تنفسی درخت را از کار می‌اندازد و درصد مهمی از درخت‌ها را از بین می‌برد. میزبان این درخت فقط بلوط است و بر روی درخت‌های دیگر نمی‌نشیند. این پروانه بشدت ویرانگر است و گفته می‌شود تا اوایل پاییز هم مهمان زاگرس است.

تاریخ مجلس شورای ملی

پس از صدور فرمان مشروطه توسط مظفرالدین شاه قاجار، مجلس شورای ملی در ایران تاسیس شد. تا مجلس پنجم همچنان حکومت قاجاریه بر سر کار بود و از مجلس پنجم به بعد، مجلس رای به سلطنت پهلوی داد. البته در همان دوران مجلس پنجم، عملا رضا خان پهلوی همه‌کاره کشور بود.

عطر حنا در مازاری‌های یزد

مازاری از پیشه‌های قدیمی استان یزد به شمار می‌رود که قدمتی بیش از ۷۰۰ سال دارد، اما هنوز رنگ فراموشی به خود نگرفته و کوچه مازاری‌های یزد در راسته‌ای از خیابانی در یزد هنوز رنگ و بوی حنا و ادویه دارد. پیشه مازاری از مشاغل اصلی در یزد در گذشته‌های نه چندان دور است و زمانی که تاجران یزدی رفت و آمد خود را به هند و پاکستان و کشور‌های حوزه خلیج فارس آغاز کردند، مازاری (حناسابی) رونق بسیاری گرفت و در تمام کشور این هنر تنها با آب و هوای یزد سازگار است.

برداشت خوشه‌های طلایی

برداشت خوشه‌های طلایی گندم از مزارع آبی و دِیمِ استان مازندران آغازشده و تا پایان تیرماه ادامه دارد. معمولا کشت گندم در شهرستان‌های مازندران در مناطق کوهستانی انجام می‌شود.
آخرین اخبار