آرشیو

تاریخ مختصر روز جهانی کارگر

هرساله روز اول ماه می به عنوان روز جهانی کارگر شناخته می‌شود. پیشینه این روز به اعتراضات کارگران شیکاگو باز میگردد که طی آن پانزده کارگر کشته و بسیاری بازداشت و زندانی شدند و تعدادی هم حکم اعدام گرفتند.

طوفان طبس علیه فرماندهان ارتش

عملیات نظامی آمریکا برای آزاد سازی گروگان‌های خود به خاطر طوفان طیس با ناکامی مواجه شد، اما در این میان ارتش مورد سوءظن و تصفیه ایدئولوژیک قرار گرفت.

پنهانکاری در فاجعه اتمی چرنوبیل

نیروگاه اتمی چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ منفجر شد. موادی که از این حادثه آزاد شده بودند برای ساخت بیش از صد بمب اتمی کافی بود، اما مقامات پخش مواد خطرناک را انکار کردند و سیاستمداران پخش هرگونه خبر درباره موضوع را ممنوع کردند.

سقوط فاو و رقم خوردن سرنوشت جنگ ایران و عراق

ایران در سال ۱۳۶۷ در نبرد فاو شکست خورد و این شبه جزیره به دست عراق افتاد. سه ماه پس از این نرد، ایران قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت و به یکی از طولانی‌ترین و ویرانگر‌ترین جنگ‌های قرن بیستم پایان داد.

سقوط بغداد توسط ارتش آمریکا

حمله آمریکا به عراق در تاریخ بیستم مارس سال ۲۰۰۳ انجام شد و ارتش عراق ظرف چند روز از هم پاشید. تصاویر تاریخی از لحظه سقوط بغداد را ببینید.

صد و پنجاهمین سالگرد تشکیل کمون پاریس

۲۸ مارس ۱۸۷۱ اولین حکومت پرولتاریا در جهان موسوم به کمون پاریس اعلام موجودیت کرد. کمون پاریس حکومتی سوسیالیستی بود که از ۱۸ مارس تا ۲۸ می ۱۸۷۱ کنترل پاریس را در دست داشت.
آخرین اخبار