آرشیو

شروط ایران برای پایان جنگ با عراق / وقتی همیشه ضعف دیپلماتیک بلای جان ایرانیان می‌شود!

در تاریخ چهل و چند ساله جمهوری اسلامی مذاکرات مختلفی برای پایان دادن به یک بحران با کشور‌های دنیا انجام شده است؛ از جمله مذاکرات مک فارلین یا مذاکرات منجر به قطعنامه ۵۹۸ یا مذاکرات مربوط به مسائل هسته‌ای. در تمام این موارد یک نقطه مشترک وجود دارد که معمولا طرف ایرانی خسارت دیده است. در این گزارش اتفاقات منجر به مذاکرات پایان جنگ ایران و عراق بررسی شده است.

نشست خبری محمدرضا شاه در میان اعتراضات دانشجویان

دانشجویان ایرانی در سفر محمدرضاشاه به آمریکا در سال ۱۳۵۶ دست به تظاهرات و شورش زدند. این دانشجویان توسط خود حکومت پهلوی و با بورسیه دولتی به آمریکا رفته بودند و اغلب آن‌ها تمام هزینه‌های تحصیل و زندگی را از حکومت محمدرضاشاه دریافت می‌کردند.

کشتن معترضان در روز خونین اصفهان

در شهریور ماه ۱۳۵۷ انقلابیون علیه حکومت پهلوی به خیابان ریختند. در این اعتراضات حدود ۱۰ نفر از معترضان به ضرب گلوله کشته شدند. چند ماه پس از این اعتراضات انقلاب ایران به پیروزی رسید.

زاینده‌رود خاطره تاریخی اصفهان

زاینده‌رود مهمترین مکان طبیعی فلات مرکزی ایران است که علاوه بر تاثیراتش در اقتصاد و کشاورزی، همواره جنبه‌ای معنوی برای مردم اصفهان داشته است.

تاسیس کاخ جوانان در ایران

اولین کاخ جوانان در سال ۱۳۴۵ در ایران تاسیس شد و از آن تاریخ به بعد در شهر‌های مختلف نیز ایجاد شدند، اما اغلب آن‌ها در شهر‌های بزرگ بودند و عملا بیرون از دسترس طبقات محروم قرار گرفتند بنابراین بیشتر اعضای آن جوانان طبقه متوسطی بودند که در اثر انقلاب سفید و گسترش شهرنشینی حالت فزاینده‌ای داشت.

تاریخ پیمان بغداد از تشکیل تا انحلال

پیمان بغداد پیمانی بود که میان عراق، ترکیه، انگلیس، پاکستان منعقد شد و بعدها ایران نیز به آن پیوست. با وقوع کودتای عبدالکریم قاسم و سقوط فیصل دوم آخرین پادشاه عراق، این کشور از پیمان خارج شد و مرکز پیمان به آنکارا انتقال یافت. پس از انقلاب ۱۳۵۷، ایران نیز از این پیمان خارج شد. کمتر از ۲۴ ساعت بعد پاکستان هم انصراف داد و پیمان منحل شد.

تخلیه خرمشهر پس از اشغال و آوارگی جنگ‌زدگان

اشغال خرمشهر یکی از تلخ‌ ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران است که شاید با عملکرد بهتر دولت قابل پیشگیری بود. این اتفاق در آبان سال 59 رخ داد اما نیروهای ایران در خرداد سال ۱۳۶۱ با عملیات بیت المقدس توانستند خرمشهر را پس بگیرند.

بازدید محمدرضاشاه پهلوی از خط تولید پیکان

اردیبهشت ۱۳۴۶ محمدرضاشاه خط تولید پیکان را افتتاح کرد و خبرش در رسانه‌ها سر و صدای زیادی ایجاد کرد. کار واردات قطعات خودرو به برادران خیامی و در ابتدا برادر بزرگتر (احمد) واگذار شد. تصویری تاریخی از بازدید شاه از خط تولید پیکان را در ادامه ببینید.

نخستین مدرسه مدرن در ایران در تبریز

نخستین مدرن مدرن در ایران در تبریز به نام مموریال تاسیس شد که مبلغان مذهبی یا میسیونر‌ها وظیفه تدریس در آن را برعهده داشتند. بعد از انقلاب سال ۵۷ این مدارس به نام مدارس توحید تغییر نام داد.

دیدار رئیس مجلس ایران با هیتلر

رضاشاه پهلوی تصور می‌کرد هیتلر و ارتش آریایی فاتحان جدید جهان خواهند بود. همین امر باعث حمایت وی از نازی‌ها و در نهایت سقوط و تبعیدش شد. از سال‌ها قبل ایران به آلمان نزدیک شده بود و همین موضوع به پاشنه آشیل او در جنگ جهانی اول تبدیل شد.

گروگان‌گیری در المپیک مونیخ

گروه فلسطینی سپتامبر سیاه در جریان المپیک مونیخ در آلمان، ورزشکاران اسرائیلی را گروگان گرفتند و خواستار آزادی ۲۰۰ فلسطینی در بند در اسرائیل بودند. با این خواسته‌ها مخالفت شد و اتفاقات تلخی در آلمان رقم زده شد.

محاکمه معروف‌ترین شکنجه‌گران ساواک

بهمن نادری‌پور ملقب به «تهرانی» و فریدون توانگری مشهور به «آرش» دو تن از شکنجه‌گران معروف ساواک بودند که توسط چریک‌های فدایی خلق لو رفتند و بعد از انقلاب در زندان اوین دادگاهی و سپس تیرباران شدند.

تظاهرات حزب توده علیه استعمار آمریکا

یکی از بزرگترین اعتراضات سراسری در ایران در دهه ۳۰ توسط حزب توده انجام شد. این اعتراضات توسط شهربانی و لمپن‌ها به خشونت کشیده شد و تعدادی از معترضان به ضرب گلوله به قتل رسیدند.

قیام مردم ایرلند علیه سلطه بریتانیا

مردم ایرلند در سال ۱۹۱۶ علیه سلطه بریتانیا شورش کردند که با سرکوب شدید بریتانیا مواجهه شدند. تعداد بسیار زیادی از مبارزان اعدام شدند و تعدادی کثیری به زندان افتادند.
آخرین اخبار