تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
علی تاجرنیا، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به نشست خبری اخیر رئیس‎جمهور مطرح کرد

مردم پاسخ‌های قانع‌کننده‌ می‎خواهند / روحانی نباید کلی‌گویی کند/ دولت نیازمند خانه‌تکانی است

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، بر این عقیده است که روحانی باید در نشست‌های خبری و در گفت‌وگو با مردم و اصحاب رسانه، پاسخ‌های قانع‌کننده‌‌ و شفافی را ارائه دهد و از کلی‌گویی نیز پرهیز کند.
مردم پاسخ‌های قانع‌کننده‌ می‎خواهند / روحانی نباید کلی‌گویی کند/ دولت نیازمند خانه‌تکانی است
رویداد۲۴-علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، بر این عقیده است که روحانی باید در نشست‌های خبری و در گفت‌وگو با مردم و اصحاب رسانه، پاسخ‌های قانع‌کننده‌‌ و شفافی را ارائه دهد و از کلی‌گویی نیز پرهیز کند.

طبق روال این چندساله، روحانی هرچند ماه یک‌بار، در میان اصحاب رسانه حاضر می‌شود تا بتواند پاسخگوی سؤالات و ابهامات آن‌ها باشد. 

سه‌شنبه هفته جاری نیز شیخ اعتدال در نشست خبری که ترتیب داده بود، حضور یافت تا به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور، جزئیات اقدامات و راه‌کارهای حل مشکلات را مطرح کند. این گفت‌وگو اما همانند سایر نشست خبری‌های پیشین، متأسفانه با یک ریتم تکراری، کند و به دور از خلاقیت همراه بود. ریتمی که علاوه بر اهالی رسانه، حتی حامیان و موافقان دولت را هم به‌نوعی کلافه کرده بود. 

انتقادات به «کلی‌گویی» حسن روحانی، بعد از گفت‌وگوی تلویزیونی او با مردم با مجری‌گری رضا رشیدپور به اوج خود رسید. بسیاری از کارشناسان و شهروندان، معتقد بودند که روحانی در گفت‌وگوی خود، گویی از هیچ قدرتی برخوردار نیست و در برابر بسیاری از مشکلات بعد از 5 سال، همچنان از امید و حل مشکلات در آینده صحبت ‌می‌کند. گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با اهالی رسانه نیز به همین منوال بود که صدای خیلی‌ها را درآورد. 

از سوی دیگر نیز، صادق زیباکلام هم در اعتراض به نشست خبری اخیر روحانی انتقاد کرد و در یادداشتی با تیتر «چه اصرار بر نشست خبری» نوشت: «يکي از مسائل جدي امروز، بالا رفتن روزانه نرخ ارز است؛ طبيعي بود بسياري منتظر بودند ببينند تدبير دولت دوازدهم براي خروج از اين وضعيت چیست. پاسخ ايشان آن بود که «تصميماتي براي کنترل نوسان ارز گرفته شده که بخشي از آن را رئيس بانک مرکزي اعلام کرده يا مي‌کند». نفس اينکه رئيس‌جمهور مي‌گويد رئيس بانک مرکزي تصميم را اعلام کرده يا خواهد کرد نشان مي‌دهد ظاهراً تصميم‌های جدي و عملي در کار نيست. اگر با عينک خوش‌بيني بنگريم مي‌توان گفت رئيس‌جمهور اميدوار است براي کنترل ارز راهي پيدا شود يا اتفاقات ديگري بيفتد که جلوي بالا رفتن نرخ ارزها گرفته شود، اما نفر اول دستگاه اجرا، سياستي در‌اين‌باره ندارد، به‌جز توصيه و نصيحت به مردم که به‌دنبال خريد دلار و يورو نروند.» 

طبیعتاً ادامه همین روند در آینده‌ای نه چندان دور، مشکلاتی از جمله ریزش آرا و روی برگرداندن مردم از او را به دنبال خواهد داشت. همان چیزی که مخالفان دولت به شدت در انتظارش هستند! انتظار می‌رود شیخ اعتدال در دوره 4 ساله پیش‌روی خود، با تکیه بر تجربیات و کنار گذاشتن محافظه‌کاری، دست از کلی‌گویی برداشته و به بیان جزئیات و ارائه پاسخ‌های شفاف به مردم و رسانه‌ها روی بیاورد.  

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به نشست خبری اخیر حسن روحانی با اصحاب رسانه، گفت: نفس پاسخگویی آقای روحانی کار بسیار ارزشمندی است و معتقدم یک منتخبِ مردم حتی اگر حرفی برای گفتن نداشته باشد، باید خود را در معرض پرسش مردم و رسانه‌ها قرار دهد. بنابراین من فکر می‌کنم این قسمت را باید ارج بگذاریم زیرا می‌تواند یک پیامی برای سایر نهادها و روسای قوا باشد که به‌صورت ادواری، خود را در معرض پاسخ قرار دهند. 

تاجرنیا با بیان اینکه مردم از رئیس‌جمهور انتظار دارند به سؤالات اهالی رسانه، پاسخ‌های روشن و شفافی ارائه دهد، تصریح کرد: مردم از روحانی می‌خواهند که پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای در خصوص مسائل و مشکلات ارائه دهد. مطرح کردن یک سری کلیات و مسائلی که در واقع همه مردم از آن خبر دارند، آن هم در لفافه، نمی‌تواند مورد نظر مردم باشد. آقای روحانی باید به این نکته توجه داشته باشد که جدای از اینکه ایشان در دور آینده کاندیدای انتخابات نخواهد بود، اگر قرار باشد مسیر اعتدال و عقلانیت ادامه پیدا کند، نیازمند پاسخگویی دقیق به مردم است و باید بدانیم که اگر مردم از این جریان روی گردان شوند، انتخاب آن‌ها انتخابی خارج از جریان‌های سیاسی موجود نظام خواهد بود. فلذا به نظرم آقای روحانی باید در آغاز هر نشست خبری، سؤالات مقدم را تعریف کند و جواب‌های مناسب و قانع‌کننده‌ای هم به آن‌ها بدهد. 

این نماینده مجلس ششم، ادامه داد: اینکه رئیس‌جمهور در دوره اول خود به مشکلات و مسائلی که در گذشته وجود داشته اشاره کند امر درستی است، اما اکنون و با گذشت نزدیک به 5 سال از دوره ریاست‌جمهوری ایشان، طبیعتاً این‌گونه توجیه ‌کردن‌ها مورد اقبال مردم قرار نخواهد گرفت. خوب است که اطرافیان رئیس‌جمهور قبل و بعد از نشست خبری‎، ارزیابی‌های را در خصوص آن نشست داشته باشند و آن‌ها را به رئیس‌جمهور منتقل کنند.

تاجرنیا با تأکید بر اینکه متأسفانه آقای روحانی از ابتدا از تیم اجرایی درستی در مجموعه خود استفاده نکردند، خاطرنشان کرد: متأسفانه علی‌رغم انتظاری که وجود داشت، بدنه مدیریتی دولت نه تنها تقویت نشد، بلکه افراد محافظ کار جایگزین چهره‌های موفق و تأثیرگذار شدند. یعنی تغییراتی که آقای روحانی انجام دادند، شرایط را به مراتب از دوره اول سخت‌تر و بدتر کرده است. دولت باید چابک‌تر باشد و دست به اقدامات شجاعانه‌ای بزند تا بتواند شرایط را تغییر دهد. این شرایط رخوت و رکودی که بر اجزای مختلف کشور ما سایه انداخته است، به هیچ عنوان به نفع مردم، دولت و مجموعه نظام نیست. 

این فعال سیاسی ادامه داد: بالاخره مردم می‌دانند که رئیس‌جمهور با مشکلاتی مواجه است، اما این را هم می‌دانند که آقای روحانی فرد گرم و سرد چشیده‌ای است، فردی است که از ابتدای انقلاب در مسئولیت مختلفی حضور داشته، بنابراین توقع مردم این است که روحانی با شناخت مشکلات کشور و با شناخت پیچیدگی‌های روابط نهادهای کشور، این مسئولیت را پذیرفته باشد. با توجه به اینکه روحانی تجربه دولت اول را هم به همراه خود دارد، باید بتواند که یک حرکت جدی برای تغییر شرایط کشور انجام دهد. خوشبختانه مجلس هم نسبت به قبل، مجلس همراه‌تری با دولت است. 

تاجرنیا با بیان اینکه دولت با وجود تدبیر و عقلانیتی که دارد باید تلاش خود را برای حل مسائل و مشکلات، بیشتر کند، تصریح کرد: دولت باید از نقطه نظرات مشاوران و متخصصین داخلی و خارجی بهره‌مند شود و سعی کند که شرایط موجود را تغییر دهد. به نظرم یکی از اهداف مهم مخالفین دولت، به‌نوعی منزوی و محافظه‌کار کردن دولت است و این روزمرگی‌‌هایی که دولت دچار آن شده است، به‌نوعی مشکل‌آفرین خواهد شد. دولت چه در سطح وزرا، چه در سطح معاونین و روسای ستادی و غیره، همه و همه نیازمند یک خانه‌تکانی جدی است. 

تاجرنیا ادامه داد: تفکری که اکنون بر کشور حاکم است، یک تفکر محافظه‌کارانه‌ای است که خواهان حفظ وضع موجود است. من احساس می‌کنم یک ترسی در دولت وجود دارد و به این فکر می‌کنند که اگر بخواهند دست به تغییری بزنند، چه تبعاتی به دنبال خواهد داشت! طبیعی است که همه ما معتقد هستیم که هر کاری باید با فکر و اندیشه پیش برود اما اینکه ما به دلیل وجود ترس، هیچ اقدامی انجام ندهیم اصلاً منطقی و مورد قبول نیست و فقط کار را دشوارتر خواهد کرد. 

تاجرنیا با تأکید بر اینکه دولت و شخص روحانی باید نسبت به مسائل و مشکلات کشور پاسخگو باشند، تصریح کرد: اینکه بخشی از طرفداران و حامیان آقای روحانی به منتقد او تبدیل شده‌اند، یک نشانه مهمی برای آقای روحانی است که باید بداند باید در رویه خود تغییراتی را ایجاد کند. من بازهم تأکید دارم که اصل نشست خبری امری لازم و ضروری است اما باید تلاش شود تا این نشست‌ها مقدمه‌ای برای جلسات خوب، پربار و قانع‌کننده باشد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
0
0
اقای روحانی چرا پیگرپرونده فساد بابک زنجانی وهمدستانش نشد و قضیه رو رها کرد باید به مردم بگوید این همه پول کشور کجا رفته مردم حرفهای کلیشه ای نمی خوان ایشان فقط واژه تدبیر و امید و انشاالله را بکار میبرند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان