تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
شش تن از نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کردند

بودجه نهادهای فرهنگی ذیل جدول ۱۷ قطعا حذف می‌شود/ اولویت معیشت مردم است/ باید توضیح دهند با اعتبارات دریافتی چه کردند

نماینده بوکان در مجلس با تاکید بر اینکه نظر اکثریت نمایندگان مجلس بر حذف جدول ۱۷ از بودجه ٩٧ است، در خصوص نارضایتی برخی از افراد فعال در موسساتی که بواسطه تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه شان حذف می شود، گفت: از افرادی که تاکنون بودجه دریافت می‌کردند و حال قرار شده است بودجه آن‌ها قطع شود باید پرسید وقتی اعتبار گرفتید چه کردید؟ و آیا وضع فرهنگ در کشور بواسطه کارهای شما بهبود یافته است؟
بودجه نهادهای فرهنگی ذیل جدول ۱۷ قطعا حذف می‌شود/ اولویت معیشت مردم است/ باید توضیح دهند با اعتبارات دریافتی چه کردند
رویداد۲۴- نماینده بوکان در مجلس با تاکید بر اینکه نظر اکثریت نمایندگان مجلس بر حذف جدول ۱۷ از بودجه ٩٧ است، در خصوص نارضایتی برخی از افراد فعال در موسساتی که بواسطه تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه شان حذف می شود، گفت: از افرادی که تاکنون بودجه دریافت می‌کردند و حال قرار شده است بودجه آن‌ها قطع شود باید پرسید وقتی اعتبار گرفتید چه کردید؟ و آیا وضع فرهنگ در کشور بواسطه کارهای شما بهبود یافته است؟

کميسيون تلفيق تصمیم گرفت که در  بودجه سال ٩٧، موسساتی که به جدول‌ هفدهی‌ها معروف بودند را حذف کند، هرچند این اتفاق سر و صدای برخی از مدیران این موسسات را درآورده است و آن‌ها امیدوارند تا به کمک نمایندگان حامی خود در صحن علنی مجلس این تصمیم را برگردانند. 

البته در رابطه با بودجه سال ٩٣ این بازگشت در صحن علنی اتفاق افتاد و حال باید دید که نمایندگان این بار به تصمیم کمیسیون تلفیق رای می‌دهند یا به مانند سال ٩۲ عمل خواهند کرد. در همین رابطه به سراغ چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفتیم تا نظرات آن‌ها را در این باره جویا شویم.


نظر کمیسیون تلفیق تایید می‌شود

علی ابراهیمی، نماینده شازند در گفت‌وگو با رویداد۲۴ راجع به اینکه طی تصمیم نمایندگان کمیسیون تلفیق، جدول ۱۷ از بودجه سال ٩٧ حذف شد و چقدر امکان دارد که در صحن مجلس این تصمیم به مانند سال 92 برگردد، گفت: به نظر من در حال حاضر فضای مجلس به شکلی است که نظر کمیسیون تلفیق در صحن مجلس هم تایید می‌شود. حتی در این باره رایزنی‌هایی هم شده و با افرادی که از این منابع اعتبار می‌گرفتند صحبت شده که با توجه به محدودیت‌هایی که در تامین اعتبارات است فعلا موضوع گرفتن بودجه را دنبال نکنند. 

ابراهیمی در ادامه افزود: من فکر می‌کنم با شرایطی که بر جامعه حاکم است و فضایی که در مجلس موجود است به احتمال زیاد تصمیمی که کمیسیون تلفیق راجع به حذف جدول ۱۷ گرفته، تایید شود. ضمن اینکه در صحن علنی راجع این موضوع مذاکره خواهد شد و باید افرادی که قرار است این بودجه را بگیرند گزارش عملکرد سال‌های گذشته خود را ارائه دهند و به نوعی متوجه شویم که چقدر تاکنون دریافت کرده‌اند و چقدر کارشان خروجی داشته است. 

وی تاکید کرد: من با موازی کاری مخالفم و معتقدم در این رابطه باید شفاف گزارشی ارائه شود تا منابع تخصیص داده شده به هدر نرود.

شبکه‌های مجازی بر تصمیم کمیسیون تلفیق تاثیر گذاشتند

هدایت‌الله خادمی، نماینده ایذه و باغملک در این باره به رویداد۲۴ گفت: بی‌تردید کشیدن موضوع به افکار عمومی و پخش وسیع آن در شبکه‌های مجازی تاثیر زیادی بر تصمیم کمیسیون تلفیق گذاشت اما این احتمال وجود دارد که در صحن علنی مجلس با شکل کار، مخالفت‌هایی صورت بگیرد. موضوع مهم در بودجه ٩٧ باید این باشد که آیا این بودجه پس از تصویب قابلیت رفع برخی مشکلات مردم را خواهد داشت یا خیر؟

بخش‌های فرهنگی باید خودکفا شوند

سلمان خدادادی، نماینده ملکان در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در این رابطه گفت: جدول ۱۷، ردیف‌هایی است که بصورت کمک به موسسات مختلف فرهنگی داده می‌شود. حقیقت امر این است که این بودجه‌هایی هم که در گذشته گفته می‌شد به این بخش‌های فرهنگی اختصاص داده می‌شود در عمل با آنچه تصویب می‌شد بسیار متفاوت بود. 

خدادادی در ادامه افزود: من چندین دوره سابقه نمایندگی دارم، فقط در سال‌های اول حضورم در مجلس پنجم و ششم این اتفاق بصورت واقعی می‌افتاد اما هرچه جلوتر آمدیم این تخصیص‌ها به اندازه بودجه تصویب شده نبود. متاسفانه با شرایط بد اقتصادی حاکم بر کشور این بودجه‌ها به 10 درصد از آنچه تصویب می‌شد رسید اما افکار عمومی تصور می‌کرد که مبلغ اختصاص داده شده به این بخش‌ها آن چیزی است که در بودجه تصویب شده است. 

وی گفت: مجلس در سال 96 به این نتیجه رسیده که بخش‌های فرهنگی باید بتوانند خودشان را اداره کنند و دل به کمک‌های دولتی نبندند. به نظر من این اتفاقی که در سالیان گذشته در رابطه با این موسسات می‌افتاد روند مناسبی نبود و اکنون این تصمیم کمیسیون تلفیق را مثبت ارزیابی می‌کنم. من فکر می‌کنم در نهایت نظر کمیسیون تلفیق در صحن علنی هم تایید خواهد شد.

برخی نمایندگان در تلاشند که در صحن، بودجه بعضی موسسات فرهنگی را برگردانند

سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران در رابطه با حذف جدول ۱۷ از بودجه ٩٧ به رویداد۲۴ گفت: در بین همکاران ما افرادی هستند که در تلاشند که بودجه برخی بخش‌های فرهنگی که از خروجی مناسبی در گذشته برخوردار بودند و می‌شود بر آن‌ها نظارت داشت را برگردانند. به هر حال پیشنهادات برخی نمایندگان در صحن مطرح می‌شود و رای می‌آورد و شاید در این رابطه هم چنین اتفاقی بیافتد. 

ذوالقدر در خصوص نقش افکار عمومی در این تصمیم کمیسیون افزود: از گذشته تاکنون جدول ۱۷، مورد بحث بوده است و شاید امسال به خاطر افکار عمومی، کمی موضوع حساسیت بیشتری به خودش گرفت. پیش بینی من بر این است که احتمال دارد با پیشنهادات احتمالی که از سوی برخی همکاران مطرح می‌شود چند مورد از موسسات فرهنگی که بودجه آن‌ها قطع شده، دوباره مستحق دریافت کمک از دولت بشوند. 

وی در ادامه تصریح کرد: فارغ از بودجه‌ای که قرار است به بخش‌ها و نهادهای فرهنگی اختصاص دهند یا تعدادی از آن‌ها را حذف کنند، نیاز است بر عملکرد و خروجی همه دستگاه‌ها نظارت شود و تحقیق کرد و دید آیا آن‌ها به پیشرفت کشور کمک می‌کنند یا خیر؟

حذف جدول ۱۷ از بودجه ٩٧ تصمیمی مثبت بود

محمدرضا رضایی‌کوچی، نماینده جهرم در این رابطه به رویداد۲۴ گفت: ما در کشور با چالش‌هایی اساسی روبرو هستیم که نیاز است که همه دست به دست هم دهیم تا این موضوعات حل شود. در موضوع اشتغال، صادرات، آلودگی هوا در کلانشهرها، تامین آب شرب و... موانعی زیادی وجود دارد که به نظر می‌رسد اولویت و رسیدگی به این مسائل از اهمیت بالاتری نسبت به دیگر موضوعات برخوردار است. از این‌رو من تصور می‌کنم تصمیمی که کمیسیون تلفیق راجع به حذف جدول ۱۷ گرفت در صحن هم با موافقت نمایندگان روبرو شود و با توجه به شرایط کشور این تصمیم را مثبت و رو به جلو ارزیابی می‌کنم.

وقتی اعتبار گرفتید چه کردید؟

محمدقسیم عثمانی، نماینده بوکان در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در خصوص اینکه آیا مجلس به مانند سال 92 جدول هفدهی‌ها را به بودجه برمی‌گرداند، گفت: با توجه به فضای مجلس بعید به نظر می‌رسد که اتفاقی که در سال 92 در صحن علنی مجلس افتاد امسال هم اتفاق بیافتد و می‌توان گفت نظر اکثریت نمایندگان مجلس بر تایید نظر کمیسیون تلفیق است. البته باید توجه داشت که جدول ۱۷، حذف شده اما محتویات آن به قوت خودش باقی است، یعنی این بودجه به نوعی در ردیف‌های دیگر توزیع شده است. 

عثمانی در ادامه راجع به نارضایتی برخی از افراد فعال در این موسسات بواسطه تصمیم کمیسیون تلفیق افزود: از افرادی که تاکنون بودجه دریافت می‌کردند و حال قرار شده است بودجه آن‌ها قطع شود باید پرسید وقتی اعتبار گرفتید چه کردید؟ و آیا وضع فرهنگ در کشور بواسطه کارهای شما بهبود یافته است؟
نظرات شما
پیشخوان