تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
روزنامه‌ اسرائیلی یدیوت آهرونوت مطرح کرد

درگیری ایران و اسرائیل در سوریه، آزمونی برای جنگ بعدی است؟

در جنگ بعدی شمال، حزب‌الله ده‌ها هواپیمای بدون سرنشین را به پرواز درخواهد آورد، آزادی عمل اسرائیل در لبنان بیش‌ازپیش محدود خواهد شد، و احتمالاً هواپیماهای اسرائیلی بیشتری سرنگون خواهد شد.
رویداد۲۴- در جنگ بعدی شمال، حزب‌الله ده‌ها هواپیمای بدون سرنشین را به پرواز درخواهد آورد، آزادی عمل اسرائیل در لبنان بیش‌ازپیش محدود خواهد شد، و  احتمالاً هواپیماهای اسرائیلی بیشتری سرنگون خواهد شد.

به گزارش رویداد۲۴، روزنامه اسرائیلی یدیوت آهرونوت در این شرایط توصیه می‌کند که برای ممانعت از جنگ بعدی، یا دست‌کم به تعویق انداختن آن تا حد ممکن، اسرائیل باید بازدارندگی خود را تقویت کند و قدرت‌های جهان را متقاعد کند که در طراحی توافقنامه سوریه، منافع اسرائیل را نیز مدنظر قرار دهند.

گزارش این روزنامه اسرائیلی این‌طور آغاز می‌شود: بیایید تمامی اجزا را سر جای خود قرار دهیم: پس از یک چنین روز جنگی که تا حدودی موفقیت‌آمیز بود و تا حدودی نه، باید بدانیم که همه آنچه طی 24 ساعت روز شنبه شاهدش بودیم، شاید به‌سختی یک نیم روز از جنگیدن در جنگ بعدی شمال باشد که شامل ده‌ها هواپیمای جنگی، یک سیستم دفاعی محکم و هزار موشک در روز می‌شود.

آنچه روز شنبه در آسمان شمالی رخ داد چیزی کمتر از نخستین جنگ علنی میان ایران و اسرائیلی نداشت. روز شنبه بود که اسرائیل مدعی شد اهداف ایرانی در سوریه را بمباران کرده است. 

در ادامه این گزارش آمده: معادله توقف پهپاد ایرانی در مقابل یک جنگنده سرنگون شده ارتش اسرائیل، برای بازدارندگی این رژیم بسیار بد است. قرار نیست یک جنگنده اف 16 با خلبانی با تجربه توسط موشک ضدهوایی سوری در قلمروی اسرائیل سرنگون شود.

این روزنامه اسرائیلی در ادامه مدعی شد که «این احتمال هم وجود دارد که این جنگ یک روزه با برنامه‌ریزی ایران صورت گرفته باشد. آن‌ها با انجام چنین عملیاتی و ارسال یک جنگنده به اسرائیل، نه تنها آماده امکان سرنگونی آن می‌شدند، بلکه برای حمله ارتش اسرائیل در عملیات پس از آن نیز آماده بودند. به همین دلیل است که بلافاصله با شدیدترین حمله هوایی که تاکنون از سوریه سراغ داشته‌ایم، حمله ضدهوایی را مدیریت کردند. 

و اینجا دقیقاً نقطه‌ای است که جنگ بعدی آغاز می‌شود، جنگ برداشت‌ها: چه کسی پیروز مهم‌ترین دور جنگ در صحنه سوریه شد که از جنگ نخست لبنان تاکنون رخ داده است؟ 

شاید اسرائیل در مدیریت این شرایط موفق بوده باشد اما آنچه در انتهای روز در خاطر می‌ماند این واقعیت است که یک جنگنده اف 16 در قلمروی اسرائیل سرنگون شده است. در جنگ برداشت‌ها، فیلم بیرون پریدن دو خلبان اسرائیل از هواپیما با چتر نجات بیش از فیلم حمله به پهپاد یا حمله پس از آن در اذهان حک خواهد شد.

حزب‌الله در تشریح اتفاقات روز شنبه، از آن به‌عنوان یک مرحله استراتژیک جدید یاد کرد که به حمله نقض حریم هوایی و زمینی سوریه پایان خواهد داد و معادلات گذشته را از بین خواهد برد.

این جنگ یک روزه، آزمونی برای جنگ بعدی در شمال بود. در جنگ بعدی، حزب‌الله ده‌ها هواپیمای بدون سرنشین را به پرواز درخواهد آورد، آزادی عمل اسرائیل در لبنان بیش‌ازپیش محدود خواهد شد، و  احتمالاً هواپیماهای اسرائیلی بیشتری سرنگون خواهد شد.
نظرات شما
پیشخوان