تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس، در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

مبارزه با فساد از زیرمجموعه‌های نهاد رهبری آغاز شود/ فساد مایه ننگ جمهوری اسلامی است/ اقتدار لازم برای برخورد با فساد وجود ندارد

زاکانی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی بر این عقیده است که همت کافی و لازم برای مبارزه با فساد در کشور ما وجود ندارد و اگر این همت و شفافیت به کار گرفته شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. حتی اگر مبارزه با فساد از دستگاه‌ها و زیرمجموعه‌های نهاد رهبری آغاز شود، می‌تواند یک نقطه قوت برای مبارزه با فساد باشد، زیرا رهبر انقلاب هیچ‌گاه در این خصوص خط قرمزی نداشته‌اند.
مبارزه با فساد از زیرمجموعه‌های نهاد رهبری آغاز شود/ فساد مایه ننگ جمهوری اسلامی است/ اقتدار لازم برای مواجه با فساد وجود ندارد/ قوه‌قضاییه در پرونده احمدی‌نژاد، نتوانسته افکارعمومی را اقناع کند
رویداد۲۴-علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی بر این عقیده است که همت کافی و لازم برای مبارزه با فساد در کشور ما وجود ندارد و اگر این همت و شفافیت به کار گرفته شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. حتی اگر مبارزه با فساد از دستگاه‌ها و زیرمجموعه‌های نهاد رهبری آغاز شود، می‌تواند یک نقطه قوت برای مبارزه با فساد باشد، زیرا رهبر انقلاب هیچ‌گاه در این خصوص خط قرمزی نداشته‎اند.

فساد و مبارزه با فساد آن هم از نوع اقتصادی، سال‌هاست که به کلیدواژه اصلی مسئولین کشور تبدیل شده است. تقریبا به عمر انقلاب اسلامی ایران. 

انقلاب اسلامی ایران که اساسا برای مبارزه با فساد در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی رقم خورد، به نظر می‌رسد بعد از گذشت 40 سال، همچنان به عنوان یک دغدغه مهم و اساسی در میان مردم و مسئولین وجود دارد و مدام مباحث و قانون‌های جدید برای  «مبارزه با فساد» گذاشته می‌شود. بحران فساد در کشور ما به حدی رسیده است که رهبر انقلاب از آن با عنوان «اژده‌های هفت‌سر» نام برده است و می‌فرمایند:«باید با فساد مبارزه بشود،با ظلم مبارزه بشود،البته خیلی سخت است. فساد مثل اژدهای هفت‌سر افسانه‌هاست، یک سرش را که می‌زنی با شش سر دیگر حرکت می‌کند، از بین بردنش آسان نیست. برخورد با آن کسانی که منتفع از فساد هستند کار بسیار سختی است ولی از آن کارهایی است که حتماً باید انجام بگیرد.»

تقلای مسئولین و تاکید موکد رهبر انقلاب برای مبارزه با فساد، همه و همه نشان دهنده این است که فساد در کشور ما نه تنها ریشه‌کن نشده، بلکه روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود و فاسدان نیز به دلیل نفوذ در دستگاه‌های قدرت، حاشیه‌های امن خود را گسترش می‌دهند. 

علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با رویداد۲۴، با اشاره به سخنان اخیر رهبرانقلاب در خصوص مبارزه با فساد و اینکه با گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، ما چقدر توانسته‌ایم به این مهم دست پیدا کنیم،گفت: طبیعتا موضوع فساد در کشور ما یک موضوع پیچیده‌ای است و وجود ذره‌ای از آن‌هم مایه بی‌آبرویی و بی‌حیثیتی نظام و مسئولین است. امروز شرایط کشور، شرایط بسیار سختی است، لذا به اعتقاد بنده قیام کردن برعلیه فساد، تبعیض و فقر، یک امر ضروری است.

زاکانی با بیان اینکه مسئولین در این خصوص باید پیگیری‌های لازم را انجام دهند، خاطرنشان کرد: مردم نیز باید همواره از مسئولین مطالبه کنند که برخورد با مفسیدن سریعا و صریحا صورت بگیرد. این مفسدان قطعا افراد ناشناخته‌ای نیستند اما چون در قوه قضاییه، مقننه و اجرایی فعالیت کرده‌اند، رسیدگی به اموراتشان را به تاخیر می‌اندازند. لذا علاوه بر همت مسئولین کشور، مردم و نخبگان نیز باید مبارزه با فساد را مطالبه کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم، با بیان اینکه در طول 40 سال ازگذشت پیروزی انقلاب اسلامی، مبارزه با فساد همواره صورت گرفته است، تصریح کرد: منظور رهبر انقلاب از اژده‌های هفت سر به این معنا نیست که تاکنون مبارزه با فساد هیچ نتیجه‌ای نداشته، معنای آن اینست فساد همانند اژده‌های هفت سر است که اگر یک سر آن را قطع کنیم، شش سر دیگر آن باقی می‌ماند. لذا رهبری می‌فرمایند به این میزانی که مبارزه شده اثر داشته اما همت کافی نبوده است. معتقدم این همت باید هم در میان مردم و نخبگان جامعه و هم در میان مسئولین وجود داشته باشد، زیرا فساد مایه ننگ جمهوری اسلامی است.

علیرضا زاکانی، با تاکید بر اینکه فاسد،فاسد است و فساد در هر گروه، جریان و دستگاهی ممکن است وجود داشته باشد، تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند در کشورهای دیگر فساد وجود ندارد، اما باید بگویم که بخشی از این موارد در کشورهای دیگر نهادینه شده است و آن را قانونی کرده‌اند. لذا آن‌ها پورسانت و امکانات لازم را دارند اما ما این موارد را فساد و فسادآور می‌دانیم. ولی نکته قابل تاملی که وجود دارد این است که در کشور «شفافیت» وجود ندارد. اگر شفافیت به وجود بیاید، بخش زیادی از این فساد‌ها کاهش پیدا می‌کند. متاسفانه در کشور ما اقتدار لازم برای برخورد با پرونده‌های فساد وجود ندارد و پرونده‌های فساد را همانند سایر پرونده‌ها می‌دانند. من معتقدم فاسد نباید احساس امنیت کند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه قانون‌های مبارزه با فساد در کشور ما باید مورد بازنگری قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: معتقدم نکات و نقاط مبارزه با فساد را باید از راس و بزرگترین منبع‌های فساد شروع کرد و اگر این کار آغاز شود، بسیاری از مشکلات قطعا حل خواهد شد. 

زاکانی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست شفافیت و احیانا مبارزه با فساد از دستگاه‌ها و زیرمجموعه‌های رهبری آغاز شود تا هم مردم بهتر در جریان امور قرار بگیرند و هم مسئولین حساب کار دستشان بیاید، گفت: من معتقدم حتما این کار باید انجام شود زیرا این موضوع می‌تواند حاکی از یک نقطه قوت باشد. به معنای دیگر این شفافیت نه تنها مضموم نیست، بلکه بسیار هم مطلوب است. رهبر انقلاب نیز هیچ‌گاه این موضوع را خط قرمز نمی‌داند. به طور مثال چند سال گذشته ما می‌خواستیم از قوه قضاییه تحقیق و تفحص انجام دهیم، اما قوه قضاییه مقاومت می‌کرد و می‌گفت ما زیر نظر رهبری هستیم، اما رهبر انقلاب سه بار بر تحقیق و تفحص تاکید کرده و راه را برای ما باز کردند. یا در خصوص موارد و مسائل مختلف دیگری مانند صداوسیما و غیره، رهبری همواره از بحث تحقیق و تفحص مبارزه با فساد، حمایت‌های خوبی انجام دادند. 

این نماینده مجلس در پایان با اشاره به پرونده محموداحمدی‌نژاد و نزدیکانش و تخلفاتی که در پرونده آن‌ها آمده است، تصریح کرد: قوه‌قضاییه در بسیاری از موارد مانند همین پرونده احمدی‌نژاد، نتوانسته افکارعمومی را اقناع کند. من امیدوار هستم واقعیت‌های این پرونده مشخص شود تا همگان متوجه شوند که آیا واقعا تخلفی بوده است یا خیر. من قطعا یاران و نزدیکان احمدی‌نژاد را در بروز برخی از تخلفات مقصر و قوه قضاییه را در اطلاع رسانی شفاف و دقیق، ناکارآمد می‌دانم.  
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
حسین ابن علی
|
Germany
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
0
خب ! آنوقت که ذوب شده بودین فکرش را کردین!
رضا
|
Sweden
|
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
1
0
حتما به شما پورسانت داده اند که میخواهید گرفتن پورسانت را قانونی کنید و به عبارت دیگر همه دزدی ها بجای زیرمیزی قانونی انجام شود .مثل ایتکه خوابید الان هر دو نوعش است هم قانونی مثل سر و کیسه شدن مردم با هزینه های سرسام اور مختلف وگران فروشی خدمات دولتی وبانکی و ارزاق عمومی و هم باج وخراج دادن به کارگزاران ورابطین انها .کافی است گذرتان بیفتد به شهرداری ویا دادگاه ها و یا پاسگاه های پلیس و دیگر ادارات و حتی مدرسه بچه تان ان زمان می بینید که چی به چی است
نظرات شما
پیشخوان