تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص از عدم سفر وزیر خارجه آمریکا به تل‌آویو در تور خاورمیانه‌ای؛

اسرائیل در تقابل با ایران و سوریه حمایت آمریکا را ندارد

تور خاورمیانه‌ای رکس تیلرسون شامل امان، آنکارا، قاهره، شهر کویت و بیروت می‌شود اما تل‌آویو نه. این مسئله پیش از درگیری روز شنبه با ایران شاید کمی معنادار بود؛ اما حال اقدام درستی به نظر نمی‌رسد.
رویداد۲۴- تور خاورمیانه‌ای رکس تیلرسون شامل امان، آنکارا، قاهره، شهر کویت و بیروت می‌شود اما تل‌آویو نه. این مسئله پیش از درگیری روز شنبه با ایران شاید کمی معنادار بود؛ اما حال اقدام درستی به نظر نمی‌رسد. 

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از روزنامه اسرائیلی هاآرتص، حتی پیش از اتفاقات روز شنبه در مرز سوریه-اسرائیل، سؤالات جدی در مورد میزان مشارکت آمریکا برای کمک به اسرائیل در مدیریت چالش‌های هرچه پیچیده‌تر در منطقه شمالی‌اش مطرح بود.

سفر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا به منطقه، به گفته خود او می‌تواند فرصتی برای تغییر به نفع منافع اسرائیل و ایالات‌متحده باشد.

تمرکز آمریکا در سوریه بر تکمیل فرایند شکست داعش در مناطق مرکزی و شرقی سوریه، حمایت از کردها و متحدان سنی در مقابله با یورش‌های داعش و تا حدودی، متوقف کردن پیشروی ایران یا رژیم اسد در مناطقی بوده که پیش‌تر تحت اشغال داعش قرار داشتند. ابزارهای دستیابی به این اهداف محدود است: در درجه اول، دو هزار نیروی آمریکایی، حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه و تلاش‌های تثبیت‌کننده به رهبری «اداره توسعه بین‌المللی آمریکا».

در این شرایط توجه اندکی از سوی آمریکا به جلوگیری از راه‌اندازی تأسیسات نظامی ایرانی در سوریه که می‌تواند برای انجام حملات علیه اسرائیل استفاده شود، شده است. توافقی که قرار بود عناصر ایرانی و مورد حمایت ایران را از نزدیک شدن به مرز اسرائیل دور نگه دارد، هیچ مکانیسم اجرایی ندارد.

یکی از دلایل بروز چنین شرایطی، میزان تأثیرگذاری اسرائیل در رسیدگی به این تهدیدات به‌طور مستقل بوده است.

امیر اشل، ژنرال سابق نیروی هوایی اسرائیل مدعی است که این رژیم طی پنج سال گذشته بیش از  صد بار به اهدافی در سوریه حمله کرده که اکثراً محموله‌های ایران بوده‌اند. طی شش ماه گذشته نیز این کمپین به‌صورت علنی‌تر و مستقیم‌تر دارایی‌های ایران در سوریه را هدف قرار داده است.

سیاست دولت ترامپ بسیار شبیه به سیاست دولت اوباما، حمایت از آزادی عمل اسرائیل در انجام این حملات بوده است. نه دولت آمریکا تمایلی به مشارکت در این اقدامات نظامی مستقیم داشته و نه اسرائیل به دنبال چنین نقش‌آفرینی از سوی آمریکا بوده است.

در ادامه گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص آمده: اما با توجه به اتفاقات روز شنبه، ایالات‌متحده باید سطح مشارکت خود را افزایش دهد.

اسرائیل در این درگیری به چندین هدف ایرانی و سوریه حمله کرد اما این نخستین بار طی چند دهه بود که یک جنگنده اسرائیلی سرنگون می‌شد و این فرض که ممکن بود این سقوط در خاک سوریه اتفاق بیفتند و سرنشینان آن دستگیر شوند یا بدتر از آن، نشان می‌دهد که اسرائیل تا چه اندازه به یک اتفاق بسیار خطرناک‌تر نزدیک بوده است.

در چنین شرایطی وزیر خارجه آمریکا سفر به چند پایتخت خاورمیانه‌ای را آغاز خواهد کرد. این فرصت خوبی است که در اسرائیل هم توقفی داشته باشد، در مورد یک سیاست واقعی و پیام استراتژیک با نخست‌وزیر هماهنگ شود و در توقف‌های بعدی خود در کشورهای منطقه، یک استراتژی مشترک اسرائیلی-آمریکایی را اجرایی کند. بسیاری از وزرای خارجه آمریکا در زمان بحران، دست به همین اقدام زده‌اند.

اما عجیب اینکه نام اسرائیل در مقاصد این تور خاورمیانه‌ای به چشم نمی‌خورد. توقفگاه‌های تیلرسون شامل امان، آنکارا، قاهره، شهر کویت و بیرون می‌شود، اما تل‌آویو نه. . این مسئله پیش از درگیری روز شنبه با ایران شاید کمی معنادار بود؛ اما حال اقدام درستی به نظر نمی‌رسد.

بازیگران در سراسر خاورمیانه تماشاگر نمادها هستند. سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور این کشور به اسرائیل بیانگر حمایت جدی و دوستی با اسرائیل بود. اما عدم سفر وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل در این شرایط یک پیام برای منطقه دارد و آن اینکه: اسرائیل در مقابله با ایران و سوریه، تنها است. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان