تاریخ انتشار: ۲۱:۴۴ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۶

انقلاب مشروطیت با ظهور خود اندیشه قانون اساسی را مطرح کرد

آیین اختتامیه همایش ملی " قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران" با حضور معاون حقوقی رئیس جمهور در دانشگاه تبریز برگزار شد.

رویداد۲۴-آیین اختتامیه همایش ملی " قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران" با حضور معاون حقوقی رئیس جمهور در دانشگاه تبریز برگزار شد.لعیا جنیدی در این آیین با اشاره به تحولات و تفاوت‌های بزرگ ایران قبل از مشروطیت و بعد آن گفت: با نگاهی جامع و با در نظر گرفتن همه فراز و نشیب‌ها و تحولات صورت گرفته، می‌توان مشاهده کرد که ایران قبل از انقلاب مشروطیت و بعد آن هرگز قابل مقایسه نیست.

معاون حقوقی رییس‌جمهور انقلاب مشروطیت را حرکت بزرگ اجتماعی خواند و افزود: این حرکت اجتماعی به دنبال خود تحولاتی را در عرصه‌های سیاسی، قانونگذاری، کشورداری و ... برای ایران به ارمغان آورد که قدم‌هایی رو جلو بودند و نحوه حد گذاشتن برای قدرت سیاسی و قدرت عمومی را مشخص کرد.

جنیدی، با اشاره به اینکه انقلاب مشروطیت با ظهور خود اندیشه قانون اساسی را مطرح کرد، افزود: انقلاب مشروطیت ضمن آوردن اندیشه قانون اساسی، در درون آن نیز مواردی همچون ایجاد قوا، تفکیک قوا و تبیین چگونگی رابطه بین قوا و اینکه قدرت باید در مجاری جاری شده و میزان اختیارات هر نهادی بدون دخالت نهادی در نهاد دیگر مشخص شود را تبیین کرد.

وی متذکر شد: در واقع قانون اساسی میثاق ملی و منشور ملی زندگی مردم با هم و زندگی مردم با دولت و نوع تعامل دولت و ملت با هم است و امروز چیزی که چهارچوب و پایه رابطه مردم با قدرت عمومی را مشخص می کند، قانون اساسی است.

معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: نقاط مشترک زیادی بین انقلاب اسلامی و انقلاب مشروطیت در خصوص شعارها و آرمان ها وجود دارد، برای همین در متن قانون اساسی فعلی نیز مفاد کثیری از مفاهیم و آرمان های همان زمان منعکس شده هر چند تغییراتی نیز بر روی آنها اعمال شده است.

در این مراسم سید ناصر سلطانی، حجت الاسلام دکتر محمدجواد ارسطا و حسین رحمت اللهی از اعضای هیات علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران و فردین مرادخانی عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان به بازخوانی و ارائه دیدگاه‌های خود در خصوص زوایای مختلف دولت مشروطه و قانون اساسی پرداختند.

این همایش از سوی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز و انجمن حقوق اساسی ایران برگزار شد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان