تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۶

عوامل تهدید سلامت مردان را بشناسید

سلامت جسم و روح تک تک افراد جامعه موضوع مهمی است که سلامت جامعه را تضمین می‌کند. اما متأسفانه بسیار دیده می‌شود که مردان کمتر از زنان به سلامت خود اهمیت می‌دهند و کمتر احساسات خود را جدی می‌گیرند.

رویداد۲۴-سلامت جسم و روح تک تک افراد جامعه موضوع مهمی است که سلامت جامعه را تضمین می‌کند. اما متأسفانه بسیار دیده می‌شود که مردان کمتر از زنان به سلامت خود اهمیت می‌دهند و کمتر احساسات خود را جدی می‌گیرند.در حالی که بیماری مردان از هر نوع که باشد براحتی زندگی همه اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار داده و پایه‌های جامعه را متزلزل می‌کند. از این‌رو آشنایی با عواملی که سلامت مردان را تهدید می‌کند و پیشگیری از آنها یکی از ضروریات زندگی اجتماعی امروزی است. دکتر حوریه شمشیری میلانی - کارشناس ارشد سلامت عمومی – در آستانه دومین کنگره بین‌المللی سلامت مردان به «ایران» می‌گوید: عوامل محیطی و اجتماعی بیش از ژن‌ها و متابولیسم بدن روی سلامت مردان تأثیر می‌گذارد. در واقع شرایطی که انسان در آن متولد شده، رشد می‌کند، در آن به فعالیت پرداخته و سرانجام پیر می‌شود و در یک کلام شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و زیست‌محیطی از جمله عوامل محیطی هستند که سلامت مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

مسئول پنل سلامت مردان و جنسیت می‌افزاید: نوع تربیت پسران از همان دوران کودکی می‌تواند در رفتار آنها و همچنین احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف نقش داشته باشد.
به‌عبارت ساده تر، عصبانیت، خشونت و سکسیسم سه موضوعی است که مردان آن را بیش از سایر احساسات درک می‌کنند. ‌این سه ویژگی از دوران کودکی در پسران نهادینه می‌شود، به طور مثال از همان دوران کودکی به آنها گفته می‌شود «مرد گریه نمی‌کند»، یعنی آنها باید نقابی بر چهره بزنند که همه جا نشان دهد قوی هستند و نقطه ضعفی ندارند. این موضوع به ظاهر ساده سلامت روحی و روانی آنها را تهدید می‌کند. وی با اشاره به اینکه بیشتر مردان سعی می‌کنند خود را قوی نشان دهند و تمایل کمتری به عذرخواهی دارند، خاطرنشان می‌کند: سهم مردان در رفتارهای خشن بیش از زنان است. همچنین تمایل مردان به قدرت‌نمایی باعث می‌شود کمتر از دیگران کمک بگیرند، این موضوع‌های به ظاهر ساده، سلامت مردان را براحتی تحت تأثیر قرار می‌دهد. به گفته دکتر شمشیری، در حال حاضر طب با بهره‌گیری از فیزیک و بیوشیمی می‌تواند اقدامات خارق‌العاده‌ای انجام دهد. از این‌رو اگر بتوانیم روی زمینه‌های ایجاد این بیماری‌ها کار کنیم، مثلاً علت استعمال سیگار را شناسایی کنیم و با توجه به آن اقدامات مداخله‌ای انجام دهیم می‌توانیم علاوه بر بیماری‌ها تعداد درگیری‌های خانوادگی و آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم.
مسئول پنل سلامت مردان و جنسیت در خاتمه تأکید می‌کند: وقت آن رسیده کلیشه‌هایی که مردان را مستعد بیماری می‌کند کشف و آنها را برطرف سازیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان