تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
حسین افضلی، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

باید و نبایدهای استیضاح وزیر راه و شهرسازی

حسین افضلی از اینکه طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی آیا در مجلس بررسی می‌شود یا خیر گفت: من از هر برخورد هیجانی و احساساتی مخالف هستم. چون مردم از این برخوردهای هیجانی کم چوب نخوردند. معمولا دود این تصمیمات به چشم و کشور و ملت می‌رود.
باید، نبایدهای استیضاح وزیر راه و شهرسازی
رویداد۲۴-حسین افضلی، عضو کمیسیون عمران مجلس درباره طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: من از هر برخورد هیجانی و احساساتی مخالف هستم. چون مردم از این برخوردهای هیجانی کم چوب نخوردند. معمولا دود این تصمیمات به چشم و کشور و ملت می‌رود.

سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج دلیلی شد تا استیضاح «عباس آخوندی»، وزیر راه و شهرسازی برای سومین بار در مجلس شورای اسلامی مطرح شود. نمایندگان مجلس پیش‌ازاین در سال 94 و 95 هم وزیر راه را به خاطر بی‌توجهی به مسکن مهر و سوءمدیریت در حوزه‌های دیگر مربوط به مجلس کشاندند و بازخواست کردند. هرچند آخوندی در هر دو بار توانست رای اعتماد مجلس را بگیرد اما انگار این ماجرا همچنان ادامه دارد. 

برای سومین بار طرح استیضاح «عباس آخوندی» با محور عدم توانایی مدیریت و نظارت با بحران‌های موجود در سیستم حمل‌ونقل کشور، عدم اجرای برنامه درباره ناوگان حمل‌ونقل عمومی، بی‌انگیزگی در اداره امور وزارتخانه و عدم پاسخگویی به وکلای ملت اعلام وصل شد. البته نمایندگان بیشتر از استیضاح موافق استعفای وزیر راه بودند و حتی نامه‌ای با همین مضمون با رئیس‌جمهور نوشته‌اند. اما آخوندی از استعفا سرباز زد تا چهارشنبه برای سومین بار پای میز استیضاح قرار گیرد.

حسین افضلی از اینکه طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در گفت‎وگو با رویداد۲۴  درباره طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: باید جلسه تشکیل شود تا ببینیم نمایندگانی که طرح استیضاح را امضا کرده‎اند، چه دلایلی دارند و بعد طبق این نظرات تصمیم‌گیری شود که آیا استیضاح رای خواهد آورد یا خیر! باید به این موضوع همه‌جانبه نگاه کرد و منتظر شنیدن نظر دوستان شد. 

او درباره مقصر دانستن وزیر راه و شهرسازی در بروز حوادث اخیر گفت: من از هر برخورد هیجانی و احساساتی مخالف هستم. چون مردم از این برخوردهای هیجانی کم چوب نخوردند. معمولا دود این تصمیمات به چشم و کشور و ملت می‌رود. 

وی ادامه داد: طرح استیضاح با حادثه سقوط هواپیما مطرح شد. اما به نظر من این اتفاق  دلیل بر ایراد وزیر نیست. خلبان هواپیما شخص باسابقه و پرتجربه‌ای بود که بارها در تهران-یاسوج پرواز داشته است. همچنین گفته می‌شود حدود 5 دقیقه قبل از سقوط هواپیما یک مکالمه تلفنی توسط یکی مسافرین صورت گرفته که نشان می‌دهد فضا کاملا طبیعی بوده و هیچ فضای دلهره‌آوری وجود نداشته است. خلبان هم قبل از محو شدن رادار هیچ نکته‌ای از بروز مشکل گزارش نداده است. وقتی این شواهد کنار هم قرار می‌گیرد، احتمال اتفاق ناگهانی وجود دارد که یک‌باره همه‌چیز از حالت طبیعی خارج‌شده. بااین‌حال، تا زمان پیدا نشدن جعبه سیاه نمی‌توان گفت علت اتفاق را متوجه شد. اینکه آیا خطایی صورت گرفته، هواپیما نقص فنی داشته یا فرسوده بوده و دلایل دیگری که مطرح می‌شود. 

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: در این فضا، باید برخورد نمایندگان آگاهانه و مبتنی بر اطلاعات دقیق باشید. ما در جامعه شاهد حوادث بسیاری هستیم. بنابراین تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا وزرا مقصر اصلی حوادث هستند یا خیر، نیاز به تأمل و دقت بیشتری دارد. 

افضلی اشاره کرد: البته ما نقدهای بسیاری به عملکرد وزارت راه و شهرسازی داریم و در این حوزه مشکلات و ایرادات بسیاری می‌بینیم. اما باید عملکرد وزیر از همه طرف موردبررسی قرار بگیرد. چون برخی مسائل هستند که به سیاست‌های کلان کشوری و تصمیم‌گیری و تلاش سه قوه بازمی‌گردد و فقط اعمال‌نظر وزیر کارساز نیست. انتقاد من هم بر این است که نباید یک‌طرفه به قاضی رفت و با بروز هر خطا یا مسئله‌ای، طرح استیضاح را پیش بکشیم.

وی همچنین از روند بررسی سقوط هواپیما در مجلس خبر داد و گفت: با پایان یافتن عملیات امدادی مجلس پیگیری های خود در ارتباط با این حادثه را آغاز کرده کرده است. اتفاقا کمیسیون عمران هم تلاش می‌کند تا هرچه زودتر اطلاعات جمع‌آوری شود. یکی از منبع اطلاعات، نظر هیئت 7 نفره هواپیمای ATR است. اما درنهایت جعبه سیاه از همه مهم‌تر است که می‌توان طبق آن علت سقوط هواپیما را به دست آورد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان