تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
میرتاج‌الدینی، عضو جمنا در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

اصولگرایان، استارت گفت‌وگوی ملی را بزنند

میرتاج‌الدینی نماینده سابق مجلس، می‌گوید که گفت‌وگوی ملی می‌تواند راه‌کار خروج از بحران‌های مختلف کشور باشد، اما باید ببینیم که متولی این بحث چه فرد و افرادی هستند، که در این شرایط من معتقدم خانه احزاب می‌تواند یکی از متولیان و آغاز کنندگان این بحث باشند و علاوه بر آن‌ها، اصولگرایان هم می‌توانند استارت این گفت‌وگو را بزنند.
اصولگرایان، استارت گفت‌وگوی ملی را بزنند
رویداد۲۴میرتاج‌الدینی نماینده سابق مجلس، می‌گوید که گفت‌وگوی ملی می‌تواند راه‌کار خروج از بحران‌های مختلف کشور باشد، اما باید ببینیم که متولی این بحث چه فرد و افرادی هستند، که در این شرایط من معتقدم خانه احزاب می‌تواند یکی از متولیان و آغاز کنندگان این بحث باشند و علاوه بر آن‌ها، اصولگرایان هم می‌توانند استارت این گفت‌وگو را بزنند.  

طرح «گفت‌وگوی‌ملی» این روزها از جانب اکثر سیاسیون و با تعبیرهای مختلفی عنوان می‌شود، که بعضا مخالفت‌ها و انتقادات‌های هم به آن‌ها وارد است. 

ابتدا سیدمحمدخاتمی، بحث آشتی ملی را مطرح کرد، اما بعد از آن انتقادات بسیاری به آن وارد شد و از سوی شخصیت‌های مختلف رهبر انقلاب، اعلام شد که هیچ قهری وجود ندارد که اکنون به دنبال آشتی باشیم و بعد از آن بود که گفت‌وگوی ملی جایگزین آشتی‌ملی شد. 

همانگونه که علی‌یونسی مشاور رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی معتقد است که گفت‌وگوی ملی یک «تابو» نیست، ما و همه جامعه نیز باید بپذیرند که «گفت‌وگو» آن هم بر سر مشکلات و بحران‌های کشور نباید به عنوان یک تابو از آن یاد شود. 

هجمه‌ها نسبت به این موضوع اما، همواره از سوی اصولگرایان طرح و عنوان می‌شود و دلیل مخالفت آنان با این موضوع نیز کماکان مشخص نیست. اینکه ابتدا چه فرد یا افرادی بحث گفت و گو را پیش کشیده و مطرح کرده‌اند بعید است که مهم و پر اهمیت باشد، مهم اصل داستان یعنی همان گفت‌وگو و مذاکره احزاب و جریان‌ها بر سر خروج از بحران‌های کشور است که می‌تواند از جانب هر فرد و جریانی حتی تندروهای کشور نیز مطرح شود. 
 
محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده سابق مجلس و عضو جبهه اصولگرایان موسوم به جبهه مردمی انقلاب اسلامی (جمنا) در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به بحث گفت‌وگوی ملی و ضرورت اجرای آن، گفت: با حفظ خطوط قرمز نظام و حفظ راهبردهای نظام اسلامی، همه جناح‌های سیاسی، احزاب و تشکل‌های سیاسی که در درون نظام هستند، می‌توانند با هم گفت‌وگو داشته باشند. موضوعات اصلی جامعه مانند مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... را در دستور کار خود قرار دهند و با بحث بر روی مسائل موجود، به راه‌کارهای مناسب و عملیاتی برای رفع مشکلات و خروج از بحران‌ها برسند. 

میرتاج‌الدینی، با بیان اینکه طبیعتا بحث گفت‎وگوی ملی برای ما اصولگرایان هم مهم است، تصریح کرد: عموما طرف مقابل خطوط قرمز را رعایت نمی‌کنند. ما فقط با مجموعه‌های که اصول انقلاب و نظام را پذیرفته‌اند و با افراد خارج از نظام و اپوزیسیون مرزبندی کرده‌اند، گفت‌وگو می‌کنیم، مسائل و اختلافات سیاسی که هیچ‌گاه تمام نمی‌شود و همین موضوع پویایی جامعه را نشان می‌دهد. اما باید ببینیم که متولی این گفت‌وگوی ملی کدام فرد یا جریان است؟ آیا احزاب می‌خواهند متولی این موضوع باشند یا دولت و مجلس؟ طبق قاعده، خود احزاب باید در این بحث فعال شوند و این موضوع را به پیش ببرند و سردمداران جریان‌های اصلی و مهم جامعه به همراه سایر احزاب و جریان‌ها می‌توانند کنار هم قرار بگیرند و زمینه را برای گفت‌وگوهای سیاسی، فراهم کنند. 

معاون پارلمانی دولت‌ احمدی‎نژاد، درباره بحث آشتی‌ملی که از سوی آقای سیدمحمدخاتمی مطرح شد و چرایی عدم استقبال از آن، گفت: بله به آن صورت در جامعه از آن استقبال نشد و اعلام شد که ما قهری نداریم که اکنون بخواهیم به دنبال آشتی باشیم. همه مجموعه‌هایی که در درون نظام هستند در جامعه حضور دارند و فعالیت‌های خودشان را هم انجام می‌دهند. این دیگر معنا ندارد که بگویم قهر یا آشتی. اکنون طیف‎ها و جناح‌های سیاسی در جامعه حضور دارند و نمایندگان آن‌ها هم در دولت و مجلس فعال هستند. از آن سو نیز در کشور یکسری مشکلات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... داریم که همین مشکلات می‌توانند در دستور کار این گفت‌وگوها و مذاکرات قرار بگیرند. 

میرتاج‌الدینی، در ادامه یادآور شد: برای این موضوع یا باید طیف‌هایی از جریانات‌سیاسی پیش‌قدم شوند، یا اینکه یک متولی برای این موضوع پیدا شود. از آنجایی که یک متولی مشخص برای این موضوع نیست، من «خانه‌احزاب» را پیشنهاد می‌دهم و فکر می‌کنم خانه احزاب می‌تواند این بحث را به پیش ببرد.

این فعال سیاسی اصولگرا، با بیان اینکه در شورای سیاسی اصولگرایان تاکنون بحثی در خصوص گفت‌وگوی‌ملی مطرح نشده است، خاطرنشان کرد: هر فردی در این خصوص نظر شخصی خود را مطرح می‌کند. به نظرم مجموعه‌های سیاسی باید یک طرحی را آماده کنند و میان طیف‌های اصولگرا ارائه کنند، یا اینکه برای آن‌ یک متولی مشخص کنند. جدای از این مسائل، من اعتقادم بر این است که اصولگرایان می‌توانند پیش‌گام طرح گفت‌وگوی ملی شوند و آن را استارت بزنند. 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
احمد
|
Austria
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
0
اصول گرایان بدون هیچ گونه چشم داشتی در صحنه بوده و هستند و خواهند بود . اگر کسی بخواهد در مقابل دین ما بایستد . هر قدرتی باشد در مقابل دنیای آنان تمام قد با فرزندانمان تمام قد خواهیم ایستاد. لبیک یا خامنه ای لبیک یا امام است.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان