تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
علی وقف‌چی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

شعار بحران آب دادیم اما در عمل هیچ کاری نکردیم/ تنش آبی می‎تواند تبدیل به یک بحران امنیتی شود

علی وقف‎چی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره تنشی که بر سر آب در کشاورزان روستای ورزنه استان اصفهان رخ‌داده است گفت: هر تنش و فعالیت اجتماعی اگر حل نشود، روزبه‌روز گسترش پیدا می‌کند و به نقاط دیگر کشور تعمیم پیدا می‌کند. تجربه جهانی نشان داده است مسئله آب و تنش آبی می‌تواند تبدیل به یک بحران امنیتی شود.
شعار بحران آب دادیم اما در عمل هیچ کاری نکردیم/ تنش آبی می‎تواند تبدیل به یک بحران امنیتی شود
رویداد۲۴علی وقف‎چی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره تنشی که بر سر آب در کشاورزان روستای ورزنه استان اصفهان رخ‌داده است گفت:  هر تنش و فعالیت اجتماعی اگر حل نشود، روزبه‌روز گسترش پیدا می‌کند و به نقاط دیگر کشور تعمیم پیدا می‌کند. تجربه جهانی نشان داده است مسئله آب و تنش آبی می‌تواند تبدیل به یک بحران امنیتی شود.

حدود 50  روز پیش کشاورزان شرق اصفهان در آرامش در روستای ورزنه  تجمع کردند و خواستار حق آبه خود از آب زاینده‌رود شدند. آنها اعتقاد دارند سهمیه آبی که به زمین‌های کشاورزی‌شان نمی‌رسد و به دلیل انتقال آن به شهرهای دیگر است. آنها آب زاینده رود را باتوجه به مشکل کم‌آبی و خشک‌سالی که گریبان کشاورزان اصفهان را گرفته است، حق خود می دانند. 

این اعتراض آرام شکل گرفت اما وقتی مسئولان امر به آن توجه نکردند، شکل دیگری پیدا کرد. کشاورزان روستای ورزنه از توابع استان اصفهان برای اینکه صدای اعتراض شان را بلندتر کنند، خط لوله انتقال آبی که از زاینده‌رود به یزد منتقل می‌شد را شکستند. آنها روز جمعه ابتدا با تراکتورهایشان تجمع کردند و بعد با انداختن دو تیر برق مانع رسیدن آب به یزد شدند. این ماجرا که درگیری و زدوخورد با نیروی انتظامی هم داشت، اکنون یکی از خبرهای رسانه شده است.

هرچند باهمه این اتفاقات انگار هنوز صدای اعتراض کشاورزان به نمایندگان مجلس نرسیده است و آنها بی‌خبر از این موضوع تصمیم خاصی درباره حل این موضوع نگرفتند. نظر افضلی، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: از ماجرا اطلاعی ندارم. البته اگر خبری باشد حتما در کمیسیون بررسی می‌شود. 

علی وقف چی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هرچند از ماجرای روستای ورزنه اظهار بی‌اطلاعی کرد و نمایندگان را موظف به بررسی مدیریت‌های کلان دانست اما باوجود بحران آب در جامعه ایجاد این نوع تنش‌ها را طبیعی دانست. 

علی وقف چی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره تنشی که بر سر آب در کشاورزان روستای ورزنه استان اصفهان رخ‌داده است گفت: تنش آبی که اکنون صورت گرفته نتیجه بی‌مدیریت آب است که اصلا در کشور ما جدی گرفته نشده است. 

وقف چی ادامه داد: مشکل ما این است که همه‌چیز را در حد ایده آل می‌خواهیم. درصورتی‌که چنین مسئله‌ای امکان‌پذیر نیست. ما جزو کشورهای نیمه‌خشک هستیم. برای همین باید واقع‌بین بود و طبق موقعیت جغرافیایی که داریم برنامه‌ریزی کنیم. وقتی ما دچار کمبود آب هستیم، تداوم برخی از تصمیمات واقعا اشتباه است.

او اضافه کرد: ما در 50 سال اخیر تصمیمات اشتباه زیادی در مدیریت آبی گرفتیم. طی این سال‌ها ما اکثر منابع آبی زیرزمینی را بیرون کشیدیم و مصرف کردیم. ما از منابع آبی بیش‌ازاندازه برای کشاورزی استفاده کردیم.

وی افزود: وقتی ما با کشت گلخانه‌ای می‌توانیم به بحث تامین آب کمک کنیم. چرا این کار را انجام نمی‌دهیم. این در حالی است که همان محصول در زمین کشاورزی طبیعی ممکن است ده‌ها برابر آب مصرف کند. ما باید محصولاتی که آب زیاد مصرف می‌کند را به کشت گلخانه‌ای بسپاریم و این محصولات را در گلخانه‌ها داشته باشیم.

وقف چی تاکید کرد: وقتی این تصمیمات در کشور اجرا نمی‌شود خروجی آن ایجاد بحران آب و شکل‌گیری اختلاف و درگیری می‌شود. 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: در کنار اینکه ما هنوز شاهد تصمیم‌های اشتباه هستیم، همچنان مصرف بیش‌از اندازه در آب روستایی، شهری و خانگی داریم. باوجود همه تبلیغات اما هنوز 3 برابر استاندارد جهانی آب مصرف می‌کنیم. 

او گفت: طبیعی است تا زمانی که این روند ادامه پیدا کند، هرروز با مشکل تازه‌ای از بحران آب در کشور مواجه باشیم.

وی درباره درگیری کشاورزان برای گرفتن حق آبه اصفهان اظهار کرد: کشور برای همه است و همه باید به یک اندازه از آب استفاده کنند. اکنون مشکل آب همگانی است و همه در همه نقاط کشور دیده می‌شود. برای همین باید مشارکت همگانی وجود داشته باشد. اینکه اجازه ندهیم آب از اصفهان به شهر یزد انتقال پیدا کند نه‌تنها مشکل مردم اصفهان حل نخواهد شد بلکه مردم یزد را هم معترض خواهد کرد و مشکل دوچندانی به وجود خواهد آمد. نتیجه هم به درگیری و بالا گرفتن اختلافات در شهرهای گوناگون خواهد شد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اکنون ما نیاز به یک برنامه‌ریزی تازه‌ای داریم. این برنامه‌ریزی هم عزم ملی و همه‌جانبه می‌خواهد. راهکار این است که به‌صورت یکپارچه در رفع مشکلات قدم برداشت. اما هنوز نهادها باهم هماهنگ نیستند. ممکن است مجلس به‌تنهایی برای مدیریت بحران آب برنامه‌هایی را پیشنهاد داده باشد. اما تا وقتی نهادها متحد نباشند، اتفاقی نخواهد افتاد.

وقف چی افزود: بااینکه الان شاهد بروز اختلافات و تنش برای مسئله آب شدیم و از سویی متوجه بحران خشک‌سالی را در آینده نزدیک هستیم اما هنوز مجلس شورای اسلامی، وزارت نیرو، وزارت جهاد و کارشناسان و اساتید دانشگاهی ما به عزم ملی برای حل مشکل نرسیده‌اند. ممکن است شعار مدیریت منابع آبی سر داده شود اما عزم ملی برای حل آن وجود ندارد. ما هنوز برای اصلاح مدیریتی آب پژوهش و اقدام خاصی انجام ندادیم.

او ادامه داد: درصورتی‌که ما باید حواسمان به اتفاقات آینده باشد. چون هر تنش و فعالیت اجتماعی اگر حل نشود، روزبه‌روز گسترش پیدا می‌کند و به نقاط دیگر کشور تعمیم پیدا می‌کند. تجربه جهانی نشان داده است مسئله آب و تنش آبی می‌تواند تبدیل به یک بحران امنیتی شود. 

او با اشاره به شکل‌گیری جنگ سوریه تاکید کرد: درگیری‌ها بسیاری در کشورهای مختلف رخ‌داده است که ریشه آن مسئله آب و تنش آبی بوده که نهایتا به جنگ رسیده است. مانند جنگ سوریه که عوامل داخلی و از همه مهم‌تر خشک‌سالی و بحران آب در بروز آن نقش عمده‌ای داشت و اکنون چه بلای سر این کشور آمده است.
نظرات شما
پیشخوان