تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
سبحانی‌نیا نماینده سابق مجلس، در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

متأسفانه هیچ خروجی‌ از انتخاب «شعار سال» نمی‌بینیم/ هزینه‌‎های تبلیغ شعار سال متوقف شود

سبحانی‌نیا، نماینده مجلس، بر این عقیده است که انتخاب شعار سال و ترسیم خط حرکتی مسئولین نظام برای تحقق اهداف و آرمان‌های نظام و انقلاب است اما متأسفانه ما هیچ خروجی‌ از این موضوع نمی‌بینیم. او همچنین با انتقاد از هزینه‌های گزاف برای تبلیغ شعار سال خواستار توقف این هزینه‌ها شد.
متاسفانه هیچ خروجی‌ از انتخاب «شعار سال» نمی‌بینیم/ هزینه‌‎های تبلیغ شعار سال متوقف شود
رویداد۲۴- سبحانی‌نیا، نماینده مجلس، بر این عقیده است که انتخاب شعار سال و ترسیم خط حرکتی مسئولین نظام برای تحقق اهداف و آرمان‌های نظام و انقلاب است اما متأسفانه ما هیچ خروجی‌ از این موضوع نمی‌بینیم. او همچنین با انتقاد از هزینه‌های گزاف برای تبلیغ شعار سال خواستار توقف این هزینه‌ها شد.

از سال 78 تاکنون، رسم هرساله بر این است که بعد از تحویل سال، رهبر انقلاب به‌صورت زنده و از قاب تلویزیون با مردم صحبت می‌کنند و سال جدید را نام‌گذاری می‌کنند.

«اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال»، «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» و ... نام‌های است که مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر برای سال جدید انتخاب کرده‌اند. نام و شعارهایی که به گفته برخی، جهت‌دهی و تعیین خط‌مشی مسئولان نظام برای سال جدید است.

عموماً نام‌ها بر اساس اولویت و اهمیتی که دارند و لزوم توجهی که باید به آن‌ها شود، از سوی رهبر انقلاب تعیین و انتخاب می‌‎شود. اما به نظر می‌رسد این نام‌گذاری‌ها در حد حرف و همان نام باقی می‌ماند و خروجی خاصی ندارد.

مسئولان اجرایی کشور که وظیفه اصلی تحقق این اهداف و شعارها را دارند معمولاً عملکرد خاصی را تاکنون از خود نشان نداده‌اند و تقریباً می‌توان گفت هیچ‌یک از اهداف مد نظری رهبری در این رابطه، محقق نشده است.

از سوی دیگر اما برخی سعی کرده‌اند در این سال‌ها از این موضوع نهایت استفاده را ببرند. تبلیغات گسترده، بنرهای گران قیمتی که در سطح شهر مشاهده می‌کنیم، تقویم‌ها، سربرگ‌ها و ... همه و همه فقط نام سال جدید را به نقل از مقام معظم رهبری تبلیغ می‌کنند، بی آنکه نتیجه‌ای در بر داشته باشد. به نظر می‌رسد مسئولان باید در این خصوص به دنبال یک راه‌کار اساسی باشند تا هزینه بیت‌المال این‌گونه صرف تبلیغاتِ بی‌حاصل نشود.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به نام‌گذاری سال توسط رهبر انقلاب در ابتدای نوروز و عدم اجرایی و عملیاتی شدن این شعارها، گفت: انتخاب شعار سال، یک کار پسندیده و مثبتی است که هر سال از سوی رهبری و با هدف و نیت اینکه خط و راه سال آینده مشخص کنند، تعیین می‌شوند. یعنی به شکل موجز و خلاصه، مسیر حرکت سال آینده و اولویتی که در سال جدید باید مد نظر مسئولین، دولتمردان و کارگزاران باشد، در این عنوان سال مشخص می‌شود.

سبحانی‌نیا، ادامه داد: هدف، تمرکز برنامه‌ریزی‌ها و کارها حول و محور آن شعار و تحقق اهدافی است که در دل آن نهفته است. البته انتظار از دستگاه‌های اجرایی بسیار بیشتر از آن است که تاکنون انجام شده. شعارها عنوان می‌شود اما برخی دستگاه‌ها، موضوع را صوری تلقی می‌کنند و یا اقداماتی که انجام می‌دهند، اقدامات عمیق و ریشه‌دار و با پشتوانه نیست. با برگزاری همایش، انتشار بنر و غیره سعی می‌کنند نشان دهند که در حال محقق کردن شعار هستند، اما هدف عمیق‌تر از آن است که دستگاه‌های مربوطه و اجرایی، قائل به آن می‌شوند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه انتخاب شعار سال و ترسیم خط حرکتی مسئولین نظام برای تحقق اهداف و آرمان‌های نظام و انقلاب است، خاطرنشان کرد: اما متأسفانه ما هیچ خروجی‌ از این موضوع نمی‌بینیم و دستگاه‌ها آن‌طور که باید و شاید در جهت دستیابی به اهدافی که رهبری این شعارها را مشخص می‌کنند، آن اهتمامی که باید را ندارند و یا اگر کاری هم انجام می‌دهند، کارهای بدون پشتوانه است.

وی افزود: به‌طور مثال شعار اقتصاد مقاومتی و مباحثی که حول و محور اقتصاد می‌شود را در چند سال اخیر رهبر انقلاب انتخاب کردند. همه می‌دانیم که بحث اقتصاد، امروزه یکی از بحث‌های اصلی است و تمرکز دشمن برای از پا درآوردن جمهوری اسلامی هم بر روی موضوع اقتصاد است. ما باید به سمت تقویت اقتصادمان برویم و اقتصاد مقاومتی هم‌زمانی حاصل می‌شود که اقتصادمان تقویت شود و بتواند در قبال تهدیدها و تحریم‌های دشمن، مقاوم باشد.

سبحانی نیا با بیان اینکه ما نمی‌توانیم به‌طورکلی عملکرد دستگاه‌ها در خصوص تحقق شعارهای رهبری را نفی کنیم، خاطرنشان کرد: درست است که تاکنون آن خروجی مد نظر را از دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه در خصوص تحقق نام‌گذاری‌ها ندیده‌ایم اما به‌طورکلی هم نمی‌توانیم بگوییم که این دستگاه‌ها هیچ‌کاری را انجام نداده‌اند. دستگاه‌ها کار می‌کنند اما آن هدف اصلی رهبر انقلاب محقق نمی‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: متأسفانه همه ساله شاهد تبلیغات گسترده‌ای در سطح شهر، تقویم‌ها، بنر و سربرگ‌ها برای شعار و نام سال، شاهد هستیم و همواره هم نقدهایی هم صورت می‌گیرد که شعاری و نمایشی با این موضوعات برخورد نشود و تبلیغات و نشست‌های پرهزینه و بی‌حاصل هم متوقف شود.

سبحانی نیا با بیان اینکه همه دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌های مجریه و مقننه باید در راستای تحقق شعارهای رهبری حرکت کنند، خاطرنشان کرد: هر کدام از نهادها و مجموعه‌ها وظیفه‌ای دارند اما باید نظارتشان را بر این موضوع گسترش دهند تا شاهد هزینه‌کردهای تبلیغاتی بی‌حاصل در این خصوص نباشیم. من حتماً و حتماً موافق این هستم که هزینه‌های تبلیغاتی بحث نام‌گذاری سال کاهش پیدا کند و اصل موضوع که تحقق هدف است، صورت بگیرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
0
0
خوب است به جاي حذف تبليغات شعار سال از رئيس جمهور سوال مي كردي در راستاي تحقق اين شعارها و نمادهاي سياست داخلي و راهبردي كشور چه كرده است. شما عادت داراي با گفتن يك حرف درست درخواست پاك كردن صورت مسئله را داريد. ايول بابا شما خوب است ياد بگيريد كه از علت تحقق نيافتن آنبه صورت كاملاً‌ شفاف سخن بگوئيد تا تكليف معلوم شود بهنعل مي زنيد يا به ميخ يا به هر دو.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
0
0
شما آقای سبحانی هیچوقت در قبال دیدگاه های رهبری مواضع مثبتی نداشته اید از زمانی که امام جماعت وزارت خارجه بودید و وارد بدنه آن شدید خط و ربط های شما دلخوش کننده خط مقابل رهبری بوده است . حالا هم تنها تاکید شما با لحن غیر مودبانه و نیشدار این است که شعارهای رهبری در حد حرف است و قابل تحقق نیست این یعنی بی مهری به رهبری . چرا که شما از مجریانی که باید به آن عمل کنند نمی پرسی و آنهارا به چالش نمی کشانی بلکه می گویی دستگاه ها کار می کنند و لی شعارهای رهبری محقق نمی شود چون پشتیبانی ندارد . چه عاملی باید پشتیبانی کند . در جای نرم و گرم نشسته ای و با نیشخند به رهبری می تازی . زهی تاسف از اینکه در کسوت روحانیت معلوم نیست چکاره ای ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
0
0
آقای سبحانی نیا آیا منظور شما دستور به رهبری است که دیگر شعار ندهند ؟ چه کسی باید هدایت و رهبری را در دست داشته باشد خود شما در زمان وکالت در مجلس چه پیشینه در خشانی داشته اید دلتان می خواهد بعد از وکالت نیشابور بر جایی تکیه بزنی که هرگز استحقاق آن را نداری؟
نظرات شما
پیشخوان