تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۶
غلام‌رضا انصاری، عضو سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دلیل استعفای نجفی فشار کاری است یا سیاسی؟

غلامرضا انصاری، عضو سابق شورای شهر درباره دلیل استعفای شهردار تهران گفت: من تصور می‌کنم دلیل اصلی استعفای آقای نجفی، فشار کاری بوده است و به نظرم کار منصفانه و عاقلانه‌ای انجام دادند.
دلیل استعفای نجفی فشار کاری است یا سیاسی؟
رویداد۲۴- غلامرضا انصاری، عضو سابق شورای شهر تهران درباره دلیل استعفای شهردار تهران گفت: من تصور می‌کنم دلیل اصلی استعفای آقای نجفی، فشار کاری بوده است و به نظرم کار منصفانه و عاقلانه‌ای انجام دادند.

اولین بار نبود که استعفای شهردار تهران اعلام می‌شد. از روز اول شروع به کار شهرداری این خبر چندبار منتشر شد و تکذیب شد. برای همین باور کردنش راحت نبود. ابتدا همه تصور می‌کردند بازهم شایعه چند هفته گذشته تکرار شده است و منتظر تکذیب آن بودند. اتفاقا تکذیبیه هم رسید.

اعضای شورای شهر با توئیت و گفت‌وگوهای کوتاه با رسانه‌ها اول آن را تکذیب کردند. اما اخبار ضدونقیض آنقدر ادامه پیدا کرد تا اینکه بالاخره صحت‌وسقم آن با جلسه اضطراری اعضای شورای شهر و خبر محسن هاشمی و احمد مسجدجامعی مبنی بر استعفای «محمدعلی نجفی» به دلیل بیماری تازه تایید شد.

هرچند، ذهن‌ها از ماه‌ها قبل و حتی از همان روز اول به رفتن شهردار تهران آماده بود، اما با حمایت اعضای شورای شهر و ایستادگی که خود «محمدعلی نجفی» از آن صحبت کرده بود، احتمال آن را کم‌وبیش ضعیف شده بود.

به همین استعفای یک‌باره «محمدعلی نجفی» آن‌هم درست چند روز بعد از مراسم پرحاشیه بزرگداشت روز زن در برج میلاد و احضار شهردار به دادسرا، گمانه و حدس‌های بسیاری را ایجاد کرد. ازجمله اینکه فشارهای سیاسی و اجبار به استعفا، دلیل رد نجفی از ادامه کار در شهرداری است نه بیماری تازه‌ای که از آن صحبت می‌شود.

غلامرضا انصاری، عضو سابق شورای شهر تهران و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره دلایل احتمالی استعفای شهردار تهران گفت: اکنون مطرح می‌شود که استعفا به دلیل فشارهای سیاسی است که بابت بزرگداشت مراسم روز زن در برج میلاد ایجاد شده. اما این مسئله در حد حدس و گمانه است و نمی‌تواند چندان صحت داشته باشد. چون همه مدیران و مسئولان که در شرایط فعلی در کشور کار می‌کنند از فشارهای سیاسی اطلاع دارند و همه با آن کنار آمدند. آمادگی لازم را هم دارند تا وجود این فشارها را مدیریت کنند.

او ادامه داد: من تصور می‌کنم دلیل اصلی استعفای آقای نجفی، فشار کاری بوده است و به نظرم کار منصفانه و عاقلانه‌ای انجام دادند.

عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران اشاره کرد: دو دلیل برای تصمیم درست شهردار دارم. اول اینکه، جنس مدیریت شهری با دیگر مدیریت‌های متعارف دولتی متفاوت است. در مدیریت شهری باید متناسب با زمان و مکان تصمیم عاجل و استراتژیک گرفت. به‌گونه‌ای که کوتاه‌ترین زمان تعلل می‌تواند فاجعه‌ای به بار آورد. مانند زمانی که بلایای طبیعی یا آتش‌سوزی رخ می‌دهد، نیازمند برنامه‌ریزی سریع و درست مدیریت شهری است که اگر انجام نشود، خسارات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. معمولا این اقدامات، قدرت ریسک‌پذیری، شجاعت و جسارت بالا تصمیمات جدید را لازم دارد.

انصاری افزود: نکته دوم برای مدیریت شهرداری، درآمدزایی است. چراکه شهرداری‌ها متکی به درآمد خود هستند. برای همین لازم است شهردار پیش از هر چیز، توانایی جلب وجذب منابع مالی داشته باشد. در حال حاضر بیشتر مدیران ما در سطح ملی در مدیریت هزینه، موفق هستند. یعنی با بودجه معمولی می‌توانند بهترین برنامه‌ها را اجرا کنند. اما این نکته در شهرداری چندان کارایی ندارد و مهم این است که شهردار بتواند از منابع سالم موجود، درآمد بالایی کسب کند که این موضوع توانمندی تولید ثروت را می‌طلبد. این موارد با توجه به شرایط سیاسی کشور، کار در شهرداری و  مدیریت شهری را بسیار مشکل می‌کند.

وی تاکید کرد: با توجه به این نکات اگر بخواهیم کارنامه آقای نجفی در 40 سال گذشته بررسی کنیم باید گفت ایشان در مدیریت‌های دولتی از ابتدای انقلاب تا مسئولیتشان به‌عنوان وزیر وزارت علوم و تحقیقات، وزیر آموزش‌وپرورش، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، رئیس سازمان میراث فرهنگی و... کارنامه نسبتا موفقی از خود ارائه دادند. چون در نظام مسئولیت‌های دولتی بیشتر مدیریت هزینه‌ای مطرح بوده است نه مدیریت درآمد.

عضو سابق شورای شهر ادامه داد: آقای نجفی، در حالی شهردار تهران شدند که تجربه ایشان در مسئولیت‌های گذشته هیچ تناسبی و سازگاری با مدیریت شهری نداشته است. این در حالی است که نظام شورایی، فشارها و عوامل بیرون شورایی که می‌تواند در مدیریت شهری تأثیرگذار باشد، ظرفیت بسیار بالا و گسترده‌ای نیاز دارد. با توجه به شرایط جسمی و بیماری قلبی ایشان، طبیعی است که این حجم مطالبات و الزامات برنامه‌های اجرایی بسیار سخت و سنگین باشد.  

او اشاره کرد: علاوه براین این موارد، باید عملکرد 14 ساله دوره پیش شهرداری را نیز اضافه کرد. بخش قابل‌توجهی از آینده شهر فروخته و به متقاضیان واگذارشده است. اکنون شهرداری انبوهی از بدهی دارد و به دلیل همین واگذاری‌های بی‌رویه نیز دچار رکود شدید در بخش ساخت‌وساز است و درآمد ناپایدار دارد. این موارد، فشارهای مازاد است که به شهردار تهران وارد می‌کند.

انصاری گفت: من تصور می‌کنم دلیل اصلی استعفای آقای نجفی، فشار کاری بوده است. ازآنجایی‌که باشخصیت ایشان آشنا هستم این صراحت را در ایشان می‌بینم که نخواستند بیش از زمان را  از دست بدهند. چون بالاخره حیات در شهر متوقف نمی‌شود و این کار مستمر، روزانه است و باید هرلحظه نیازهای شهر را تامین کرد.

وی افزود: به نظر من آقای نجفی، کار منصفانه و عاقلانه‌ای انجام دادند. اینکه، زودتر فضا را در اختیار فردی قرار دادند که توان ایجاد درآمدهای پایدار یا به تعبیری مدیریت خلق درآمد داشته باشد. همچنین شهر را متناسب با استراتژی و برنامه‌ریزی درست پیش ببرد.

عضو شورای چهارم شهر تهران در خصوص تصمیم ناگهانی شهردار، اشاره کرد: من هم مانند دیگران از پشت‌صحنه ماجرا اطلاعی ندارم. اما استنباط بنده این است که فشارهای کاری  که از عملکرد مدیران گذشته در شهرداری به‌جای مانده و اینکه خود ایشان از جنس مدیر شهری نبودند باعث استعفای ایشان شده است. خودشان نخواستند بیشتر از این به‌عنوان شهردار بمانند.صداقت و صراحت آقای نجفی قابل تقدیراست،که منافع شهروشهرداری را اولویت داده قطعا قضاوت آیندگان در این مورد مثبت خواهد بود.

انصاری در پاسخ به این سوال که آیا در آستانه سال نو که شهر نیاز به برنامه و مدیریت دارد، استعفا درست بود یا خیر، گفت: بهتر بود که آقای نجفی در شرایط عادی استعفای خود را اعلام می‌کردند. اکنون شهرداری با توجه به طرح‌های آغاز سال نو حجم کاری بالایی دارد. اکنون مسئولان باید شهر را برای مسافران نوروزی آماده کنند و خدمات استقبال از بهار را انجام دهد.

وی ادامه داد: البته شهرداری سازمان بزرگی است و وظایف همه بخش‌ها تعریف‌شده. به‌نوعی هر حوزه  و مدیران آن مشخص هستند که می‌دانند باید چگونه برنامه‌ها و کارها پیش ببرند. آنها موظف‌اند اقدامات لازم در مدیریت شهری را انجام دهند. اما به‌صورت کلی، من هم موافق به استعفای ایشان در سال جدید و بعد ایام تعطیلات بود.

او با اشاره به بررسی استعفای «محمدعلی نجفی» بعد از ایام نوروز توسط شورای شهر گفت: معتقدم که اعضای شورای شهر باید این استعفا را سریع‌تر بررسی کنند. در اداره امور شهری تهران حتی یک روز هم اهمیت بالایی دارند و نباید در آن تعلل کرد. چون اکنون حدود 6 ماه است که در شهرداری اتفاق قابل‌توجهی نیفتاده است. برای همین نباید زمان را بیش از این از دست داد که در افکار عمومی نیز نگاه مثبتی هم نخواهد داشت.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیز در انتقاد به انتخابات غیرحزبی که هزینه‌های برای شورا،  گفت: اکنون در کشور نظام شورایی و مدیریت شورایی جوابگو است. مجلس و شورای شهر زمانی می‌تواند موفق عمل کند که مبتنی بر حزب و تشکل باشد. یعنی حزب برای شهر برنامه بدهد و متناسب با برنامه‌ای که ارائه می‌شود چهره‌ها و مسئولان مورد نیاز برای تحقق آن برنامه را انتخاب و به کار گرفته شوند.  

او ادامه داد: وقتی، مسئول که جزو حزب به شمار می‌آید، انتخاب شود، مردم  حزب رامی شناسند و منتخب باید مقابل مردم و حزب پاسخگو باشد. همچنین حزب در مدیریت‌ها بیشتر از اینکه شخص محور باشد، برنامه محور است و  اعضا برنامه‌های مشخص را ارائه می‌دهند. دیگر اینکه، هرجا لازم باشد پیش از اینکه فضای بیرونی حزب بر مسئله‌ای حاکم شود و آن را مشوش کند، افراد درون تشکیلات آن را مدیریت می‌کند و بسیاری از مسائل را حل‌وفصل بدون می‌شود.

انصاری افزود: امروز به‌جای حزب، افراد منتخب و مسئولیت می‌گیرند. یعنی چهره‌ها منتخب و مورد تایید هستند و این موضوع ضرر و زیان به بار می‌آورد. چراکه امکان پاسخگویی منتخب به برنامه و صاحب برنامه اصلا وجود ندارد.  همچنین زمان قابل‌توجهی از وقت نمایندگان در دادوستدها و موارد فردی و شخصی اختصاص پیدا خواهد کرد. درنتیجه کار بدون نظام شورایی و ساختار تشکیلاتی بسیار مشکل است.

وی اشاره کرد: این در حالی است که حجم بالای پروژه‌های انجام نشده که از دوره‌های گذشته  که با هدر رفتن بودجه‌ها همچنان روی زمین باقی‌مانده است و هنوز هم هیچ اتفاقی برای آن نمی‌افتد. همین موضوع هم باعث شده تا کمر اقتصاد کشور شکسته شود. این اتفاق در شورای شهر فعلی هم وجود دارد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان