تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۷

معادلات جدید سوریه با خروج امریکایی ها از سوریه

کنار کشیدن احتمالی سربازان امریکایی از خاک سوریه نگرانی دولت این کشور را بابت خشونت‌ورزی‌های جدید از سوی داعشی‌ها که هنوز حدود 2200 نفر را در این کشور برجای نهاده‌اند فزونی بخشیده است.

رویداد۲۴-کنار کشیدن احتمالی سربازان امریکایی از خاک سوریه نگرانی دولت این کشور را بابت خشونت‌ورزی‌های جدید از سوی داعشی‌ها که هنوز حدود 2200 نفر را در این کشور برجای نهاده‌اند فزونی بخشیده است. بیرون راندن داعشی‌های قاتل از خاک سوریه البته با همت ایران و روسیه و مشارکت ارتش سوریه صورت پذیرفت اما باقی ماندن ولو صوری نیروهای امریکایی در مناطقی از سوریه هم می‌توانست داعشی‌ها را از جولان مجدد و عملیات انتحاری تازه در این کشور بازدارد. اظهارات اخیر دونالد ترامپ در زمینه بیرون کشیدن نیروهای امریکایی از اطراف دمشق و حلب البته اسباب حیرت ناظران شد. زیرا تصور می‌رفت کاخ سفید با ابقای نیروهای نظامی‌اش در سوریه به حضور خود در شطرنج سیاسی این کشور استمرار خواهد بخشید اما آگاهان سیاسی در واشنگتن می‌گویند، ترامپ به این نتیجه تلخ رسیده بود که امریکا قدرت تعیین‌کننده‌ای در سوریه ندارد و بهتر است خودش را خسته‌تر از این نکند. یک مقام نظامی در واشنگتن می‌گوید: بهتر است وارد این بازی جدید مرگبار با داعش نشویم زیرا اطلاعات استراتژیک و انعطاف نظامی لازم را برای ردیابی و نابودکردن آنها نداریم. البته داعش در نبرد جانانه‌ای که نیروهای ائتلافی علیه آن به راه انداختند، تار و مار و از اکثر نقاط سوریه متواری شده است و پس‌مانده‌های آنها فقط در نقاطی به موازات مرز سوریه با عراق و در حاشیه‌های دیرالزور و رقه قابل ردیابی‌اند. سیاست جدید امریکا بر هر پایه‌ای استوار باشد کردها و نیروهای مسلح آنها را نیز نسبت به واشنگتن بدبین‌تر ساخته است. یک مقام ارشد در میان کردهای مبارز در سوریه می‌گوید: امریکایی‌ها با زرنگی می‌خواهند کار نصف و نیمه‌ای را که در سوریه آغاز کردند، برایشان تمام کنیم و سپس مدعی شوند در استهلاک سازمان مخوف داعش نقش بارزی داشته‌اند اما ما گول نمی‌خوریم و فقط برای سلامت و اعتبار خود می‌جنگیم.

اینک در میان سازمان‌های متعدد کردی مستقر در نوارهای مرزی سوریه و عراق این شائبه ریشه دوانده است که دولت امریکا فقط قصد فریفتن آنها را داشته و اگر هم در مقاطعی سلاح به دست آنها رسانده با هدف ثبت کردن هر پیروزی محتمل کردها در پیکار با داعش به نام خودشان بوده است. سیاست‌های متضاد امریکا در مورد داعشی‌های مستقر در سوریه و عراق، روابط ترکیه با این کشور را هم لرزان‌تر ساخته است. زیرا ترامپ در گفت‌وگوهای تلفنی‌اش با رجب طیب اردوغان در یک سال اخیر چند بار مدعی شده بود اگر سربازان ترکیه‌ای مستقر در مرزهای سوریه نیاز به کمک داشته باشند، وی برای تأمین آن آماده است. اینک ترکیه با این سؤال مواجه است که آیا می‌ارزد نیروهایش را که حامیانی کافی ندارند برای حمله به شهر منبج گسیل دارد یا خیر. اردوغان امیدوار بود امریکا از کردها بخواهد آنجا را به نفع ترک‌ها و سوری‌ها تخلیه کنند اما تصمیم اخیر ترامپ آن معادله را نیز محو کرده و بر ابهامات موجود در منطقه افزوده و فرصتی تازه را برای داعشی‌های کم شمار باقی مانده در سوریه ایجاد کرده است.
منبع: Guardian
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان