تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۷

راه حل معمای برجام، اتحاد با آذربایجان است/ ائتلاف‌ها خارج از دایره ۱+۵ برای تضعیف توافق، تقویت شود

واشنگتن تایمز در گزارشی با عنوان «حل معمای ایران» با اشاره به ضرب الاجل رییس‌جمهوری آمریکا به طرف‌های اروپایی برجام برای اصلاح توافق هسته‌ای یا خروج این کشور از برجام نوشت: آمریکا برای این منظور نیازمند تقویت اتحادها و ائتلاف‌هاش خارج ۱+۵ بوده و راه حل این مشکل در نگاه به کشورهای اوراسیایی از جمله آذربایجان است.

رویداد۲۴-واشنگتن تایمز در گزارشی با عنوان «حل معمای ایران» با اشاره به ضرب الاجل رییس‌جمهوری آمریکا به طرف‌های اروپایی برجام برای اصلاح توافق هسته‌ای یا خروج این کشور از برجام نوشت: آمریکا برای این منظور نیازمند تقویت اتحادها و ائتلاف‌هاش خارج ۱+۵ بوده و راه حل این مشکل در نگاه به کشورهای اوراسیایی از جمله آذربایجان است.واشنگتن تایمز در گزارشی با اشاره به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر سرنگونی پهپاد ایرانی در حریم هوایی رژیم صهیونیستی نوشت: نگرانی‌ها از بابت توافق هسته‌ای چند ماه پیش با سقوط این پهپاد و نقض حریم هوایی اسرائیل بیشتر شده است. در جریان این حادثه نیروی هوایی سوریه جنگنده‌های اف-۱۶ اسرائیل را هدف قرار داد. پاسخ کاخ سفید به این رویداد اعلام حمایت از حق اسرائیل در دفاع از خود در برابر نیروهای نظامی ایرانی و سوری در جنوب سوریه بود.

واشنگتن تایمز در این گزارش به ادعاهای ترامپ در نشست داووس نیز اشاره کرده و نوشت: در اوایل ژانویه ترامپ اعلام کرد که طی ۱۲۰ روز باید برجام مورد بازنگری قرار بگیرد در غیر این صورت آمریکا از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد. اما رییس‌جمهوری آمریکا نیاز به مذ اکرات سختی در خصوص ایران دارد. او نیازمند برنامه اقدام است. آمریکا باید آماده تنش‌های دیپلماتیک با اروپا باشد و این یعنی باید ائتلاف‌هایش را خارج این محدوده تقویت کند.

این رسانه آمریکایی یکی از کشورهایی که واشنگتن باید خارج از دایره ۵+۱ با آن‌ها ائتلاف قوی‌تری داشته باشد را آذربایجان خوانده و مدعی شده آذربایجان همزمان مرزهای طولانی در شمال غرب ایران دارد و یک ائتلاف قوی با آن‌ها می‌تواند چالش‌های دیگر با ایران را هدایت کند.

این رسانه با اشاره به حمایت‌های روسیه از توافق هسته‌ای ایران و همکاری‌های نزدیک روسیه و ایران در سوریه نوشت: این ائتلاف می‌تواند به دیگر اقمار روسیه یعنی ارمنستان نیز تسری پیدا کند. این کشور پر از پایگاه‌های روسی است و در سیاست خارجی نیز با کرملین همکاری می‌کند. سرژ سرکیسیان رییس جمهور ارمنستان گفته بود کشورش دارای پتانسیل‌هایی است که می‌تواند به مسیر ترانزیتی از ایران و خلیج فارس برای روسیه تبدیل شود. این مثلث ایران-روسیه-ارمنستان، ایران را تقویت کرده است. حتی اگر کنگره تحریم‌های لغو شده در برجام را بار دیگر اعمال کند هم تهران اهرم اقتصادی‌اش را با شرکایی نظیر روسیه و ارمنستان از دست نخواهد داد.

در ادامه آمده است: در عین حال آذربایجان چندین دهه درگیری با ارمنستان بر سر منطقه ناگورو-قره باغ داشته است. منطقه تحت سلطه ارمنستان که بر اساس قطع نامه‌های سازمان ملل به سرزمین آذربایجان تعلق داشته است. در این میان کنگره از منافع ارمنی‌های آمریکا حمایت می‌کند و این به نفع منافع ملی آمریکا نیست. اخیرا فرانک پالون نماینده کنگره آمریکا لایحه را در حمایت از روسیه ارائه داد که طی آن پیشنهاد سفر و ارتباط بین آمریکا و جمهوری آرتساخ (ناگارو-قره باغ) در همه سطوح جامعه مدنی و دولت مطرح شده است. این کاملا بر خلاف وعده‌های وزارت خارجه آمریکا در حمایت از یکپارچگی سرزمینی آذربایجان است.

در این گزارش گفته شده آمریکا باید باکو را به عنوان یک متحد آمریکا در جریان درگیری‌های مربوط به توافق هسته‌ای مورد حمایت قرار دهد. باکو شریک اقتصادی و دیپلماتیک ایران است. ارمنستان مرز فیزیکی با ایران دارد و به تهران نزدیک‌تر است. مثلث تهران – روسیه و ارمنستاان تهدیدی برای منافع آمریکاست. اتحاد با ارمنستان مناقشه توافق هسته‌ای را استمرار می‌بخشد اما آذربایجان می‌تواند به حل این مناقشه کمک کند.

این رسانه آمریکایی مدعی شده ترامپ باید مسیر اسرائیل را دنبال کند و با متحدانی که اهداف استراتژیک کلیدی را محقق می‌کنند، کار کند و از این رو باید روابط گرم‌تری با آذربایجان داشته باشد.

تصویر خبر متعلق به هتل ترامپ در باکو است. این هتل ۳۳ طبقه با مشارکت اداره صدور مجوز هتل‌ها و نیز همکاری شرکت «Garant holding» در باکو احداث شده است. همکاری ایوانکا ترامپ، دختر دونالد ترامپ با آنار محمدوف فرزند وزیر حمل و نقل جمهوری آذربایجان در فرآیند ساخت این هتل جنجالی پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از جمله مسائلی بود که مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت.

ایوانکا ترامپ شخصا بر ساخت برج ترامپ در باکو نظارت می‌کرد. در ماه جولای نیز نماینده هتل ترامپ در باکو اعلام کرد که مراسم گشایش هتل ترامپ در باکو تا پایان سال برگزار خواهد شد. در فرم اطلاعات ترامپ نوشته شده است که شرکت ترامپ از محل مدیریت این طرح و مجوز استفاده از نام ترامپ بر روی این طرح، در سال گذشته دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلار درآمد کسب کرده است.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان