تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۷
گرامی‌مقدم، عضوشورای مرکزی حزب اعتمادملی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

فیلتر تلگرام فقط به اعتماد مردم ضربه می‌زند/ مسئولین اجازه ندهند تفکر اقلیت و تندرو بر مردم تحمیل شود

اسماعیل گرامی مقدم، عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی، بر این عقیده است تلگرام به دلیل قابلیت‌ها و ویژگی‌های که داشته توانسته مردم را به سمت خود جذب کند و محدود و مسدود کردن آن، فقط به اعتماد عمومی مردم ضربه وارد می‌کند. مسئولان مربوطه باید به حقوق شهروندی مردم و خواست و نظرآن‌ها احترام بگذارند و اجازه ندهند که نظر برخی از تندروها که در انتخابات شکست خوردند به مردم تحمیل شود.
فیلتر تلگرام فقط به اعتماد مردم ضربه می‌زند/ مسئولین اجازه ندهند تفکر اقلیت و تندرو بر مردم تحمیل شود
رویداد۲۴-اسماعیل گرامی مقدم، عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی، بر این عقیده است تلگرام به دلیل قابلیت‌ها و ویژگی‌های که داشته توانسته مردم را به سمت خود جذب کند و محدود و مسدود کردن آن، فقط به اعتماد عمومی مردم ضربه وارد می‌کند. مسئولان مربوطه باید به حقوق شهروندی مردم و خواست و نظر آن‌ها احترام بگذارند و اجازه ندهند که نظر برخی از تندروها که در انتخابات شکست خوردند بر مردم تحمیل شود.  

چندروز قبل، کانال تلگرامی آیت‌الله علم الهدی، یک نظرسنجی در مورد استفاده مردم از پیام رسان‌های داخلی در صورت فیلترتلگرام انجام داد که طی آن نظرسنجی، بیش از 90 درصد مردم به گزینه استفاده از تلگرام از طریق فیلترشکن رای دادند.

همین نظر سنجی، بار دیگر نظر و خواست اکثریت مردم را همانند نتیجه انتخابات، به تندروها و مخالفان خواست مردم تاکید و گوشزد کرد. اما بعید به نظر می‌رسد که این طیف بخواهند نظر و پیام روشن مردم را درک کرده و در آن مسیر حرکت کنند. 

فیلترینگ تلگرام، موضوعی است که بار دیگر دو طیف اقلیت و اکثریت یا همان موافق و مخالف تلگرام را رو به روی یکدیگر قرار داده است. این بحث نیز مانند سایر موضوعات دیگر که عده‌ای کمی از مخالفین را به همراه دارد، مخالفینی کم اما پرقدرت، که هیچگاه خواست و نظر مردم برایشان ارزش و اهمیتی ندارد و همواره درصدد این هستند تا شکافی عمیق میان مردم و حکومت ایجاد کنند، شکافی که در نهایت دود آن نه به چشم مردم، بلکه به چشم همین مخالفان هم خواهد رفت.

اسماعیل گرامی مقدم، فعال و کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره مباحث اخیر پیرامون فیلترینگ تلگرام، گفت: آن چیزی که برای حاکمیت باید مهم باشد، اعتماد مردم به نظام است و نه ایجاد فضای امنیتی نسبت به مطالبات. تلگرام به عنوان یک اپلیکیشن اکنون بیشترین حضور را در بین مردم دارد و استفاده نزدیک به 40 میلیون ایرانی از این پیام رسان، بر کسی پوشیده نیست. همه ما نیز می‌دانیم که این استفاده علل و عوامل مختلفی دارد و اینگونه نیست که  بر اساس شانس و به یکباره، مردم به سوی این پیام رسان رفته باشند. 

گرامی مقدم، با بیان اینکه استفاده مردم از «تلگرام» به دلیل قابلیت‌های این پیام‌رسان است، خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم منکر ویژگی‌ها و قابلیت‌های تلگرام شویم. علاوه بر قابلیت‌های فنی بالایی که این پیام رسان دارد، توانسته در حوزه اطلاع‌رسانی عملکرد خوبی را هم از خود منصه ظهور بگذارد، کاری که رسانه‌های مانند صدا‌وسیما نتوانسته انجام دهد و مخاطبین را به سمت خود هدایت کند. 

این فعال سیاسی، با تاکید بر اینکه محدود و مسدود کردن تلگرام هیچ چیزی جز خدشه وارد کردن به اعتماد عمومی را در پی ندارد، گفت: اگر برخی فکر می‌کنند با مسدود و محدود کردن می‌توانند جلوی سیل را بگیرند، سخت در اشتباهند زیرا سیل، حتما راه دیگری را برای خود پیدا خواهد کرد. همانطور که در دهه 70، آنگونه با ویدئو و بعد از آن‌ با ماهواره و ... مخالفت شد، در این مسیر هم مسدود کردن فقط فرصت‌سوزی است و هیچ فایده‌ای را در بر نخواهد داشت. 

گرامی‌مقدم، ادامه داد: نظرسنجی اخیر کانال تلگرامی آقای علم‌الهدی که اعلام شده بود در صورت فیلتر تلگرام به کدام پیام‌رسان رجوع خواهید و نظر اکثریت مردم مبنی بر استفاده از فیلترشکن و رجوع به تلگرام، نظر قاطبه و اکثریت مردم را نشان داد. اما آقای علم‌الهدی و افراد همفکر او، نمی‌خواهند این موضوع را بپذیرند و سعی دارند تا این موضوعات و سایر موضوعات دیگر را نه از دید مردم، بلکه از دیدگاه تندرو و افراطی خود تماشا کنند و بر مواضع خود اصرار می‌ورزند. 

این فعال سیاسی، با بیان اینکه دیدگاه آقای علم‌الهدی همان دیدگاهی است که می‌گوید هرکسی که می‌خواهد به کنسرت برود، از شهر مشهد خارج شود، خاطرنشان کرد: این افراد مواضع خود را نشان داده‌اند و مردم نیز تکلیفشان را با این تندروها مشخص کرده‌اند. مسئولینی که مسئول و پیگیر مسدود و محدود کردن فضای مجازی و فضای اطلاع‌رسانی هستند، باید از حقوق مردم دفاع کنند و اجازه ندهند گروهی که در انتخابات گذشته شکست خورده‌اند و بر خلاف نظر و خواسته‌ مردم در حرکت هستند، نظرشان را بر مردم تحمیل کنند. جناح تندرویی که در سه انتخابات گذشته شکست‌خورده، تا زمانی که در مسیر خواسته‌ و نظر مردم قرار نگیرند، سعی دارند تا منافع حامیان خود که در اقلیت هم هستند را تامین کنند و بر مواضع خود پافشاری کنند.

عضوشورای حزب مرکزی اعتمادملی، با اشاره به اینکه جناح تندرو هیچ‌گاه دیدگاهشان پاسخگویی به مطالبات مردم نبوده و نیست، تصریح کرد: هرگاه که مردم در مسیری قرار گرفتند، این جناح سعی کردند در مسیر مردم و خواسته‌های آن‌ها قرار بگیرند و فقط به منافع حامیان اقلیت خود توجه کنند. زیرا این جناح در مقام پاسخگویی به مردم نیستند به همین دلیل مواضعی که اتخاذ می‌کنند هم هیچ‌گاه درجهت خواسته و نظر اکثریت مردم نبوده است. به طور مثال در موضوع برجام، آنقدر تخریب کردند و گفتند که این قرارداد ننگین است و... اما حالا 6 ماه است که شدیدترین حملات را به دولت می‌کنند و می‌گویند چرا برجام دارد به هم می‌خورد؟ خب مگر این همان قرارداد ننگین نبود که نمی‌خواستید منعقد شود، حال چه شده که به دنبال استمرار آن هستید؟ این گروه و جریان، همواره منافع جناحی و سیاسی خود را دنبال کرده و می‌کند و هیچ توجهی هم به خواسته مردم ندارد.  
نظرات شما
پیشخوان