تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:

اسلام به اجبار تاکید نمی‌کند/ وزیر کشور باید پاسخگوی برخورد ناشایست گشت ارشاد باشد

سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران معتقد است اگر رفتار و عملکردها در معرفی دین اسلام درست باشد نه‌تنها حجاب، بلکه مردم خیلی راحت‌تر کل دین اسلام را می‌پذیرند.
اسلام به زور تاکید نمی‌کند/ وزیر کشور باید پاسخگوی برخورد ناشایست گشت ارشاد باشد
رویداد۲۴- محمد آیتی- سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران معتقد است اگر رفتار و عملکردها در معرفی دین اسلام درست باشد نه‌تنها حجاب، بلکه مردم خیلی راحت‌تر کل دین اسلام را می‌پذیرند.

چند روز پیش در فضای مجازی فیلمی از برخورد زننده یک پلیس زن با یکی از دختران دست به دست شد که در همین مدت کوناه مردم به این نوع رفتار پلیس واکنش‌های تندی نشان دادند. هرچند انتشار چنین فیلم‌هایی مسبوق به سابقه است اما برای همگان این سوال پیش آمده که آیا این نوع رفتار خشن برخی گشت‌های ارشاد می‌تواند روشی مناسب برای رعایت حجاب در جامعه باشد یا خیر؟

سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در خصوص رفتارهای خارج از عرف برخی گشت‌های ارشاد با مسئله بی‌حجابی، گفت: ذاتاً انسان‌ها آزاد خلق شدند؛ مختار و مسئول هستند. یعنی اختیار به او دادند تا مسئول باشد تا بتوانند او را تنبیه و تشویق کنند. وقتی جبر پیش می‌آید و قدم جلو می‌گذارند آن وقت دیگر اختیار از میدان به‌در می‌شود و دیگر تنبیه و تشویق معنی پیدا نمی‌کند.

وی افزود: ما در تارک قرآن کریم،  آیت‌الکرسی را داریم که در آن‌جا گفته می‌شود که انسان در پذیرش دین نباید اکراه داشته باشد. یعنی باید دین خود را بفهمد و انتخاب کند تا براساس این آزادی، رشد اتفاق بیافتد. امثال ما که زیر باتوم شاهنشاهی حجاب را انتخاب کردیم در هیچ شرایطی مسیری خود را در این موضوع عوض نمی‌کنیم چون ما وحدانیت خداوند را پذیرفتیم و حقانیت دین اسلام را قبول کردیم و داریم تلاش می‌کنیم تا این راه را ادامه دهیم تا موفق شویم. پس باید توجه داشته باشیم که اسلام به اجبار تاکید نمی‌کند و اگر تا امروز نظام جمهوری اسلامی ایران بر مسئله حجاب تاکید داشته به خاطر رفراندوم و قانون اساسی بوده که در گذشته انجام و وضع شده است. در قانون اساسی رعایت حدود اسلامی در معابر عمومی وجود دارد که نیاز است به قانون احترام گذاشته شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس در ادامه عنوان کرد: ما احکام دیگر اسلامی هم داریم مثل امر به معروف و نهی از منکر. این‌طور نیست که عده‌ای بیایند در خیابان مردم را بزنند و یک روز بگویند یا روسری یا توسری یا اینکه به خاطر اینکه یکم از موی یک دختری بیرون بوده، گشت ارشاد او را بگیرد و یک شماره گردنش بیاندازد و در همان سن پایین او را در صف متهمان قرار دهد. این روش‌ها اشتباه و افراطی است. ما در واقع باید رسالت اسلام را در عصر جدید و با زبان قابل فهم بیان کنیم تا خوشایند مردم باشد و آن‌ها راحت‌تر موضوع را بپذیرند. مطمئناً اگر رفتار و عملکردها در معرفی دین اسلام درست باشد نه‌تنها حجاب، بلکه مردم خیلی راحت‌تر کل دین اسلام را می‌پذیرند. متاسفانه این عملکرد ناشایست باعث شده حقیقت دین مخفی بماند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص آثار منفی این برخوردها در جامعه، گفت: کسانی که روی به این برخوردهای خشن می‌آورند فکر می‌کنند با این کار می‌توانند یک ترسی را ایجاد کنند و به تبع آن حجاب رعایت خواهد شد ولی باید بگویم که این برخوردها فقط به جری شدن جامعه منجر می‌شود. انسان چون آزاد خلق شده نسبت به اجبار، عکس‌العمل منفی از خود بروز می‌دهد ولی نسبت به انتخاب، کرامت و احترام، واکنش مثبتی نشان می‌دهد.

جلودارزاده در پایان خاطرنشان کرد: پس از انتشار فیلمی که چند روز پیش از برخورد ناشایست پلیس با آن خانم شد برخی همکاران ما در مجلس تذکر دادند و برخی هم از وزیر کشور سوالاتی را پرسیدند که ایشان باید به دغدغه نمایندگان جواب دهد.
نظرات شما
پیشخوان