تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
سیدکمال‌الدین شهریاری، نماینده مجلس دهم در گفت‎وگو با رویداد۲۴ عنوان کرد:

بدترین مدیریت ارز در تاریخ کشور به ماه گذشته برمی‌گردد/ جمع‌آوری صرافی‌های قدیمی با یک بخشنامه امکان‌پذیر نیست

سیدکمال‌الدین شهریاری، نماینده دشتی و تنگستان می‌گوید دولت باید متوجه این موضوع باشد که مسائل اقتصادی را با بخشنامه، دستور و بگیر و ببند نمی‌توان حل کرد. باید برای هر مشکل اقتصادی، راه حلی اقتصادی پیدا کرد.
بدترین مدیریت ارز در تاریخ کشور به ماه گذشته برمی‌گردد/ جمع‌آوری صرافی‌های قدیمی با یک بخشنامه امکان‌پذیر نیست
رویداد۲۴- محمد آیتی- سیدکمال‌الدین شهریاری، نماینده دشتی و تنگستان می‌گوید دولت باید متوجه این موضوع باشد که مسائل اقتصادی را با بخشنامه، دستور و بگیر و ببند نمی‌توان حل کرد. باید برای هر مشکل اقتصادی، راه حلی اقتصادی پیدا کرد.

پس از التهاباتی که در زمستان سال 96 در بازار ارز اتفاق افتاد و تا روزهای ابتدایی سال جدید هم ادامه پیدا کرد دولت تصمیم بر تک‌نرخی کردن قیمت ارز گرفت و در ادامه طرحی را به اجرا درآورد که طی آن صرافی‌ها از خرید و فروش اسکناس ارزی منع شدند و بنا شد خرید و فروش اسکناس‌های ارزی تنها از طریق سیستم بانکی انجام شود. طرحی که همچنان معلوم نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟
 
سیدکمال‌الدین شهریاری، نماینده دشتی و تنگستان در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با طرح دولت در خصوص منع خرید و فروش اسکناس ارزی از سوی صرافی‌ها، گفت: عملکرد دولت در بازار ارز بسیار ناموفق بود. متاسفانه و تا قبل از وجود تلاطم‌های بازار ارز، دولت تصور می‌کرد اگر طرف عرضه را مدیریت کند می‌تواند بازار ارز را مدیریت کند، در صورتی که این ارز دو طرف دارد که یکی طرف تقاضا است و یکی طرف عرضه. متاسفانه در گذشته در طرف تقاضا به هیچ وجه مدیریتی وجود نداشت و اگر فردی به بانک مراجعه می‌کرد و 100 هزار دلار هم تقاضا می‌کرد این ارز را در اختیارش می‌گذاشتند. اکنون دولت در مقابل آن افراطی که آن زمان انجام می‌داد روی به تفریط آورده است و به خاطر این نابسامانی که در بازار ارز رخ داده و تقاضا برای ارز بالا رفته، دولت طرف تقاضا را بیش از اندازه تحت فشار قرار داده است.

وی افزود: دولت اگر منابع ارزی به اندازه کافی دارد که نیازهای ارزی جامعه را چه در بخش کالا و چه در بخش خدمات تامین کند، باید آن را در اختیار سیستم بانکی و صرافی‌ها قرار دهد تا مردم خیلی راحت بتوانند ارز خود را تهیه کنند. اما اگر دولت منابع ارزی کافی را ندارد چه اشکالی دارد که مردم برای تامین ارز مازاد خود به بازار مراجعه کنند و بازار، قیمت ارز را تعیین کند. اگر دولت توان مدیریت تک‌نرخی شدن ارز را ندارد اجازه دونرخی شدن ارز را بدهد تا مردم بتوانند مازاد بر نرخ اعلام شده را از بازار آزاد تهیه کنند. اینکه دولت بیاید و بگوید نرخ ارز 4200 تومان و منابع کافی برای تامین ارز مورد نیاز کالا و خدمات را نتواند به مردم دهد این یعنی جرم‌انگاری تمام کسانی که با این ارز دولتی کفاف کالا و خدماتشان داده نمی‌شود و به بازار مراجعه می‌کنند و این اتفاق به نظر من بدترین کاری است که دولت در حال انجام دادن آن است.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: اینکه دولت ارزهای خارج از سیستم بانکی و در اختیار مردم را قاچاق قلمداد کند و هرکسی که از این ارزها استفاده می‌کند به نام قاچاقچی متهم و معرفی شود همان جرم‌انگاری است که به آن اشاره کردم. از نظر من بدترین مدیریت ارز در کشور ما به ماه گذشته برمی‌گردد که دولت بسیار بی‌برنامه ظاهر شد.

شهریاری در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا با این روندی که دولت در پیش گرفته باید منتظر جمع شدن صرافی‌ها باشیم، گفت: دولت باید متوجه این موضوع باشد که مسائل اقتصادی را با بخشنامه، دستور و بگیر و ببند نمی‌توان حل کرد. باید برای هر مشکل اقتصادی، راه حلی اقتصادی پیدا کرد. بنابراین جمع‌آوری صرافی‌هایی که صدها سال سابقه دارند با یک بخشنامه امکان‌پذیر نیست ولی متاسفانه دولت می‌خواهد این صرافی‌ها را از کنار خیابان جمع و به زیرزمین‌ها و کوچه پس‌کوچه‌ها هدایت کند.
نظرات شما
پیشخوان