تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷

توان صنعت بیمه با نرخ‌شکنی شکننده است

بهمن لامعی*
صنعت بیمه کشور در صورت عدم رعایت نرخ و شرایط فروش بیمه نامه و بازاریابی غیرحرفه‌ای و رقابت ناعادلانه، در تنگنای توسعه و کاهش توانگری مالی و عدم توانایی در پرداخت انواع خسارت قرار خواهد گرفت و بازار صنعت بیمه کشور تحت الشعاع فروش ناسالم خواهد رفت و به همین خاطر منابع مالی کمتری نصیب شرکت‌های بیمه شده و شرایط سرمایه گذاری را نیز دچار افت می‌نماید و لذا در این نهاد بازرگانی و خدماتی عدم رعایت‌ساز و کارهای حرفه‌ای رقابت و کسب و کار بیمه‌ای و همچنین عدم توجه لازم به مفاد برخی از آیین نامه‌های شورای عالی بیمه مانند 81 و 69، این صنعت دچار آسیب جدی مالی و کاهش توانگری مالی  ونیز منابع مالی کمتری جذب شرکت‌های بیمه می‌شود.

شرکت‌های نوظهور و با سابقه در بخش دولتی و خصوصی برای بقا و حیات در صنعت بیمه و حفظ ثبات اقتصادی این بازار مالی و خدماتی به همکاری مشترک در ساماندهی رقابت حرفه‌ای در این صنعت نیاز مبرم دارند. شاخص‌های اقتصادی و مالی صنعت بیمه برای ارائه خدمات پس از فروش به بیمه گذاران به منابع مالی فراوانی مازاد بر سرمایه و مازاد بر توان اتکایی نیاز اساسی دارد و مضافا در صورت کاهش قدرت و توان مالی جهت پرداخت خسارت در بازار رقابتی ناسالم همه صنعت بیمه و به ویژه شرکت‌های دارای سرمایه کم و یا ناکافی به سمت تزلزل اقتصادی، مالی و بحران خواهند رفت.

رقابت در صنعت بیمه ضرورت دارد در محدوده نرخ و شرایط آیین نامه‌های شورای عالی بیمه  تعریف شود و حرکت بازاریابی شرکت‌های بیمه به سمت بیمه گذاران هدف در چارچوب بازار رقابتی سالم و تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سندیکای بیمه گران قرار داشته باشد تا بیمه گذاران از محدوده بیمه نامه‌های حرفه‌ای و با ضمانت اعمال مدیریت ریسک خارج نشوند و مدار نرخ و شرایط برای تامین منابع مالی صنعت بیمه از چارچوب حرفه‌ای خارج نشود.

برخی از بیمه نامه‌ها در تعدادی از پوشش‌های بیمه‌ای در اموال و زندگی بدون توجیه اقتصادی قابل قبول و در صورت کاهش نرخ و شرایط کارشناسی و در صورت وجود رقابت ناسالم و غیرحرفه‌ای و نیز بدون اعمال مدیریت ریسک به ضرر کل صنعت بیمه است. بنابراین اقتصاد صنعت بیمه در بازار رقابتی سالم و حرفه‌ای رشد خواهد نمود و در بازار رقابتی ناسالم و در صورت کاهش ساز و کارهای نظارتی و نرخ و شرایط زیر قیمت واقعی آسیب‌های جدی را این صنعت لمس خواهد کرد.

گفتمان صنعت بیمه اقتصاد محور در رقابت سالم، سودآوری مشترک را برای صنعت بیمه کشور به ارمغان آورده و در نتیجه با منابع مالی کافی و مطلوب اقتصادی، توانگری مالی صنعت بیمه افزایش و  همچنین افزایش توانمندی پذیرش ریسک های متعدد و نوآوری در خدمات پس از فروش را برای ارائه خدمت رقابتی و مردم پسند را به بیمه گذاران برای شرکت‌های بیمه فراهم خواهد کرد.

به همین مناسبت از مهمترین ویژگی‌های صنعت بیمه در حال توسعه و رو به رشد، رقابت سالم و اقتصاد محور است و منابع مالی و درآمدهای مناسب موتور محرکه صنعت بیمه کشور است.

*عضو سابق هیات مدیره بیمه ایران
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان