تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ناصری عضو بنیاد باران در گفت‌وگو با رویداد۲۴؛

جایگاه شورا تشریفاتی نیست/ محسن‌ هاشمی حرف خود را تصحیح کند/ هاشمی شهرداری را بر ریاست شورا ترجیح می‌دهد

عبدالله‌ناصری عضو بنیادباران بر این عقیده است که سخنان اخیر محسن هاشمی در خصوص اینکه نمی‌دانستم کار شورای‌ شهر تا این اندازه تبلیغاتی و تشریفاتی است، بسیار عجیب بود زیرا او سابقه زیادی در شهرداری دارد و طرح این مباحث در شرایط فعلی نه تنها به او و مدیریت چند ماهه‌اش بر شورا بلکه به شورای شهر هم ضربه وارد کرده است.
جایگاه شورا تشریفاتی نیست/ محسن‌هاشمی سریعا حرف خود را تصحیح کند/ هاشمی شهردارشدن را بر ریاست شورا ترجیح می‌دهد

رویداد۲۴محسن‌ هاشمی رییس‌ شورای‌ شهر تهران، پیش‌تر در گفت‌وگویی اعلام کرد تا قبل از اینکه به شورا بیایید، نمی‌دانسته کار شورا تا این اندازه تبلیغاتی و تشریفاتی است. هاشمی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: «تمام شوراها در سراسر کشور تشریفاتی هستند. نباید به شورا به صورت تبلیغاتی و تشریفاتی نگاه شود. شوراها به لحاظ نظارتی هم مشکل دارند.»
مطرح شدن این سخنان از سوی محسن‌ هاشمی، نه تنها باعث تعجب همگان شد، بلکه انتقادهای بسیاری را به او وارد کرد. 
انتقادها به رئیس‌شورای‌شهر از این باب ادامه دارد که او چگونه اکنون و در چنین شرایطی، از تشریفاتی و تبلغاتی بودن شورا صحبت می‌کند؟ آیا مگر او بیش از یک دهه در مدیریت شهری حضور نداشته و با مشکلات و موانع مواجه نبوده است؟ پس چگونه حالا همانند فردی که حتی سابقه یک روز حضور در شهرداری نداشته سخن می‌گوید و مدیریت خود و شورا را اینگونه زیر سوال می‌برد.

عبدالله‌‌ناصری عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به سخنان اخیر محسن‌هاشمی در مورد تشریفاتی بودن شورا، گفت: من از سخنان ایشان بسیار تعجب کردم. با توجه به سابقه آقای هاشمی در مترو و آشنایی با شهر و مدیریت شهری، چگونه این حرف را زدند و اعلام کردند که «تا پیش از این نمی‌دانستم شورا تشریفاتی است»، واقعا جای تعجب دارد. حتی اگر فرض را بر این بگیریم که شورا تشریفاتی باشد، مطرح شدن این حرف از سوی آقای هاشمی، پذیرفته نیست. زیرا در جمع شورا، ایشان از تجربه بالایی در مدیریت شهری برخوردار است.

ناصری در ادامه تصریح کرد: البته از سخنان ایشان می‌توان این نکته را برداشت کرد که شوراها حتما این زمینه را دارند که بخشی از وظایف اجرایی کشور در حوزه‌های شهری، اعم از حوزه قضایی، اجرایی و برخی دیگر از حوزه‌های برنامه‌ریزی، مانند بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، به شورا و مدیریت شهری سپرده شود. ضمن اینکه اساسا معتقدم چون این نهاد محل توزیع قدرت و یک نهاد کاملا مردمی است، جایگاه بسیار مهمی دارد.

این فعال سیاسی، افزود: نکته دیگری که می‌توان از سخنان آقای هاشمی برداشت کرد این است که اعضای شورای‌شهر تهران، برای ادامه همکاری ایشان در ریاست شورا، بی‌انگیزه شوند و اشتیاقی که برای حضور هاشمی دارند را کاهش بدهند و طبیعتا در آن سو خود آقای هاشمی و کسانی که در تلاش هستند تا او را شهردار تهران کنند، به خواسته خود برسند، که قطعا این کار به صلاح شورا و جریان اصلاح‌طلب نیست.

هاشمی با سخنانش، خود و شورا را زیر سوال برد

عضو بنیاد باران، با تاکید بر اینکه سخنان هاشمی ریاست چندماه خود و عملکرد شورا را زیر سوال برد، خاطرنشان کرد: امیدوارم هاشمی هرچه زودتر سخنان خود را تصحیح کند. زیرا این بحث تضعیف شورا و ساختار شورا است و واقعا جای تعجب است که رئیس‌شورای شهر کلان شهری مانند تهران که سال‌ها تجربه مدیرتی در این حوزه را دارد، چنین مباحثی را مطرح کند. 

عبدالله‌ناصری، با اشاره به بی‌اساس بودن سخنان محسن هاشمی یادآور شد: از این منظر باید به سخنان رئیس‌شورای شهر دقت کنیم که اگر این سخنان واقعا حقیقت داشت و جایگاه شورا تشریفاتی بود، تا این اندازه به شورا برای تغییر آقای نجفی فشار وارد نمی‌کردند. انتخاب شهردار از سوی شورا صورت می‌گیرد و همین موضوع کافی است تا جایگاه شورا را بالا ببریم. اعضای شورا اگر با گروهی از کارشناسان بنشینند و در حوزه شهری برنامه‌ریزی‌های دقیقی را انجام دهند، قطعا می‌توانند بسیاری از مشکلاتی را که اکنون گریبان‌گیر شهر تهران شده است را حل و فصل کنند. 

محسن هاشمی، شهرداری را بر ریاست بر شورا ترجیح می‌دهد

ناصری با اشاره به اینکه طبیعتا آقای هاشمی شهرداری را بر ریاست شورا ترجیح می‌دهد، تصریح کرد: نکته این است کسی که به دلیل یک تشکیلات سیاسی و جناحی رای می‌آورد، باید تا پایان دوره چهارساله خود به تعهدات جریان و تشکیلات خود «متعهد» باشد. این یک تعهد اخلاقی و عرفی است که دوستان در شورای شهر از نظر ورود و خروجشان باید به آن توجه ویژه داشته باشند. هرچند که این موضوع به معنای این نیست که شورای‌شهر تابع اعضا و تشکلاتی باشد که باعث رای‌آوریشان شده است. 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان