تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

نمایندگان تهران، از دبیرکلی احزاب تا حزب‌گریزی +جدول

با اینکه همواره چهره های تاثیرگذار مجلس از اهمیت تقویت احزاب برای نهادینه شدن مردم‌سالاری سخن می‌گویند اما تعداد قابل توجهی از نمایندگان تهران سابقه عضویت در احزاب را ندارند.
نمایندگان تهران، از دبیرکلی احزاب تا حزب‌گریزی+ جدول


رویداد۲۴ بیش از نیمی از مسیر مجلس دهم طی شده است و حالا از بعضی شهرها و روستاهای دور و نزدیک، صدای پای انتخابات مجلس یازدهم شنیده می‌شود. در این میان جناح اصلاح‌طلب یا به عبارت بهتر، ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان که در انتخابات قبلی سی کرسی تهران را فتح کرده بود، حالا با فراغ بال بیشتری به انتخابات پیش رو نگاه می‌کند.

نمایندگان مجلس فعلی در شرایطی انتخاب شدند که بسیاری از چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب ردصلاحیت شده بودند. با این حال تیم سوم اصلاح‌طلبان توانست پیروز انتخابات شود و بعد از دو سال، گرایش سیاسی نمایندگان مجلس و عضویت آنها در احزاب، تقریبا شفاف شده است. جدول زیر گرایش سیاسی 30 نماینده تهران به ترتیب وفاداری اعضا به مجموعه حزبی نشان می‌دهد:

الیاس حضرتی با نامه مهدی کروبی، مسئول راه اندازی مجدد حزب اعتماد ملی شد. در بعضی محافل از حضرتی به عنوان نفر اول فعالیت این حزب در دوره جدید نام می‌برند.

محمود صادقی بعد از انتخابات مجلس مثل یک ستاره وارد آسمان سیاست ایران شد. عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه شد و حتی به دبیرکلی این حزب اصلاح‌طلب برگزیده شد.

علیرضا محجوب دبیرکل همیشگی خانه کارگر و حزب اسلامی کار و یار همیشگی همه لیست‌های اصلاح‌طلب از دهه شصت تا امروز!

داود محمدی دبیرکل انجمن اسلامی معلمان که بعد از حضور در مجلس تاثیر بیشتری در تشکل‌های مربوط به معلمان ایفا می‌کند.

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری. او با وجود اینکه سال‌هاست دبیر کل یکی از احزاب اصلاح‌طلب است اما به خاطر فعالیت کمرنگ حزب مردم‌سالاری، بیشتر به خاطر نطق‌های آتشین در مجلس شناخته می‌شود.

پروانه مافی از زنان اصلاح‌طلب شناخته شده بود که سابقه کار در ستاد زنان میرحسین موسوی را داشت. وی در دوره اخیر عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی شده است.

عبدالرضا هاشم‌زائی از معدود چهره‌های اصلاح‌طلبی که به سلامت از مرحله احراز صلاحیت‌ها عبور کرد. وی بعد از نمایندگی، عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی شد.

سهیلا جلودارزاده سابقه عضویت در حزب اسلامی کار را دارد اما این دوره عضو شورای مرکزی این حزب نشد و در عوض عضو شورای مرکزی مجمع زنان اصلاح‌طلب شد.

فریده اولاد قباد از زنان حاضر در لیست بود که بعد از انتخاب، به عنوان عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش (به دبیرکلی فاطمه راکعی) برگزیده شد.

محمدرضا بادامچی از جمله افراد نزدیک به حسین کمالی و حزب اسلامی کار بود که در دوره اخیر نیز عضو شورای مرکزی این حزب شده است.

فاطمه سعیدی از نمایندگان زن مجلس که به خاطر اظهار نظرهای شجاعانه درباره مسائل اصلاح‌طلبانه مشهور است. وی نیز عضو شورای مرکزی کارگزارن سازندگی شده است.

فاطمه ذوالقدر برخی می‌گفتند به اعتبار پدرش وارد لیست اصلاح‌طلبان شده است با این حال بعد از مدتی ارتباط خود را با حزب اسلامی کار بیشتر نشان داد و در دوره اخیر نیز عضو شورای مرکزی این حزب شد.

فاطمه حسینی حواشی ایجاد شده در ماه‌های اول نمایندگی او آنقدر زیاد بود که فرصت فکر به عضویت در احزاب اصلاح‌طلب را از او گرفت. صفدر حسینی پدر او، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت بود.

غلامرضا حیدری یکی از نمایندگانی که شدیدا پیگیر مسائل مربوط به حصر بود. ارتباط نزدیکی با حزب اتحاد ملت دارد.

محمدرضا عارف معاون اول دولت خاتمی سابقه عضویت در هیات موسس جبهه مشارکت را دارد اما هیچ‌گاه عضو موثری در احزاب اصلاح‌طلب نبوده است. در این سال ها همواره شایعه تشکیل حزب عارف شنیده می‌شد اما این مهم هنوز اتفاق نیفتاده است.

سیدفرید موسوی از نمایندگان جوان مجلس که ارتباط نزدیکی با حزب اتحاد ملت و سازمان عدالت و آزادی دارد. با این حال در شورای مرکزی این احزاب حضور ندارد.

ابوالفضل سروش نام او در کنار پزشکان عضو انجمن اسلامی جامعه پزشکی دیده می‌شد اما به عنوان عضو ارشد این حزب تا به حال معرفی نشده است.

محمدعلی وکیلی مدیر روزنامه ابتکار که فعالیت‌های صنفی در تشکل‌های مربوط به روزنامه‌نگاران دارد با این حال از عضویت در احزاب فاصله گرفته است.

علی نوبخت حقیقی عضو هیچ حزبی نیست اما برادرش از اعضای ارشد حزب اعتدال و توسعه محسوب می‌شود.

کاظم جلالی سابقه عضویت در حزب اعتدال و توسعه را دارد اما بعد از مدتی از این حزب جدا شد و از فعالیت حزبی فاصله گرفت. در این سال‌ها همواره شایعه تاسیس حزب نزدیک به لاریجانی با محوریت کاظم جلالی شنیده می‌شد اما به نظر می‌رسد این پروژه شکست خورده باشد.

علیرضا رحیمی آزاده و رزمنده دفاع مقدس که گفته می‌شود ارتباطی با بنیاد باران دارد. با این حال و بر خلاف شایعات، عضو شورای مرکزی مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب نشد.

محسن علیجانی زمانی پزشک و نزدیک به جریانی که خود را اصلاح‌طلبان شهر ری نامیده اند. در سال‌های دور مراوداتی با بعضی احزاب اصلاح‌طلب داشته است.

بهروز نعمتی از جمله چهره‌های نزدیک به لاریجانی است که در سال 1393 بعد از وفات عبدالصمد مشکینی دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی شد. به گفته او در حال حاضر با اینکه عضو شورای مرکزی حزب است، اما فعالیت در آن ندارد.

علی مطهری نماینده ادوار مجلس، مهدی شیخ از روحانیون حاضر در لیست اصلاح‌طلبان، طیبه سیاوشی از زنان حاضر در لیست که سابقه روزنامه‌نگاری دارد، محمدجواد فتحی استاد دانشگاه و حقوقدان و محمدرضا نجفی از دیگر افرادی هستند که سابقه فعالیت در هیچ کدام از احزاب اصلاح‌طلب را ندارند.


نمایندگان تهران، از دبیرکلی احزاب تا حزب گریزی!+ جدول
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان