تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷

هرگونه برداشت زالو باید با اجازه سازمان محیط زیست انجام شود

مدیر کل حفاظت و مدیریت شکاروصید سازمان حفاظت محیط زیست تاکیدکرد: سازمان حفاظت محیط زیست متولی قانونی صدور مجوز صادرات و واردات و احداث واحدهای تکثیر و پرورش زالوی طبی در کشور است و هرگونه برداشت این جانور از طبیعت با هر هدف و یا ایجاد مراکز تکثیر باید با اجازه سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود.

رویداد۲۴-مدیر کل حفاظت و مدیریت شکاروصید سازمان حفاظت محیط زیست تاکیدکرد: سازمان حفاظت محیط زیست متولی قانونی صدور مجوز صادرات و واردات و احداث واحدهای تکثیر و پرورش زالوی طبی در کشور است و هرگونه برداشت این جانور از طبیعت با هر هدف و یا ایجاد مراکز تکثیر باید با اجازه سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود.علی تیموری با اشاره به وضعیت ناخوشایند برداشت زالو از طبیعت با هدف استفاده در روش‌های سنتی درمان بیماری‌ها همچنین صادرات این حیوان به سایر کشورها گفت: زالو یک نوع کرم حلقوی آبزی است و گونه‌های بومی ایران با نام‌های علمی Hirudo orientallis و Hirudo medicinalis شناخته می شوند.

وی افزود: یکی از کاربردهای زالو در طب سنتی، خارج کردن خون آلوده یا اضافی از مویرگ‌های برخی نقاط بدن از طریق مکیدن آن توسط این حیوان است که در حال حاضر با هدف اشتغال‌زایی و کسب درآمد و جایگزینی طب سنتی به جای علم پزشکی تخصصی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

تیموری با اشاره به اینکه هر روزه بر تعداد علاقهمندان به کسب درآمد از طریق زالو افزوده می‌شود،گفت: کشف کاربردهای جدید  این جانور که عموماً در کشورهای دیگر شناخته شده‌اند را نباید از قلم انداخت.

زالو مشمول مقررات حفاظت از گونه های حیات وحش

مدیر کل حفاظت و مدیریت شکاروصید سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: نکته حایز اهمیت شناخت و به عبارت صحیح تر یادآوری جایگاه زالو در مقررات حفاظتی است .

تیموری با بیان اینکه زالو در اصل متعلق به زمین‌ها و نقاط بسیار مرطوب و از ابتدای خلقت آن تا کنون محل زیستش طبیعت بوده است و یک حیوان وحشی محسوب می شود، اظهارکرد: طبق نص صریح ماده  ۱ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست که بیان می دارد «حفاظت و بهبود و بهسازی و پیشگیری و ممانعت از هرنوع آلودگی و هر اقدام مخربی که به موجب برهم خوردن تعادل و تناسب محیط زیست می شود ، همچنین کلیه امور مربوط به جانوران وحشی و آبزیان آبهای داخلی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است.»

وی تاکید کرد: زالوی بومی ایران جزء ضمائم ∏ سایتیس ( CITES) یا همان کنوانسیون تجارت بین المللی گونه‌های جانوران و گیاهان وحشی در معرض خطر انقراض و نابودی است که ورود و خروج آن‌ها  مستلزم موافقت سازمان محیط زیست و  نماینده اجرایی کنوانسیون مذکور مستقر در این سازمان است.

مدیر کل حفاظت و مدیریت شکاروصید سازمان حفاظت محیط زیست افزود: وارد کنندگان و خارج کنندگان جانوران وحشی علاوه براینکه شامل مجازات قوانین و مقررات محیط زیستی می‌شوند، به مجازاتهای بیان شده در  قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز  محکوم خواهند شد.

مردم درصورت مشاهده اعمال غیر قانونی  به نزدیکترین واحد حفاظت محیط زیست اطلاع رسانی کنند

تیموری در ادامه به دیگر صدمات برداشت غیرحرفه‌ای و غیر کارشناسانه و فعالیت غیر اصولی در زمینه تکثیر زالو اشاره کرد و گفت:  تخریب زیستگاه‌های طبیعی بر اثر کاوش‌های افراد برای صید آن‌ها ، انتقال ژن این گونه از یک منطقه به منطقه‌ای دیگر بر اثر رهاسازی غیر اصولی همچنین از بین بردن چرخه اکولوژیک زیست بوم‌ها بر اثر برداشت بی رویه از طبیعت از جمله صدمات برداشت غیرحرفه ای و تکثیر زالو است.  

وی افزود: توصیه می شود درصورت مشاهده اعمال غیر قانونی همچون برداشت زالو از طبیعت ، خرید و فروش ، نقل و انتقال آنها و تکثیر و پرورش این جانور مراتب را به نزدیکترین واحد حفاظت محیط زیست اطلاع رسانی کنند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام) سازمان حفاظت محیط زیست در صورت درخواست متقاضیان مبنی بر تکثیر و پرورش زالو، در اسرع وقت نسبت به بررسی و صدور مجوزهای لازم اقدام می کند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان